Pár éve egy tömegközlekedéssel foglalkozó fórumban írta valaki, hogy míg nálunk a négyes metró a belvárosból se nagyon megy ki, Bécsben a városszéli szántóföldekre is kiviszik az U-Bahnt. Akkoriban ez a kijelentés túlzásnak tűnt, azonban az U2-es 2013-ban átadott hosszabbításával valósággá vált:
Ráadásul a látszat nem csal, az egykor nevetségesen rövid, kéreg alatti villamosvonalból metróvá alakított U2-es tényleg mezőgazdasági területeken halad át magasvezetésben. Az alábbi térképen kékkel jelöltem a 2013-ban átadott szakaszt:
A fekete keretes hasábok a vonal keleti végén nem azért kerültek oda, mert firkálós kedvemben voltam - azok az egykori asperni repülőtér pályái. A vonal ugyanis értelemszerűen nem azért épült, hogy Hamsterke traktorokat videózzon a szerelvények ablakából, hanem hogy kiszolgálja a repülőtér helyére épülő új városközpontot!
„Flugfeld Aspern“ von I, Wirthi. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons
A fentebbi fotó 2007-ben készült, de a repülőtér ekkor már három évtizede bezárt: az akkor kibővített Schwechat mellett nem volt rá szükség, ráadásul az oda érkező forgalmat is zavarta volna az itteni repülőüzem. A nagyjából a kép közepén húzódó betoncsíkon jól látható a gépkocsi-gyakorlópálya, a terület déli részén (itt a bal felső sarokban) pedig az Opel hajtáslánc-gyára terül el.
„13-05-22-wien-19“ von Ralf Roletschek - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons
Ez a kép 2013-ban készült: a reptér területébe nem csak belebontottak, de az építkezés is elkezdődött, a metró pályája és végállomása pedig már el is készült. Ahogy látható, egy mesterséges tavat is kialakítottak, ez lett a telep névadója: Seestadt Aspern, azaz "Aspern Tóváros". A törökbálinti Tópark-projekt is elég ambíciózus volt, de itt se bélsárral gurigáznak: húszezer lakó-, és majdnem ugyanennyi munkahelyet szeretnének létrehozni a területen.
„Seestadt juli15“ von Andreas Faessler - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC-BY-SA 4.0 über Wikimedia Commons
2015 nyarán még csak egy kisebb tömbbé összeálló lakótelep látszott az egészből, a tópart viszont olyan volt, mintha az Oszmki-tónál jártunk volna. Kíváncsi vagyok, hogy ez a fajta fürdőélet akkor is megmarad-e, ha teljesen beépül a terület! Ami még érdekes volt: ahogy az ember elhagyja a metróállomást, a repülőtér egyik pályájának betonjára érkezik. Most még, nyilván.
„U2 Seestadt, 2013-11“ von darkweasel94 - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC0 über Wikimedia Commons
Ahogy látható, a Budapest-széli lakótelepekkel (Újpalota, Rákoskeresztúr, Gazdagrét, Káposztásmegyer) ellentétben itt előbb építik meg a nagy teljesítményű tömegközlekedést, és csak aztán a házakat. Ráadásul a metrón kívül további kötöttpályás közlekedési lehetőségek is rendelkezésre állnak: a terület északi oldalán a közeljövőben bővíteni szándékozott marcheggi vasútvonal húzódik - az a vonal, ami régen a császárvárosból Pozsonyon át Budapestre vezetett. Az itteni regionális járatok perpillanat csak a Hausfeldstrassénál állnak meg, ez az átszállási lehetőség a jövőben átkerül Aspern Nord állomásra - a másikhoz (már hogy a Hausfeldstrasséhoz) viszont még 2013-ben kivezették a 26-os villamost, tehát onnan se tűnik el a multimodalitás. És arra is felkészültek, ha az Aspernstrasse utáni üres terület is beépül: az An den alten Schanzen magasságában elő van készítve egy további metróállomás helye a magasvezetésű szakaszon.
Most már csak 10-15 évet kell várni, hogy a mai képek mellé az akkoriakat odatéve láthassuk, bejött-e ez a városfejlesztési projekt :)
Ez megy most