Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

szeptember 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

  • SomiTomi: @nyelv-ész: Akár még szórakoztató is lehetne, hogy tizenéve üzemeltetik amúgy teljese feleslegesen a lenyíló lépcsőket... (2021.09.23. 12:37) Tujakiállítás a Károly körúton
  • nyelv-ész: Gáz, hogy ennyi év után sem tudjuk a TeWéket arra használni, amire valók. Ha nem épülnek magasperonos pályák, akkor vi... (2021.09.23. 11:02) Tujakiállítás a Károly körúton
  • sako: Azért a 80-as években legmerészebb álmaimban se gondoltam volna, hogy lesz idő, mikor (lényegesen...) egyszerűbb lesz ... (2021.09.23. 09:32) Húsz éve repül újra a HA-LIX
  • sako: Nagyon köszi a képeket és a beszámolót, némileg kárpótolt, ugyanis sajnos kimaradt, elég húzós volt az elmúlt hétvégém... (2021.09.23. 09:21) Tujakiállítás a Károly körúton
  • Péter 2: @Labasmaz: Majdnem egyetértek, de szerintem a húsz másodperc még mindig pont hússzal több a kelleténél? Ki a fene gond... (2021.09.22. 16:24) Húsz éve repül újra a HA-LIX
  • lutria: Kíváncsi lennék hogy az szerelők és az alapítvány tudtak-e róla hogy miután befejezték a melót és hazamentek valakik o... (2021.09.22. 13:56) Húsz éve repül újra a HA-LIX
  • sodakita: Nemrég lehettem az utasa, csodálatos élmény volt. Köszönet érte az egész csapatnak! (2021.09.22. 10:00) Húsz éve repül újra a HA-LIX
  • Hamster: @Labasmaz: Az engem is zavart, de a régi képek és felvételek miatt így is örültem a videónak. (2021.09.22. 09:55) Húsz éve repül újra a HA-LIX
  • Labasmaz: Ezt az "öregfilmvillogást" kb. az első 20 másodperc után le lehetne keverni, mert másfél perc után már hányingere van ... (2021.09.22. 09:00) Húsz éve repül újra a HA-LIX
  • toto92: @Hamster: jó hát itt a magyar ugaron szerényebbek a lehetőségek, tény hogy a cseh verzió mpozánsabb :) (2021.09.21. 06:12) Megint pár perc a prágai főpályaudvaron
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (7) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (10) 1980 (9) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (30) 2624 (14) 2806 (7) 41-es (10) 424 (13) 436 (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (44) Balt Korthals Altes (9) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (24) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (16) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (827) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (87) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (279) csehország (64) csehszlovák (39) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (9) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlék (6) emlékek (15) énblog (417) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (17) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (5) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (17) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (356) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (11) hév (40) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (122) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (895) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (374) kritika (72) kulfoldi szemmel (105) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (67) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (230) nosztalgiabusz (27) nosztalgiavillamos (80) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (11) olaszország (26) oldtimer (108) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (108) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (23) popkultúra (127) pozitívum (12) pozsony (46) prága (25) programajánló (27) púpos (20) queen (16) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (7) repülés (134) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (42) rock (81) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (32) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (116) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (221) tapolca (6) társadalom (5) tatra (29) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (402) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (72) trolibusz (63) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (93) überzenészek (17) utazás (334) utcakép (204) uv (46) vár (11) várnegyed (8) város (454) városkép (92) városliget (8) vasút (513) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (793) villamos (751) vlog (7) vonat (11) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (41) youtube (316) zene (211) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Po-2, a kétfedelű lopakodó

2016.06.10. 15:00 :: Hamster

img_5013.JPG

Amikor gyerek voltam, csak régi képekről, és elsősorban a "Repülés" című újságból tudtam, hogy volt egyszer egy olyan repülőgép, hogy "pokettes". Apu Marinéniként vagy Varrógépként hivatkozott rá - utóbbiként a hangja miatt, előbbiként pedig azért, mert a II. világháborúban nők repültek vele, nem is akárhogy.

Flight! PO-2 RA-0790G (9385206146).jpgBy Aleksandr Markin - Flight! PO-2 RA-0790G, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30807662

Amikor a gép 1928-ban - még U-2-es típusjelzéssel - először repült, senki sem gondolt rá fegyverként: kiképzőgép volt, amit mezőgazdasági célokra is használtak. A háborúban ehhez hozzácsapódott a futár, megfigyelő és mentő funkció, aztán 1941-ben a szükség törvényt bontott, és elkezdték bombavetésre használni. Természetesen se sok robbanóanyagot szállítani, se pedig pontosan célozni nem lehetett vele, viszont olyan lassan repült, hogy az ellenség gépei vagy túlfutottak rajta, vagy átestek. Állítólag a német és finn földi erőket erősen kikészítette, hogy az éjszaka közepén bármikor megszólalhatott a motor kelepelése: a gépek levett gázzal besiklottak a cél fölé, ledobtak pár gránátot, aztán gázt adva, a fák fölött pár méterrel elpöfögtek.

Two PO-2 in flight. (9363769823).jpgBy Aleksandr Markin - Two PO-2 in flight., CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30807724

És ez a furcsa hadviselés a jelek szerint nem avult el egyhamar: az ötvenes évek elején, a koreai háborúban az akkor a tervező után már Po-2-esnek hívott gépek több kategóriával korszerűbb gépeket is el tudtak pusztítani ugyanezzel a technikával - a földön. Ekkoriban a vadászgépek ráadásul még gyorsabbak voltak, azaz még kevésbé tudták a célkeresztjükbe varázsolni az öreg kétfedelűt - és hiába terjedt el a radar használata, a vászonborítású, részben fa szerkezetű oldtimerekről nem sok jel verődött vissza...

fortepan_46439.jpg

Hozzánk már némileg békésebb formában jutott el az amúgy harmincezres darabszámban épített "Podvá": a légierőben iskolagépnek, futárnak használták, a mezőgazdaságban permeteztek vele, a háromszemélyes, félig zárt kivitellel pedig utast és postát szállítottak. A seregben nem túl találó módon "Pacsirta" kódnevet kapó gép végül átkerült a sportrepülésbe, így a bevezetőben említett olvasmányélményeimben már vitorlázókat vontattak velük, vagy ejtőernyősök ugrottak belőlük. Az utolsó magyarországi Po-2-esek a hatvanas évek végén mentek nyugdíjba, csak képeken és történetekben tovább élve.

img_4948.JPG

Aztán a nyolcvanas években egyszercsak híre jött, hogy - azt hiszem - a farkashegyi katlanban akkor még működő tanműhely repülőképes állapotba helyreállított egy Po-2-est. Emlékszem, a '86-os budaörsi repülőnapra nem tudtunk kimenni, így csak utólag hallottam, hogy a gépet a bemutatón vezető Császár Károly repülés közben infarktust kapott, és a gép gyakorlatilag magától szállt le a reptér közelében, kicsit megsérülve, viszont épségben lehozva pilótájának - a felújítás egyik ötletgazdájának - holttestét. Illett a típushoz ez a szomorú történet...

A lengyel építésű gépet hamar helyreállították, és azóta is a repülőnapok kedvelt résztvevője - az idei Goldtimer Napon is ott csettegett körülöttünk :)

5 komment · 2 trackback

Címkék: énblog videó képek budaörs goldtimer oldtimer repülőgép technikatörténet lhbs po-2

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr958760576

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A 2016-os Goldtimer Nyílt Nap repülőgépei 2018.02.04. 09:47:21

Az elmúlt években eléggé elhanyagoltam a repülős oldalaimat, de az az igazság, hogy ritkán járok reptér környékén manapság, repülős élményeim pedig még ritkábban vannak. És ha mégis fotózok egy sor repülőgépet, akkor is majdnem két évig tart, mire megc...

Trackback: Rubik "Kánya" (megint) 2016.11.06. 11:32:40

A "Kánya" lassan ugyanúgy hozzátartozik a budaörsi (g)oldtimer flottához, mint a Po-2-es, vagy a Li-2-es; az idei nyílt napon is ugyanúgy ott rótta az utasreptetős köröket Kamaraerdő környéke fölött, mint a másik kettő - az egyetlen különbség az, hogy ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nava.hu/id/313494/
Sajnos nem találtam mást, illetve konkrétan Császár Károlyról.
@mester utca: Igen, én is kerestem, de minimális infó van a neten róla. Az rémlik még, hogy a gépen volt egy bekeretezett fénykép róla, gondolom, most is rajta lehet még.
Én kint voltam (gyerekként)azon a repülőnapon,csak annyit lehetett látni hogy a PO-2-es egyszercsak nem a kifutópályán száll le hanem a túloldalon az autópálya mellett,(állítólag valami kisebb mocsárban)majd felszállt a repnapon szintén részt vevő MI-2 mentőhelikopter és az is odarepült.
Arra nem emlékszem hogy bemondták volna a hangosbemondóban hogy bármiféle baleset történt volna,csak jóval később lehetett megtudni más forrásokból hogy valószínűleg mit láttunk.
akkor én ezt kipróbálom. :)
@Rocko-: Már hogy mit, a Pokettest? Épp most van vége a repnapos szenoznnak...
süti beállítások módosítása