Utálok magyarázkodással kezdeni egy bejegyzést, de szeretném leszögezni, hogy az alábbiaknak semmi köze sincs a mostanában különböző fórumokon zajló "milyen járművek közlekedjenek majd a hármas metrón, és miért hülye az, aki mást mond" című bohózathoz. Egyszerűen nem vagyunk egy ligában Münchennel közlekedési beruházásokban - bár azért a négyes metró körtéri megállóját mintha már láttam volna valahol ;)
Egészen egyszerűen csak lelkendezni akartam egy sort, hogy tavaly nyáron - sok év kihagyás után - ott járva mennyire megtetszett a müncheni közlekedési vállalat C típusú metrószerelvénye. Ő lenne az:
„Munich subway C-Zug“ von Florian Schütz - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons.
Nem a kinézetről van szó, mert az egy metrókocsinál nem elsődleges (pláne, hogy a következő generáció szerintem dögösebben fog kinézni), hanem arról, hogy életemben körülbelül először éreztem azt, hogy nem egy szardíniásdobozban utazom, aminek a falára alibiből lyukakat vágtak:
von LepoRello (Eigenes Werk) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons
Amikor huszonpár éve először használtam a müncheni metrót, furának találtam a vonatokon megszokotthoz hasonló "páholyos" elrendezést. Később egyszer sikerült az olimpiai parknál egy Bayern München meccs után hazafele induló tömeggel összefutni, meg persze az Oktoberfest is megvolt, és bár tényleg szűk volt, de azért alapjában véve működni látszott ez a székezés. Viszont ahogy elnézem, ebbe a típusba már kicsivel több állóhelyet terveztek be :)
„MVG-Baureihe C Fahrgastraum 1 2014-03-02“ von LepoRello - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons
Persze nyilván segít, hogy ezek a járgányok tizenpár centivel szélesebbek, mint a pesti Alstomok, de ennél jóval tágasabbnak érződnek. Kellemes a szürkés tónus, a világítás - de még a nagy üvegfelületek is javítanak a térérzeten, pedig az ember azt gondolná, hogy egy nagyrészt föld alatt közlekedő járműnél tulajdonképpen luxus a kilátás (ezt egyébként tényleg így gondolták az első metróknál). A plafonon látható korong is hülyeségnek tűnik, mégis valahogy feldobja az összképet! Ráadásul a következő generáció nem csak kívülről, hanem belülről is még jobban fog kinézni...
Van videóm is, bár csak pár snitten láthatjuk ezt a típust, többnyire a régebbi A sorozat gurult a lencse elé - meg talán egyetlen B. Persze azok is irigylésre méltóan egyben vannak: halkak, gyorsak, kényelmesek, pedig kortársai a budapesti szovjet kocsiknak... de már írtam, hogy ez sajnos természetes.
És a végén egy link: sok szép kép itt
Ez megy most