Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (93) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (8) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (783) budapesti pillanatok (42) buék (9) busz (83) búvár (13) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (263) csehország (54) csehszlovák (33) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (397) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (16) érdekesség (25) erfurt (7) Ernst Plefka (5) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (36) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (16) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (321) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (33) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (10) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) kassa (12) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (842) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (13) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (351) kritika (71) kulfoldi szemmel (90) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (47) les paul (6) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) luzná u rakovníka (5) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (11) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (55) nagypolszki (6) németország (312) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (5) nohab (45) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (76) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (103) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (42) prága (21) programajánló (27) púpos (15) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (129) repülőgép (43) repülőgépek (78) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (33) rock (74) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (23) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (106) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (23) taurus (7) technika (53) technikatörténet (54) tehervonatok (10) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (365) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (67) trolibusz (59) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (313) utcakép (178) uv (37) vár (11) várnegyed (8) város (407) városkép (87) városliget (8) vasút (471) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (760) villamos (681) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (279) zene (192) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A müncheni metró "C" típusa

2015.06.15. 18:00 :: Hamster

Utálok magyarázkodással kezdeni egy bejegyzést, de szeretném leszögezni, hogy az alábbiaknak semmi köze sincs a mostanában különböző fórumokon zajló "milyen járművek közlekedjenek majd a hármas metrón, és miért hülye az, aki mást mond" című bohózathoz. Egyszerűen nem vagyunk egy ligában Münchennel közlekedési beruházásokban - bár azért a négyes metró körtéri megállóját mintha már láttam volna valahol ;)

Egészen egyszerűen csak lelkendezni akartam egy sort, hogy tavaly nyáron - sok év kihagyás után - ott járva mennyire megtetszett a müncheni közlekedési vállalat C típusú metrószerelvénye. Ő lenne az:

Munich subway C-Zug.jpgMunich subway C-Zug“ von Florian Schütz - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons.

Nem a kinézetről van szó, mert az egy metrókocsinál nem elsődleges (pláne, hogy a következő generáció szerintem dögösebben fog kinézni), hanem arról, hogy életemben körülbelül először éreztem azt, hogy nem egy szardíniásdobozban utazom, aminek a falára alibiből lyukakat vágtak:

MVG-Baureihe C Fahrgastraum 2 2014-03-02von LepoRello (Eigenes Werk) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

Amikor huszonpár éve először használtam a müncheni metrót, furának találtam a vonatokon megszokotthoz hasonló "páholyos" elrendezést. Később egyszer sikerült az olimpiai parknál egy Bayern München meccs után hazafele induló tömeggel összefutni, meg persze az Oktoberfest is megvolt, és bár tényleg szűk volt, de azért alapjában véve működni látszott ez a székezés. Viszont ahogy elnézem, ebbe a típusba már kicsivel több állóhelyet terveztek be :)

MVG-Baureihe C Fahrgastraum 1 2014-03-02.jpgMVG-Baureihe C Fahrgastraum 1 2014-03-02“ von LepoRello - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

Persze nyilván segít, hogy ezek a járgányok tizenpár centivel szélesebbek, mint a pesti Alstomok, de ennél jóval tágasabbnak érződnek. Kellemes a szürkés tónus, a világítás - de még a nagy üvegfelületek is javítanak a térérzeten, pedig az ember azt gondolná, hogy egy nagyrészt föld alatt közlekedő járműnél tulajdonképpen luxus a kilátás (ezt egyébként tényleg így gondolták az első metróknál). A plafonon látható korong is hülyeségnek tűnik, mégis valahogy feldobja az összképet! Ráadásul a következő generáció nem csak kívülről, hanem belülről is még jobban fog kinézni...

Van videóm is, bár csak pár snitten láthatjuk ezt a típust, többnyire a régebbi A sorozat gurult a lencse elé - meg talán egyetlen B. Persze azok is irigylésre méltóan egyben vannak: halkak, gyorsak, kényelmesek, pedig kortársai a budapesti szovjet kocsiknak... de már írtam, hogy ez sajnos természetes.

És a végén egy link: sok szép kép itt

28 komment

Címkék: énblog vélemény videó metró németország technika tömegközlekedés münchen

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1007527742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Igazából egészen érdekes ez az ablak dolog. Kicsit fura, hogy attól jobban érzi magát az ember, hogy nem a metrókocsi, hanem az alagút falát nézi (+fél méter mondjuk?). A felszínre érve mondjuk jól esik, hogy van miért kinézni az ablakon, és nem a saját tükörképedet kell nézni benne :-)
Illetve gyerekként marha érdekesek a falon kígyózó kábelek, az elágazásokról nem is beszélve.
@SomiTomi: Amikor felszállsz, akkor még a föld alatti állomást is nézegetheted, amikor befut az állomásra, akkor is látod, hol vagy... de igazából nekem is csak itt tűnt fel, hogy jobb érzés. Mentem A-val is, az pont olyan volt, mintha Bécsben lettem volna, vagy HÉV-en a Batyi és a Margit híd közt, szóval nem pillanatnyi lelkesedés volt :) Persze nem tudom, másra milyen hatással van, na meg gyerekként én is elvoltam a falon levő kábelek, a vágánykapcsolatok, tárolók nézegetésével.
@Hamster: Egyébként már évek óta el akarom kapni a berliniek cabrio U-Bahnját, de általában hónapokra előre nincs rá hely, amikorra megtudom, hogy mikor leszek ott.
Nem tudom, mi ezen a típuson a különös számodra. A beltere barátságos, kicsit hideg, és jellegzetesen müncheni (kék+szürke, szövethuzat+fa), jól el van találva, de ennyi... Amúgy meg ez is tud tele lenni, nem kell hozzá focimeccs. Amikor elkezdték bevezetni őket, az U6-oson jelentek meg, oda nagyon is kellett a több állóhely: a vonal csak nyúlt, a követés (2,5 perc U3-mal együtt) elég fixnek tűnt, a "HÉV"-elrendezés egyszerűen kevés. És nagyon jó ötlet, hogy az első-hátsó egység oldalülős.
@Hamster: Kabrió metró!? Ezt felvettem a "Járművek, amiken utaznom kell az életben" listára :-)
@Comandante en Jefe: "Nem tudom, mi ezen a típuson a különös számodra."
Őőő... pl. az, amit írsz. Baj?
@Hamster:
"Baj?"

Dehogyis :) Csak hát nem az az arc vagy, aki látott egyszer egy nyugati villamost/buszt/metrót, és onnantól az számára az etalon...
ablak :)
Szerintem Münchenben ez elengedhetetlen. Ha épp nem megy az automata, es sokszor nem megy, plana a regin amin nincs is csak az ablak segitsegevel tudod kitalalni hol vagy eppen.
A metrovezeto Dispatchetdeutsch marha nehez, akkor inkabb bajort tanul az ember...
@Comandante en Jefe: Megnyugodhatsz, mert továbbra se vagyok olyan. Legalábbis ha nyugatinak számít a többi müncheni típus, a nürnbergi DT3, a berlini H, a londoni, barcelonai, brüsszeli szerelvények, vagy a bécsi V. Illetve hát tulajdonképpen a pesti Alstomok se keletiek. Ez meg jobb mindegyiknél.
en azt szertem ebben müncheni metroban a fapados üleseknel ami hosszanti iranyban vannak, hogy amikor gyorsit a szerelveny egymas s*ggere csuszunk allandoan, mert csuszik a falap.
+allitolag automatan megy a szerelveny elöl a pilota csak az ajtot nyitja/csukja de meg azt is lehetene automatizalni de allitolag ez megnyugtatja az utasokat, hogy "elöl ül a masiniszta" pedig semmit nem csinal.
@bender rodriguez: A pesti hármason is jobb időkben csak a gombot nyomta a vezető, hogy ő indulna, aztán amikor becsukódott az összes ajtó, és szabad volt a jelző, a szerelvény elment magától a következő állomásig, megállt, ajtót nyitott - a városi legenda szerint ezt akkor is megcsinálta egyszer, amikor egy nem záródó, majd mégis becsattanó ajtó miatt a vezető kiszállt :) Tényleg, nem négyesmetróztam egy ideje, még mindig ott ül a fülkében a sofőr? Az is automatikus, és elvileg megvoltak a tesztek, hogy a vezető ne kelljen, de legutóbb még volt fülke.
@ropile: Az ablak mérete miatt ezeken a kocsikon olyan különbség volt a feelingben, mint amikor a szokásos kék kocsik helyett Flirt vagy Talent jött a győri vonaton. Addig is mindig nézelődtem kifele, de így még jobb érzés.

Az mit jelent, hogy rossz az automata, se be nem mondja, se ki nem írja?
@Hamster: a régi szerelvényre céloztam. Azon ugye nincs autómata, hanem a vezető egy mikrofonba böfögi bele a "zurückbleiben bitte..." kezdetű mondokát, ami után mondjuk mond olyat hogy Iasaastaaa.
Namost ebből azért az "Naechste haltestelle Isartor" -t felfedezni vagy őrült szerencse, vagy bajor metróvezető vagy.

Ezek a metrók, amikről írtál tök jók! Bár itt is előfordul, hogy a vezető beszél, de ritkábban.
Evlileg az ENSZ EGB előírásoknak nem felel meg. :D
@Hamster: Vicces, én jobban szeretem a "hagyományos" vonatablakot, mert nyáron szeretek a nyitott ablakban állva utazni (így ugyanis látni a vonat előtt a jelzőket). Menthetetlen vagyok?
@ropile: A BKV járműveken réggebben előforduló sofőrbemondós utastájékoztatás is hasonló életérzés volt. Csak ráadésként még a hangszóró is recsegett, úgyhogy a bemondás kábé úgy hangzott, hogy "krkrrrshshshhssffftshérrrsss".
@Hamster: felreertes ne essek gondolom az automata nem uj dolog csak meglep nem teljesen automata. Engen speciel nem zavarna azt Hiszem miamiban lattam ugy 10 eve magasvasut felet (valamelyik bad boys-ban is benne van) ami 2-3 kocsi es senki nem vezeti
@Hamster:
Metrós legendárium szerint az akkor volt, amikor a vezető beszorította a startgomb alá az öt- vagy nemtomhányforintost, hogy ne kelljen ajtót nyitogatnia. Azóta gomba alakú a start.
"hogy ne kelljen ajtót nyitogatnia."
jav. hogy ne kelljen a Start gombot nyomva tartania. Így tudott pusztán ajtónyitással-csukással vezetni.
Ez biztos, hogy soha nem volt üzemszerű, a Startot nyomva kell tartani kell, amíg a metró húz kifele az állomásról.
@ropile: Kedvencem az volt, amikor két bécsit megkérdeztünk, hogy szerintük mit mondanak a metróvezetők indulás előtt, és összevitatkoztak, hogy zurückbleibenbittét vagy zugfährtabot. Ezek után nem tűnt annyira gáznak, amikor a 47-esen Fővárosi Művelődési Ház helyett Műűvházat mondtak be, meg a Mórizs Zsigmond körtérből mindig Csigmondé lett. Ez egy ilyen műfaj, nem azoknak szól, akiknek információt nyújthatna :)
@SomiTomi: Van, amikor az ember kidugja a fejét, de egyrészt hosszabb távon, meg nem MÁV-os sebességnél nem annyira jó dolog, másrészt metrón meg kimondottan egészségtelen lenne :)
@Hamster: jó, ha nem felejtem el este felveszem, amúgy a standard duma:
Bitte zurückbleiben, der Zug fährt ab. Nächste Halt BLABLA.

Hozzáteszem, hogy az indulavonat témát inkább a megállókba "telepített" emberek mondják - szerintem.
@Hamster: Akkor menthetetlen vagyok, én álltam már végig a Marton-Déli távot csak úgy. Mondjuk a felújított 30a-n 120-szal tényleg kényelmetlen a menetszél :-)
@ropile: Szomorúan kell bevallanom, hogy egyátalán nem szoktam az ilyesmiket megfigyelni, Bécsben is csak mások hívták fel a figyelmemet arra, hogy nem érthető, amit beleböffentenek a mikrofonba. Pontosabban csak böffentettek, mert elvileg megszűnt ez a népszokás. De ezt is csak a neten olvastam, magamtól biztos nem venném észre :)
@bender rodriguez:

"en azt szertem ebben müncheni metroban a fapados üleseknel ami hosszanti iranyban vannak, hogy amikor gyorsit a szerelveny egymas s*ggere csuszunk allandoan, mert csuszik a falap."

Most, hogy mondod, nekem is beugrott, ez tényleg ilyen. Még a NYC-i metrók PVC-egybepadjain se csúszkáltam annyira.
@ropile:
Az A-B vonatokon pedig emlékeim szerint az a bemondás, hogy "Cükk bln!" :)
18-ason volt egy vezető aki módszeresen az aktuálisnál 4-5 évvel korábbi megállóneveket mondta (Vegyész utca, Galvani út), a Műűűvházat meg FMH - ként volt szokás még mondani :)
@Hamster: Ha már ajtócsukás, az Alstom metró se mond be semmit (csak csipog), pedig szerintem a "Tüdümm... Szíveskedjenek vigyázni, az ajtók záródnak" kifejzetten stílusos módja a figyelmeztetésnek :-)
@SomiTomi: A fene tudja, úgyis mindenki tudhatja, hogy mit jelezhet csipogás, kár bonyolultabb audio patternekkel terhelni a népet :)