Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

június 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (6) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (9) 1980 (9) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (26) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (10) 424 (13) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (43) Balt Korthals Altes (8) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (23) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (16) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (821) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (87) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (277) csehország (62) csehszlovák (39) csörgő (9) cukiság (35) debrecen (25) demó (9) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (11) énblog (409) énzene (21) építészet (66) építkezés (22) épület (17) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (9) ezerötszázas (5) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (13) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (41) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (348) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (11) hév (37) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (122) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (888) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (371) kritika (71) kulfoldi szemmel (103) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (60) les paul (8) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (127) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (226) nosztalgiabusz (27) nosztalgiavillamos (79) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (11) olaszország (26) oldtimer (108) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (40) panoráma (108) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (22) popkultúra (125) pozitívum (12) pozsony (46) prága (24) programajánló (27) púpos (20) queen (16) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (23) relax (12) rendez (7) repülés (133) repülőgép (45) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (39) rock (81) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (32) szergej (29) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (116) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (220) tapolca (6) társadalom (5) tatra (29) taurus (7) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (9) tömegközlekedés (395) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (69) trolibusz (63) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (93) überzenészek (17) utazás (327) utcakép (200) uv (45) vár (11) várnegyed (8) város (444) városkép (90) városliget (8) vasút (507) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (789) villamos (741) vlog (7) vonat (11) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (41) youtube (315) zene (210) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Buszok az Ikarus-tól nyugatabbról

2014.01.17. 15:00 :: Hamster

Tudom, hogy a magyar közlekedésbarátoknak csak a Faros és a kétszázas Ikarus számít busznak, most mégis másfélék következnek, a Vasfüggöny túloldaláról.

07080168.JPG

Aki járt Nyugat-Németországban, vagy legalábbis látott ottani utcaképeket, észrevehette, hogy meglehetősen egyforma buszok népesítették be az utcáikat. Nem véletlenül: a Közösségi Közlekedési Vállalatok Szövetségének, a VÖV-nak köszönhetően a gyártók többé-kevésbé azonos kivitelű és tudású járműveket ontottak ezerszámra. Megpróbáltak mindent előre kitalálni: az egységnyi tömegre jutó minimális motorteljesítménytől kezdve az ideális fordulókörhöz szükséges tengelytávon, és a sofőr munkahelyének kialakításán át a kilátást zavaró tükröződést csökkentő domború szélvédőig. Irányított utasáramlás, a mi Ikarusainknál húsz centivel alacsonyabb padló, hely két babakocsiknak, stb, stb, stb. Ezek tulajdonképpen csak ajánlások voltak, de 1967-től kezdve a Büssing, a Magirus-Deutz, a MAN, a Daimler-Benz és mindenki más is igyekezett alkalmazkodni hozzájuk - még a mi Ikarusunk is szállított százötvenvalahány ilyen jellegű buszt Hamburgba! A képen látható MAN/Göppel SG192-est 1972-ben helyezték üzembe Brémában, és '90-ig használták különböző helyeken; manapság nosztalgiajármű. Mi egy remiz sarkában kaptuk le: az egyik "Tour de Trams" során egy villamosvégállomásnál láttunk egy remizt; bekopogtam az irodába, hogy be lehetne-e menni, pár perc alatt kerestek valakit, aki körbekísért, és annyit fotóztunk, amennyit akartunk. Egy hasonló látogatáshoz a BKV-nál előzetes írásbeli engedély kell, amit több nap várakozás után kaphat csak meg az ember, de velem már az is előfordult kétszer, hogy az Akácfa utcai pecsétes papírommal előzetes telefonos időpontegyeztetés után se engedtek be. Hiába, a németek közismerten utálják a rendet és a szabályokat :-/

07090186.JPG

Ezzel a Mercedes O 305G-vel ugyanazon túránk során találkoztunk Hannoverben. Ő egy kései VÖV I-es standard busz: 1984-es gyártású. Számomra az volt a meglepő, hogy a régi kinézet ellenére az ajtók automatikusan visszazáródtak, ha senki nem használta őket, hisz a fűtött utasteret csak mifelénk divat szellőztetni. Az egyedi nyitás Budapesten a kilencvenes években terjedt el, a visszazáródást pedig második nekifutásban csak most próbálják bevezetni a villamosoknál - a németek viszont már régen se voltak elég gazdagok ahhoz, hogy az utcát fűtsék. Tolócsuklósról van szó, tehát a motor a hátsó részben van: ők '77/78-tól készítettek ilyet, az Ikarus a nyolcvanas évek első felében mutatta be a hasonló elven működő Ikarus 284-est (de komoly sorozatban csak a '85-től gyártott 435-ösben alkalmazták). Ennek a busznak egyébként szerintem elég buta "arca" van, nem? :)

07090242.JPG

A standard VÖV buszok előtt elég nagy káosz volt az NSZK-ban is, mindenki megpróbált valami újat kitalálni. Ilyen volt az ötvenes években elterjedt "másfél emeletes" építési mód, ahol a kis alapterülethez képest nagyobb befogadóképesség volt a fő előny, a rendes emeletesekhez képest alacsonyabb összmagassággal. Ráadásul az emelet miatt lesüllyesztett far miatt a hátsó ajtó mai kifejezéssel "low entry" volt! Vicces módon VÖV standard kinézetben is léteztek másfélemeletesek, bár a képen látható példány nem ilyen, ráadásul egész kései: '72-ben gyártották Krefeld számára Mercedes alvázra, Ludewig felépítménnyel - utóbbi cég találta ki a megoldást 1949-ben.

08130015.JPG

És ez is egy standard, csak holland: ezt a formát több ottani karosszálócég (Den Oudsten, Verheul, Hainje) is építette, különféle alvázakra - ha jól tévedek, a képen egy MB200-ast látunk DAF alvázon, DAF motorral. Hogy Szegeden 2005-ben ilyen buszt menetrend szerinti helyközi járaton lehetett látni, az akkora döbbenet volt számomra, hogy majdnem elfelejtettem lefényképezni. De csak majdnem :)

IMG_9636.JPG

És a végén egy bécsi klasszikus: a Gräf&Stift/Steyr LU200 M11, amit az osztrákok a hetvenes évek közepén fejlesztettek ki, többek közt a bejegyzés elején látott VÖV Standard I alapján. Régies kinézetük ellenére (első blikkre az Ikarus 180-as kortársának tűntek) '78-tól egészen '92-ig gyártották őket; az utolsót 2007-ben vonták ki a forgalomból. A kezdetektől fogva BROSE kijelzővel, automata bemondással és dízel- helyett gázmotorral készültek, tehát elég korszerűnek számítottak.

18 komment · 1 trackback

Címkék: busz képek tömegközlekedés oldtimer gépsárkány

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr135755623

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Tényleg furcsa buszok Németországból 2014.01.21. 18:18:02

A múltkori német buszos bejegyzésem valami olyan címmel került ki az Index2-re, hogy "mulatságos buszok Németországból" - pedig szerintem semmi furcsa vagy vicces nem volt a felsorolásban. Hogy ezt alátámasszam, jöjjön most pár olyan gumikerekű, ami té...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vajon hol lehet még ilyen VÖV-buszokkal utazni? Jópár éve Zadarban, illetve nemrég a parajdi sóbányákban ilyenek jártak.

A másfélemeletes, az döbbenet. Solingenben járt olyan troli, megvan még?
@Comandante en Jefe: Nem tudom, én VÖV I-essel emlékeim szerint csak német múzeumok környékén utaztam, mert gyerekkoromban már rég a VÖV II volt a divat. Érdekes kivételnek számítottak még 2003-ban is a csuklós Setrák Ulmban, nagyon mérges vagyok magamra, hogy azokat nem fotóztam, mert azok inkább emlékeztettek gyerekkorom nyugatról érkezett Setra truistabuszaira, mint bármiféle városi cuccra.
Erdély komoly heaven a lomizott buszok kedvelőinek. A Csíksomlyói Nemzetközi Buszkiállítás (amelyet amúgy búcsúnak álcáznak mintegy fedősztori gyanánt) résztvevői között még szép számmal fordulnak elő.
nekem tetszik a 1,5 emeletes busz!
Szerintem is buta pofija van, zölden még csak nem is titkolja, hogy egy béka.
Ez a másfél emeletes busz tök jó ötlet. Van egy kis Greyhoundos (pontosabban GM Scenicruiseres)beütése, szinte már hiányolom a krómot az oldaláról :-)
@Hamster:
Hát én Németországban nem jártam felnőttkoromig (kivéve egy passaui villámlátogatást gimisként - bringával), szóval "eredetiben" esélyem se volt ezeket tesztelni.

www.omniplan.hu/20060413-17-Erdely/L2/IMG_0327-Busz.jpg
Erről beszéltem (google segített), de már lecserélték...
A HÓD-MEZŐ magántársaság évekig üzemeltette járatait Szeged Állomás-Hódmezővásárhely Állomás viszonylatban, a Volán tarifánál olcsóbban, rugalmasabb menetrenddel -közmegelégedésre! Sőt, alkalmanként különjáratra is lehetett bérelni!
Aztán csak győzött a Volános lobby!
Azért az tényleg döbbenetes, hogy nálunk mennyire merev, monolitikus volt a közösségi közlekedés úgy un bloc. Pl. a maga korában kifejezetten korszerűnek, előremutatónak mondott IK 284-es azért nem lett szériagyártású, mert "szeretett" BKV-nk fintorgott miatta, s mert ők fintorogtak, ezért a többi KV, ill helyi közlekedést bonyolító Volán sem kapott belőle. Mivel volt szerencsém többször -amikor kb 10 éve vill pótlást csinált a Fehérvárin a VT Transman (momentán "Arriva"),akkor volt 1 példány ebből és nekem minden szempontból -pl. ülés elrendezés, padlómagasság, stabilitás, stb- elnyerte a tetszésem. De ugyanez vonatkozik az IK 293-as duplacsuklós kocsira is, mely sokat javíthatott volna a permanens zsúfoltságon jónéhány "közkedvelt" BKV, MKV, PKV (Tüke Busz) viszonylaton, hiszen a '70-es, '80-as években -dacára az akkoriban már világszínvonalú nagyvárosi közösségi közlekedési színvonalnak- bőséggel voltak fentebbi városokban olyan viszonylatok, ahol a reggeli, esti csúcsban heringesdoboz szindróma volt a sima csuklós kocsikon, viszont tovább sűríteni azokat már nem lehetett. Igaz, a sikertelenséghez talán az járulhatott hozzá, hogy a konstrukcióval meglehetősen későn, 1988-ban jöttek ki és állítólag nem volt istenigazából kiforrott?!
@KissGecihuszár: 284-es volt Pécsett és Debrecenben is, a duplacsuklós meg egyszerűen nem volt jó (még az is lehet, hogy nem pont egy akkor már húsz év körüli konstrukciót kellett volna barkácsolgatni hozzá). A konkrét témánál maradva, a VÖV-ből kiindulva is nagyokat álmodtak, aztán belátták, hogy nem lehet akármiből akármit csinálni:
www.omnibusarchiv.de/include.php?path=article&contentid=245&page=2
@Hamster: Na ez is egy érdekes izé. Bár szerintem nem sok értelme van, olyan, mint a guided bus, egyesíti a busz hátrányait a villamoséval. Egyébként a másik vezeték (vagy sín, vagy tudomisénmi), hol van ezen?
@SomiTomi: Gondolom vagy van alul áramszedője, vagy a vezetőkerekeket használják erre is. Értelmetlen egy kísérlet volt, bár ha meggondolom, hogy Essenben a föld alatti vonalakon is mennyi ideig együtt jártak villamosok és trolik, illetve hogy Seattle-ben is vannak minfenféle furcsaságok... akkor itt csak a kétoldaliság a fura :)
@Hamster: Együtt járt a troli a villamossal? Azt hogy? Közösen használták az egyik vezetéket? Vagy három drót volt? Egyáltalán, mit csinált a troli a föld alatt?
(Mondjuk nekem rémlenek ilyen sztorik, hogy a II. vh után a szanaszét lőtt Budapesten a tuja drótját használták az épen maradt trolik)
@Hamster: Itt jegyzem meg, a troli+villamos együttfutást a felszínen Szegeden is meg lehet nézni, ugyanígy elcsúsztatva oldalra a troli madzagjait:
hampage.hu/trams/szeged27/img_2680.jpg
@Hamster: Hangból nem mondaná meg az ember, hogy nem metró. Kíváncsi lennék, mekkorát nézne az utazóközönség, ha a metróalagútban állva egyszercsak jönne egy Ikarus troli :-)
süti beállítások módosítása