Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (22) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (17) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (127) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (20) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (272) zene (191) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

AVUS: autó- és versenypálya a belváros szélén

2015.08.06. 18:00 :: Hamster

Sokan gondolják, hogy az Autobahn Hitler találmánya, pedig mire ő hatalomra jutott, már nem csak másutt léteztek ilyen utak - például Olaszországban és Amerikában -, de Németországban is. Az általánosan elfogadott német elsőség a Kölnt és Bonnt összekötő "szintbeli kereszteződés nélküli gépkocsi utat" illeti, mely 1929 és 1932 közt épült - ezt Hitler hatalomra jutása után gyorsan visszaminősítették országúttá, hogy az ő ötlete eredetibbnek tűnjön. De volt egy még korábbi autópálya is Berlin délnyugati szélén, Charlottenburg és Nikolassee közt, csak nem hívták annak: Automobil-Verkehrs- und Übungs-Strasse, azaz "Automobil Közlekedési és Gyakorló Út" volt a neve, röviden AVUS*.

img_7460.JPG

A berlini vásárváros mellett, a korábban már bemutatott ICC szomszédságában áll ez az épület, melynek tornyából a bírók egykor a célvonalat figyelték - akár a budaörsi reptér főépületének testvére is lehetne, ugyanannak a korszaknak, a harmincas évek második felének terméke (a különbség az, hogy ez az épület nem dől mindjárt össze). És nem csak az irányítótorony, ...

Funkturm Berlin View 14.jpgFunkturm Berlin View 14“ von A.Savin. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

... illetve a Bundesautobahn 115 meglehetősen egyenes vonalvezetése emlékeztet a szakasz egykori kettős használatára, ...

img_7444.JPG

... de még a start/célvonali lelátó is megmaradt! Ez persze az autópálya felőli oldalról látványosabb, de én gyalog voltam, úgyhogy csak a guglit tudom segítségül hívni:

A pálya megépítésének ötlete a XX. század első évtizedében merült fel, és 1909-re kristályosodott ki teljesen. Egyrészt a gépkocsi-tulajdonosok szerették volna kiélni száguldás utáni vágyukat, amit a lovaskocsikkal és egyéb lassan közlekedőkkel zsúfolt városban nem tudtak, másrészt az autógyárosok szerettek volna egy próbapályát. Az építkezés 1913-ban kezdődött, a Berlin - Metz vasútvonal mentén - de az első világháború miatt félbemaradtak a munkálatok.

Bundesarchiv Bild 102-02916, Großer Preis von Deutschland, Avus, Berlin.jpgBundesarchiv Bild 102-02916, Großer Preis von Deutschland, Avus, Berlin“ von Bundesarchiv, Bild 102-02916 / CC-BY-SA. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 de über Wikimedia Commons.

Végül 1921-ben tudták megnyitni. A siker nem volt azonnali: az eredetileg beépített makadám burkolat használhatatlannak bizonyult, így aszfaltra kellett cserélni. Ennek ellenére az AVUS alapvetően tényleg autópálya-szerű volt: egy szintbeli kereszteződések nélküli, két kvázi-egyenesből, és két kanyarból álló körpályáról volt szó, ahol a két egyenes szakasz egymás mellett vezetett, köztük elválasztó sávval:

1926-ban itt rendezték meg az első Német Nagydíjat (ami akkor még természetesen nem Forma-1 futam volt), de a versenyeken kívül más bevételeket is megcéloztak: a pályát bárki használhatta, de természetesen nem ingyen; behajtáskor használati díjat kellett fizetni. Mivel az útburkolattal továbbra is akadtak gondok, a pályát nem csak az autógyárak használták tesztelésre, hanem az útépítők is - vélhetően az így szerzett tudás később jól jött az Autobahn-hálózat építésekor. Apropó tesztek: a huszas években rakátahajtású autókat is próbáltak az AVUS-on, 1928-ban például egy Opel gyártmányú szörnyeteggel elérték a 238 km/h-s sebességet!

Bundesarchiv B 145 Bild-P016402, Berlin, Rennen auf der AvusBundesarchiv, B 145 Bild-P016402 / CC-BY-SA [CC BY-SA 3.0 de], via Wikimedia Commons

Az igazi fénykorszak a nemzetiszocialisták hatalomra kerülése után jött, akik a sebességi rekordok hajszolásával is a német technika felsőbbrendűségét akarták demonstrálni. Ehhez építették 1936/37-ben a bejegyzés első képén látható központi épületet, és előtte egy majdnem 44 fokos szögben bedöntött ívet, ami gyorsabb fordulást tett lehetővé két egyenes közt. Gyorsabbat, de nem biztonságosabbat: a "halálfal" klinkertéglából volt, és nem volt korlátja - ami számos balesetet okozott.

Ez persze nem akadályozta meg sem a versenyzőket, sem a könnyű, alumíniumból készült, áramvonalas karosszériák alá egyre erősebb motorokat pakoló gyártókat a kísérletezésben: 1937-ben Bern Rosemeyer legjobb körének átlagsebessége 276 km/h volt, a maximális sebességek pedig 400 km/h körül jártak! Közben a pálya végleg elvesztette különálló jellegét: 1940-ben bekötötték a Berlin körüli autópálya-gyűrűbe, a belső végén pedig teljesen megnyitották a bejáratot, ahol addig útdíjat kellett fizetnie annak, aki behajtott. Ez egyben a déli hurok bezárását is jelentette; elkezdtek ugyan egy döntött pályás újat építeni, de a háború miatt félbehagyták, és soha nem is fejezték be - később az amerikai hadsereg lőtérnek használta a területét (néha sikerült is a töltés fölött átlőniük a Wannsee-i strandra).

A második világháború utáni első években nem az AVUS volt a berliniek legnagyobb gondja, de '51-től ismét elkezdtek versenyeket rendezni. 1959-ben még Forma-1-es verseny is volt itt, a keleti oldal méltatlankodása ellenére. A Fal felépülése után "csakazértis" alapon folytatódott a versenyzés, miközben az autópálya Nyugat-Berlin egyik legfontosabb kijáratává is vált: az eredeti pálya vége után másfél kilométerrel a nyugati szövetségesek Checkpoint Bravo-ja jött, majd a keletnémet Dreilinden-Drewitz határállomás! Ahogy a fentebbi videón látható, a versenypálya déli végén ekkor gyakorlatilag tengelyben fordultak, az aszfaltot csak kicsit szélesítették ki, hogy ne mindenki csússzon ki... csak majdnem mindenki.

img_7450.JPG

Minden büszkeségük ellenére a nyugat-berlinieknek be kellett látniuk, hogy a pálya fölött eljárt az idő. 1967-ben lebontották az északi döntött hurkot, és egy lapossal pótolták, de a fő problémát ekkor már inkább az jelentette, hogy a környéken lakók nem akarták a versenyautók bőgését hallgatni.

Az egykori ezüstnyilak helyett főleg túraautók (gyerekkoromban néztem utoljára autóversenyt, ha magyarul nem így hívják ezt a kategóriát, tessék szólni!) és Forma-nem-1-es gépek rohangásztak a rövidített, viszont az érdekesség kedvéért sikánokkal megbolondított pályán, évente csupán néhány alkalommal. Aztán 1998-ban bezárt a bazár, és vélhetően - a legfanatikusabbakat leszámítva - mindenki fellélegzett...

img_7471.JPG

Az egykori északi hurkon túl, az autópálya fel- és lehajtói közt közt bújik meg Max Esser "Motorosok" című szoborcsoportja, mely konkrét versenyzőket ábrázol. A hozzáértők nyilván meg tudják mondani, melyik gép DKW, és melyik BMW - eredetileg egy NSU is tartozott a kompozícióhoz, de azt beolvasztották (az 1939-re elkészült szobrokat csak '89-ben állították ki, 44 évvel a készítő halála után). A helyiek által ma is csak AVUS-ként emlegetett szakaszon egyébként 1989 óta 100 km/h-s sebességkorlátozás van érvényben, tehát tényleg semmi se emlékeztet arra, hogy mi minden történt itt a múltban...

* logika szerint áfüsz-nek kellene mondani, de igazából ávusz

Forrás: német Wikipedia, "Die Avus" (rbb dokumentumfilm)

17 komment

Címkék: berlin németország képek autózás technikatörténet

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr87674732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Akárhányszor látok archív felvételeket, mindig ledöbbenek, hogy mik voltak régen az autóversenyeken 8főleg biztonság terén). Ami nagyon meglepett, hogy versenyzők nem szerették a biztonsági övet, mert úgy gondolták, jobb kirepülni az autóból, mint esetleg beragadni egy lángoló roncsba.
Régen sokminden más volt. Anno megtanították az iskolában a gyerekeknek, meg a kedves gyalogosoknak, hogy a zebrán megyünk át, illetve körülnézünk. Ma fekvőrendőröket építenek, 30-as sebességkorlátozásokat vezetnek be, a gyalogos háborodik fel, ha a 8 sávos úton rádudálnak átkelése közben. Csak gondolkodni ne kelljen!
@cradbox:

Ne keverjük a dolgokat. Az egy dolog, hogy ésszel közlekedjen mindenki, az meg a másik, hogy a város közterületei közül ne mind legyen a száguldó autók kizárólagos terepe.

Apámék még fociztak az úton, olyan helyeken, ahol most perceket várhatsz, mire átjutsz.
Az ezt követő évtizedekben a teljes város életét az autóval rendelkező kiváltságosoknak rendelték alá.
Ahogy egyre többeknek lett autójuk, úgy lett egyre világosabb, hogy ez nem tartható, és most kicsit visszafele lendül az inga - bizonyos helyeken, ahol nem indokolt, nem szorítják a gyalogost keskeny járdára. Itt jegyezném meg, hogy néha mindenki galogos...
@SomiTomi: nem volt igazán elterjedt, plusz esélyesebb volt, hogy bent ég, mint hogy összetöri magát.

@cradbox: régen nem volt ennyi autó.
Gyanús, hogy a baloldalni a BMW, a jobboldali a DKW.
Amúgy pedig jó a poszt :) Még annyit a döntött kanyarhoz, hogy a tetejét korlát helyett azért megszórták zászlórudakkal, az 59-es nagydíj egyik betétfutamján Jean Behra bele is halt amikor egy ilyennek csapódott.
Azért a klinkertéglát bevetni bátor lépés volt. Ha mi építettünk volna ilyet, vajon keramittal burkoljuk? :-)

Nem mellesleg most már tudom, honnan kapta a nevét ez a járgány: en.wikipedia.org/wiki/Audi_Avus_quattro
@toto92: (links: Ewald Kluge auf DKW, rechts: Ernst Henne auf BMW)
@retek: Vélhetően azért tégláztak, mert másképp nehéz lett volna sima felületet csinálni, ami adott esetben akár cserélhető is. Például az aszfalt tutira lecsorgott volna 44 fokról, és a betont ha ki is zsaluzták volna, simára csiszolni nehéz lett volna. A téglát meg csak lerakták, és ott volt :)
@Hamster:
azért a beton csak jobb megoldásnak hangzik...
Az indianapolisi versenypálya is téglákkal épült meg először, persze később leaszfaltozták ,de a mai napig megvan a célvonalnál egy csík tégla, amit emlékként hagytak meg.
@Rocko-: "ilyen poszt még jöhet! "

Csinálj kedvet hozzá azzal, hogy továbbítod az autómániások felé :)
@Hamster: autómániásokat nem ismerek, csak totalcarosokat. :D
Hétvégén voltam, láttam. Óriási hely.
@cradbox: Annyira nem is, kivéve, ha gyalog indulsz a Nikolassee felé :)