Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

október 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (8) 125év (7) 1820 (6) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1977 (5) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (17) 2806 (8) 41-es (10) 424 (13) 436 (5) 611 (5) abba (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (84) bach (5) balaton (45) Balt Korthals Altes (9) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (26) berlin (162) berlini fal (20) bkv (50) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (853) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (91) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (12) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (49) csak egy videó (280) csehország (68) csehszlovák (41) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (35) életmód (6) elveszett (32) emlék (6) emlékek (20) énblog (437) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (6) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (15) ferihegy (38) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (24) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (66) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (31) haditechnika (14) hajó (44) hajtóművek-motorok (6) hampage (368) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) hév (41) híd (30) (34) hódmezővásárhely (6) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (38) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (923) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (47) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (378) kritika (72) kulfoldi szemmel (106) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (71) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (9) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (9) mtp (7) muki (14) münchen (27) műrepülés (8) muv (5) múzeum (59) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (50) nosztalgia (231) nosztalgiabusz (30) nosztalgiahév (5) nosztalgiavillamos (94) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (112) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (26) popkultúra (130) pozitívum (12) pozsony (48) prága (27) programajánló (28) púpos (21) queen (16) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (8) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (46) rock (82) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (10) sky channel (6) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (12) szavazás (6) szeged (35) szekacs (5) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (119) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (225) tapolca (6) társadalom (5) tatra (32) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (421) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (72) tram train (7) trolibusz (66) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (339) utcakép (209) uv (47) vár (11) várnegyed (8) város (469) városkép (97) városliget (8) varsó (5) vasút (527) vasúti becenév (6) vélemény (14) vicinális (13) vidám park (5) videó (801) villamos (782) vlog (7) vonat (12) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (43) youtube (326) zene (215) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A vezérlőterem, amit legtöbben csak filmekből, klipekből ismerünk

2016.11.01. 07:00 :: Hamster

A Kelenföldi Erőmű látótávolságban van a lakásomtól, mégis, eddig csak videóklipen és képeken láttam közismert régi vezérlőtermét, mert valahogy mindig lemaradtam az időnként megrendezésre kerülő nyílt napokról. Nemrég aztán Jazzcool barátom szólt, hogy szeptember második hétvégéjén a Miénk a ház! sorozat keretében ide is el lehet látogatni. Évek óta gondolkoztam azon, hogy kéne szervezni ide egy túrát, most meg csak egy mailt kellett küldenem, és már meg is volt az időpont :)

kelenfold_terem2.jpg

A tömb tizenéve használaton kívül áll (az erőmű többi része még működik), gyakorlatilag ki is ürítették, csak a vezérlőterem maradt meg többé-kevésbé egyben. Erősen leromlott állapota ellenére felismerhető, hogy igényesen tervezett-kivitelezett épületről van szó, ...

kelenfold_lepcsohaz.jpg

... amit ráadásul jó erősre is építettek, így minden elhanyagoltsága ellenére kibírja a látogatók tömegét :) Egyébként jó volt az érdeklődők hadát látni; jó, hogy az ilyen túráknak is kialakult a kultúrája Budapesten!

img_8243.JPG

Ahogy írtam, az épület nagy részét kipakolták, de néhány kapcsolóelem még a helyén volt, főleg a földszinten, ahol egy sor ilyen "szarkofág" állt a fal mellett - állítólag annak idején múmiás folyosónak hívták a helyet az itt dolgozók.

img_8248.JPG

Az igényesség nem csak azon látszik, hogy nem egy bazi nagy kockát építettek gépháznak, amibe belepakolták a transzformátorokat, hanem hogy igyekeztek a természetes fényt minél mélyebben beengedni az épületbe. Például az emeleti folyosók padlója is üvegtéglákból volt kirakva.

img_8398.JPG

Ez a padló nem csak az idő próbáját állta ki, hanem azt is, amikor végigsétáltam rajta :)

img_8311.JPG

A fő attrakció persze az irányítóterem felülvilágítós mennyezete volt. Borbíró Virgil nagyon kitett magáért, ilyen art deco csodát nem sok helyen látni! Ha az épület, vagy legalább a terem fel lenne újítva, nem csak a horrorfilmesek járnának a csodájára, hanem mindenki!

img_8393.JPG

A terem falán körbefutó műszerfalak és kapcsolópultok még porosan és hiányosan is elég futurisztikus látványt nyújtottak, pedig ez nagyrészt háború előtti technika (helyenként azért látszott némi korszerűsítés, valamikor a kilencvenes években fejezhették be a fejlesztéseket).

img_8286.JPG

Végezetül a legfurább berendezési tárgy. Nem az ismeretlen mongol harcos emlékműve, hanem egy helybenmaradó fedezék: az erőművet légiriadó esetén is üzemeltetni kellett, az ezt végző dolgozók ide húzódhattak volna be a szilánkok és a légnyomás elől, ha ténylegesen is hullani kezdenek a bombák - legalábbis én ezt sejtem róla. A jelek szerint a közvetlen támadás elmaradt, hisz az épület máig áll. Hál'istennek!

19 komment

Címkék: énblog budapest képek építészet technikatörténet xi.ker

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr3611914273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jó kis poszt volt,köszi!
De jó lenne egyszer megnézni! Addig is jó volt kedvcsinálónak a poszt, köszönet érte!
Én is szívesen megnézném! Az art déco üveg mennyezet nagyon szép!
Addig kell megnézni, amíg valami fideSS főmufti ki nem nézi magának a telket és küldi a dózert.
@Lucifer Morningstar: Az erőmű kapcsolt termelésben távhőszolgáltatást is lát le, ezért egyik pillanatról a másikra nem lehet kivenni a rendszerből, hacsak nincs a rendszerben ehhez most is elég tartalék.

Egyébként meg annyira nem népszerű hely. A Lágymányosi hídtól lefelé egy rakás telek tök üresen áll a Fehérvári uttól befelé. Miért pont ez kéne valakinek, ahol hatalmas bontási költség lenne...? A Kopaszi gát mellett is egy hatalmas üres terület van, ahol egy parkoló van, az üres hely töredékén... Lentebb is alig pár helyen kezdtek az utóbbi fél évben új házakat építeni az ingatlanbiznisz miatt...

Ha valami brutális nagy hátraarc nem lesz, akkor az erőmű még üzemelni fog egy jó darabig és ez az épület meg ipari műemlék, csak úhy lebontani nem lehet.
Egész érdekes cikk. Ha még fotózni is megtanulsz, akkor lesz igazán ütős. Ezek sajnos nagyon gyenge és uncsi képek egy ilyen izgalmas helyszínről.
Előtér-háttér, mélység-élesség, békaperspektíva (padlós képnél főleg), stb.
Jelenleg ezek egy idős néni túristafotói színvonalán vannak, de bízom képességeidben, hogy amilyen jól választasz helyszínt, úgy jön majd az ihlet is. Sok sikert!
@Pál László Bendegúz: Egy ilyen vezetett túra nem igazán alkalmas a nagy művészkedésre. Persze, nem mondom, többet is ki lehet hozni, de valljuk be, a világítás adott, esélyed sincs lámpákat felállítani és kikísérletezni a legjobb beállítást/fényeket. És akkor még nem is beszéltem az ott tébláboló, minden képbe belemászó túratársakról.
@Pál László Bendegúz: oda lehet menni és jobb képeket készíteni, madj beszólni. ebben a sorrendben.
Felbukkan pl. a Strike Back 4. évadában is.
@molnibalage: Az a terület már nemsokára beépül. www.budapart.hu/hu
Egyébként meg csak a baloldali értelmiség kötelező napi rettegését adta le.
@telkoe: Amúgy egyébként: észnél vagy?
Múlt héten volt az Urbanistán egy cikk a Budapart projektről:
index.hu/urbanista/2016/10/26/milyen_lesz_budapest_uj_varosnegyede_a_120_meteres_felhokarcoloval/ cikk utolsó bekezdése szerint a vezérlő épülete is az ingatlanfejlesztők kezében van.. gyakorlatilag körbe fogják építeni (www.budapart.hu/hu/projekt-bemutatasa csúszkás kép), azt azonban még nem tudni konkrétan az épülettel mit kezdenek.
@Nicolas Reök: Ez a beruházás eldönött tény? Van rá építési engedély és miegymás?
@molnibalage: A projekt feje bizonyos Garancsi (lásd még: Videoton) miniszterelnökünk jó barátja valamint 16,5 milliárdot kapnak az állami Exim banktól. A papírmunka szerintem csak formaság :D
@Péter 2: rettegő balos értelmiségecske vagy?
"Nem az ismeretlen mongol harcos emlékműve"

ezen bef.stam...:)
sajnos, szeretett Hazánkban,ahol Európai összehasonlításban- különösen igaz ez a Déli megyéinkre, de azért a vízfej se panaszkodhatik- a legmagasabbak közt van az éves napsütéses órák száma, tehát itt oly mértékben nem etalon a világítófelületekkel kombinált födém, hogy az már vérforraló. Nemrégiben volt szerencsém villanyászkodni az egyik Ellwangeni suliban, melyet a '60-as években építettek és ott bizony az összes -többnyire földszintes pavilonos épületekről beszélünk- terem, valamint a folyosók födémjén hatalmas, nyitható, illetve árnyékolóval ellátott világító tetőablakok voltak. Sajnos, a kommunizmusban kezdtek el úgy gondolkodni, hogy teljesen felesleges világító tetőablak az akár több 100, netán több 1000 m2-es helyiségekbe, úgyis fénycső gyártó nagyhatalom vagyunk (ez mondjuk igaz volt, mert a Tungsram nagybetűs brand volt a világ minden táján, többek közt a tucatnyi színhőmérsékletű "normál" fénycsöveivel, ugyanis egyik konkurens se gyártott ilyen választékot F24-F72 színhőmérséklet kódszámmal), nosza pakoljunk tele minden közintézményt sok fénycsöves armatúrák garmadával, melyeknek akkor is világítani kellett, amikor odakint fényes nappal volt. Ami a KF Erőművet illeti; döbbenetesen néz ki az épület, nem igaz, hogy nincs egy felújításra pár 100 milliójuk!
süti beállítások módosítása