Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (8) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (10) 1980 (9) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (30) 2624 (16) 2806 (8) 41-es (10) 424 (13) 436 (5) 611 (5) abba (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (5) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (44) Balt Korthals Altes (9) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (25) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (16) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (832) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (88) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (11) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (280) csehország (65) csehszlovák (39) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlék (6) emlékek (15) énblog (423) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (17) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (5) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (38) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (17) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (43) hajtóművek-motorok (6) hampage (357) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) hév (40) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (36) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (902) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (375) kritika (72) kulfoldi szemmel (105) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (67) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (230) nosztalgiabusz (28) nosztalgiavillamos (84) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (11) olaszország (26) oldtimer (109) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (109) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (25) popkultúra (128) pozitívum (12) pozsony (46) prága (26) programajánló (27) púpos (20) queen (16) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (7) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (42) rock (81) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (16) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (32) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (117) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (221) tapolca (6) társadalom (5) tatra (29) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (405) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (72) trolibusz (63) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (336) utcakép (204) uv (46) vár (11) várnegyed (8) város (455) városkép (92) városliget (8) vasút (514) vasúti becenév (6) vélemény (14) vicinális (13) vidám park (5) videó (793) villamos (757) vlog (7) vonat (12) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (41) youtube (320) zene (213) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Melyik metróállomáson járunk?

2014.05.05. 07:00 :: Hamster

Sok éve, még a kettes vonal felújítása előtt lehetőségem nyílt üzemzárás után néhány képet készíteni két állomáson. Az egyiken sajnos már nekiláttak az átépítésnek: elbontották az álmennyezet és a falburkolat nagy részét, a másikon viszont bizonyos szögből nézve érintetlen volt a hatvanas és a kilencvenes évek fura keveréke. Ti ráismertek, melyik állomást látjuk?

05280106.JPG

Ez az állomás három alagútból áll: a két szélső az alagutaké és peronoké, a kettő közti áttöréseken át juthatnak az utasok a mozgólépcső indítóterét is képző középső részbe.

05280109.JPG

Ezek a díszítések (kőlapok, vegyes mozaik, hullámlemez) elég rosszul öregedtek, a nem túl barátságos összehatásra pedig rátett egy lapáttal a rongálás. Egyébként a metró kőlapjait érdemes (volt?) nézegetni, a Deák tériekben például apró ammoniteszek lenyomatának sokaságát lehetett látni. Egy időben voltak is "a metró kövei" táblák az állomásokon, nem tudom, ezekkel mi lett, azóta csak blogban olvastam erről a témáról.

05280117.JPG

Egy klasszikus nézet, szerintem legkésőbb erről be fog sokatoknak ugrani, hol készültek a képek. A kirakatszerű vitrin vajon az építés során, vagy később került oda? A sok mesterségességet a fa pad és támla próbálta ellenpontozni, nem sok sikerrel.

05280127.JPG

Hú, azok a régi, több betűtípussal és -mérettel festett táblák! Aki ezeket készítette, biztosan élvezné a mai szövegszerkesztőket, ahol szinte végtelen betűtípusból válogathat az ember :)

05280141.JPG

A peronügyeletes kuckója. Kiskoromban talán még mindegyikben ült valaki, de utána szerintem már nem. Nem is értettem soha, hogy minek építettek be olyan nagy ablakokat, ha állandóan le voltak reluxázva! Ez a kuckó viszont nagyon úgy nézett ki, mint amiben rendszeresen tartózkodott valaki. Egyfajta telekommunikációs kánaánt is látunk, rögtön három telefonkészülékkel. Bónusz a bal alsó sarokban a villanyradiátor.

05280165.JPG

Fent, az aluljárószinten volt a forgalmi ügyelet, ahonnan a mozgólépcsőket irányították, a forgalmat, peronokat figyelték. A monitorok közül a bal felső szinte múzeumi példány, a többi már a közelmúlt terméke.

05280167.JPG

Egy ilyen pult még a nyolcvanas években is űrtechnikának számított nekünk. Utólag már sajnálom, hogy nem fotóztam le közelebbről, hogy melyik gomb mellé mi volt írva.

05280166.JPG

Ha jól sejtem, az üveglap alatti gombok a mozgólépcsőkhöz tartoztak, a piros a vészleállító lehetett, mert azt a lap felhajtása nélkül is meg lehetett nyomni.

Na, meglett, hogy melyik állomást láttuk?

45 komment

Címkék: budapest metró képek tömegközlekedés rejtvény építészet nincsmár

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr995901841

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ugyan! Blaha.

Az egyik vitrinben egy Irányi utcai kötöde árui voltak évekig (évtizedekig) elrendezve.
Hát az a rusnya zöld mozaik és alu trapézlemez csakis a Blaha Lujza térre volt jellemző. Szerintem egyértelműen Budapest legcsúnyább állomása volt.
Micsoda poszt!!!! :-)
-Szívfacsaróan és érezhetően jelen van a képeken a rettenetesen fájó, lábszagú szocializmus...
A nagyüzemi buhera! A egységesség hiánya... A kisipari, amatőr megoldások, tákolások...
;-((
nem inkább a Keleti?
@JESTER: Igen erös tipp az a blaha - az elsö két képen a háttérben azon a táblán, amin az állomások vannak, a Blahánál egy nagyobb karika van (Balról, a kiírások hossza alapján jól be lehet löni): Örs Vezér Tere - Pillangó utca - Stadionok (ez rövidebb) - Keleti Pályaudvar - Blaha Lujza tér (itt a nagy pont) - Astoria (ez is rövidebb) - stb.
"...érintetlen volt a hatvanas és a kilencvenes évek fura keveréke."

Konkrétan a 90-es évekből mire gondolsz? Szerintem már a 80-as években is így néztek ki a kettesmetró állomásai, legfeljebb a graffiti meg a kosz volt kevesebb.
"Metró kövei" van még a Kálvin téri megállóban, a Köki felé peronnál biztosan
Nem nehéz, ez a Blaha Lujza téri állomás. Nagyon klassz volt végignézni a régmúlt csodáit. Köszi.
@ckg-471: Az Astoria szerintem fekete-fehér-vörös kockás volt, a Keletire nem emlékszem. De ez tuti a Blaha.
@JESTER: A libaf.s színű mozaik egyértelműen a Blaha... A Keleti (emlékeim szerint) fehér-barna szín-összeállítású volt, mozaikok nélkül...
jól van, írjátok be még huszan, hogy Blaha.
@cserepfalva: ...melyek mára szerencsére már nincsnek jelen. Vagy mégis? Bizonyhogy továbbra is. Az új metróállomásokon pedig csak idő kérdése, hogy szintén eképp legyen. A buheramentalitás örök.
@Csokis: "Az Astoria szerintem fekete-fehér-vörös kockás volt, a Keletire nem emlékszem"

Így van, de az Astoriánál csak a mozgólépcsőnél volt mozaik, a peronon fehér kövek és sok szellőzőrács.
A Keletire én sem emlékszem pontosan, sötétebb volt az biztos.
@nedudd_ki: hehe, fasza volt ez a leírás, köszi! :)
Bezzeg a dolgozók cigizhettek.
A Keletiben nem volt mozaik, ott egy barnás színű márványszerű (de nem igazi márvány) mészkővel voltak burkolva a falak, egy időben az is ki volt írva, honnan származik az a típusú kő, de sajnos már nem emlékszem. Hazai kő volt, az biztos.
Nem tudom, hogy miért volt, de kiskoromból emlékszem, hogy gyakoriak voltak ezek a "bolt nélküli kirakatok", azaz, hogy volt egy kirakat, benne valamiféle áruval, a bolt meg lehet, hogy kilométerekre volt. Emlékszem, régen a mai Mammut2 helyén egy egész ilyen zombi-bazársor volt, csupa "élettelen" kirakattal. Az utolsó mohikánjai ennek a Rákóczi úton voltak/vannak, egy-két installáció - helyesebben ezek romjai - a mai napig megfigyelhetőek az árkádok között...
Az első két képen lehetséges hogy a hullámlemez egy nyílászáró és mögötte egy helyiség van?Mindha nem a falra lenne szerelve a hullámlemez hanem beljebb lenne pár centivel.
@cserepfalva: Nem minden állomás volt ilyen gány. Jó pár akkori(!) szemmel kifejezetten jól nézett ki, nekem a bécsi metró a 80-as években kifejezett csalódás volt, ahogy a felújított 2-es is, bár kétségtelen, hogy kultúráltabb lett, mert már végletesen elavult/lepukkant.
OFF:
Az elektromos postamester szerint tele van a mailboxod.
Pedig érdekes anyagot küldtem (volna) át. :-(
Nekem bejön az felújított kettes kinézete, világos, rendezett, egységes.

OFF:

Maestro, volna egy rendkívüli fontosságú, és egyben borzasztóan közérdekű kérdésem (csak megfontoltan a válasszal, mert perdöntő lehet a szavad)(vagy a többi nagyrabecsült törzsolvasóé akár):
A képen látható járgány legitim elnevezése a Muki, vagy annak csak azt a bizonyos, fa felépítményű, 100 éves, szürke, az oldalán fehér kereszttel ellátott járgányt lehet hívni?
Ha utóbbi, akkor létezik-e, és ha igen, micsoda a kérdéses jármű beceneve?
www.facebook.com/bkkbudapest/photos/a.675344769190681.1073742157.124585274266636/675344852524006/?type=3&theater
A Metró Kövei táblák tényleg tök jók voltak - maga az ötlet és a kivitelezés is. emlékszem, egyszer egy tanárkollegámmal végigmetróztuk a piros vonalat, mert az előző héten a gyereke rákérdezett valamelyikre, és a kollegám nem tudta - gondolta, ne maradjon már szégyenben, ha legközelebb is befigyel egy kérdés :)
@Paraphone: Tény, hogy rendezett és világos, meg már nagyon ráfért a felújítás, de az ilyen szintű egységesség nem tetszik. Régen, ha "bealudta" az ember a megálló bemondását, akkor is rögtön tudta melyik állomáson jár, plusz volt egy két látványos/ötletes megoldás ami a maiban csak elvétve (Kossuth-Battyhány-Örs). Nem ezeket a fent látható igénytelen megoldásokat sírom vissza, van ami óriásit javult (Blaha, Pillangó), illetve az egységesség bizonyos mértékig (táblák, padok, stb) jó, de szerintem visszalépés ez a 35 év elteltét figyelembe véve, lásd 4-es metró. Ráadásul a munka kivitelezése is hagyott kivánnivalót mint kiderült.
Bibibíííí....Blaha.....:)
Speciel a Blaha sosem tetszett nekem. Emlékszem, még gyerek koromban kérdeztem Anyutól, hogy lehet ilyen ronda állomást építeni? Anyu azt mondta: Neked nem tetszik - mondjuk nekem sem - , de valaki ezt is tervezte, és szerinte nyilván ez a legszebb az összes közt. Valahogy ez megragadt bennem, és azóta ha valami ordenáré dolgot látok, mindig eszembe jut a Blaha, és az, hogy valakinek meg pont ez tetszik.
Azt viszont nagyon sajnálom, hogy az átépítés tervezői kidobták cakk-pakk az egészet, és a szép (nemes, egyedi, stb) kőburkolatok helyett egységes fehér műanyag lemezt alkalmaztak. Valahogy úgy kellett volna megoldani (mint az Astorián), hogy felturbózni, de közben maradjon meg a jellege, és a régi kövek! (Kinek volt útban - vagy kinek a kérójában virít most) a Kossuth tér fehér márványa, vagy a Batthyány tér mészkő burkolata? A Keleti barnás mészköve nem volt olyan szép, de én meghagytam volna!
@f.domino1: Anyukád kedves volt, de sajnos nem biztos, hogy igaza volt a tervező kapcsán. Akkoriban és most is a költség volt a fő, ha cserébe csúnya termék jött létre, senkit se zavart.
A metró köveiről szóló ismertetők, szerencsére a web.archive.org megőrizte a képeket is.
web.archive.org/web/20100522111721/http://kozlekedes.freeweb.hu/metroko/kovek000.htm
@Martin Bergstrom: @bioLarzen: @paller84:
Ma láttam még egy "Metró kövei" táblát a Ferenciek terén - a Deák felé utazva. Késő volt már leszállni.
A negyedik képen a "Belépni tilos, életveszély" tábla alatti sárga-fekete színű földből kiálló izé, az micsoda és mire való??
A négyes metró hosszabbításával kapcsolatos mai facebook hozzászólásoddal nem is tudnék jobban egyetérteni. Nekem igazi felüdülés, hogy a sötét face- és a blogmaszlagban még vannak ésszel gondolkodók is, a vélemény megfogalmazása nagyon találó, csillagos ötös. Egyszer igazán megihatnánk egy sört most már :-)
@retek: Ugyanezt gondolom azokról is, akik napi huszonezres nagyságrendű forgalomra metróhosszabbítást akarnak Ferihegyre. Igaz, hogy az M3 ennyi utast másfél óra alatt szállít el, "dehát legfeljebb nem megy mindegyik szerelvény ki". Mondjuk csúcsban menjen minden negyedik? Az tíz perc, óránként hatszor ~1100 férőhely, holott órára leosztva nincs ennyi utas persze a reptér összutasszáma soha nem metrózna mind)... Akkor járjon húsz percenként, az meg ritka, mi? A bolondnak is megéri, sőt, főleg nekik, hisz a pályaépítés, az áram, a plusz jármű, a személyzet az mind ingyen terem a fán.

Mint a kisgyerekek: látnak valamit valahol (mondjuk valami Budapesttel "összevethető" helyen, mint London), és azonnal kell nekik. Mindezt azért, hogy évente egy, max. két alkalommal elmehessenek fapadossal valahova - mert ahogy ki gyakran repül, az tutira nem metróval fog menni, ami megáll x+1 helyen.
@Hamster: Mindenki szakember csak mi vagyunk helikopterek...
@retek: "csak mi vagyunk helikopterek"
Én akkor Mi-24 szeretnék lenni, esetleg Kék Villám :)
süti beállítások módosítása