Most megint egy olyan hely következik, amit nehezemre esik elképzelni, hogy bárki is visszasírna: a 2-es villamos régi megállója a Fővám tér alatt, a hozzá tartozó aluljáróval:
Ez a kép már csak azért is vicces, mert jobbra az a jelző azt mutatja, hogy nyugodtan behaladhat a villamosunk, miközben jól látható, hogy odalent még van egy másik. De a korlátok és a zöldterületet szegélyező kősor is borzasztóan néznek ki.
Persze az utas főként a megállót látta a komplexumból, ami egy nagy nyilvános vécére hasonlított, legalábbis a szagokat tekintve. Igaz, vízöblítéses volt - árvíz idején.
Kiskoromban elég félelmetesnek tűnt ez a hely, és nem értettem, miért nem lehet a 47/49-es megállójából direkt átmenni a 2-es dél felé menő irányának peronjára. Egy ilyen átszállás hivatalosan úgy zajlott, hogy a kiskörúti villamosok peronjáról lementél...
... a 2-essel párhuzamos aluljáróba, annak a végén lementél a 2-es észak felé menő irányának peronjára, onnan fellépcsőztél a felszínre, átmentél az 5-6 méterre levő másik lépcsőhöz, amin lerobogva elérhetted a Közvágóhíd felé menő 2-est. Persze a valóságban az emberek inkább átszaladtak a felszínen ehhez az utóbbi lépcsőhöz - azért szaladtak, mert a 47/49-es megállójának a híd felőli végén nem volt zebra.
A Közgáz felőli kijárat se volt valami barátságos. Persze az '50-es évek legelején rettentő modern lehetett a külön szintű kereszteződés, ami biztos javított a villamosok menetrendiségén (azelőtt a Lónyay utcában futott a környék észak-déli kapcsolata, a mai 2-es pedig az első időkben a Kálvin, majd a Fővám térről indult - igaz, korábban volt felszíni kanyargás is, a Sóház utcából jövő tujákkal), de nem kicsit felemás volt az egész.
És ez már a Fővám téri metróépítkezés kezdete, ekkor már meg voltak számlálva a régi aluljáró napjai. Érdekes, hogy itt épp jól működik az első képen téves szabadot mutató jelző!
És ilyen volt a Közraktárak eredeti északi vége (őőőő... ilyenek voltak a Közraktárak északi végei?:) akkoriban. Azért írom, hogy az "eredeti", mert emlékeim szerint az átépítés úgy kezdődött, hogy lebontották az épületek első szakaszát, és hátrébb építették fel a ma látható homlokzatokat. Egyébként ezen túl se sok eredeti maradt az épületegyüttesből, legalábbis amikor arra jártam, általában téglafalak bontását és betonfalak emelését láttam. Félreértés ne essék, nem azt mondom, hogy az itt látható lepratelep jó volt, csak még nem döntöttem el, a mostani mennyivel jobb.
Végül egy kép az északi rámpáról. Azért ennél csak jobb a mai, nem?
Ez megy most