Ahhoz képest, hogy villamosbarát haverjaim körében sokáig híres voltam Tatra-utálatomról, mostanában csak úgy sorjáznak a róluk szóló bejegyzések itt a blogban :) Persze mindig is relatív volt ez az utálat, hiszen óvodáskorom egyik fontos élménye volt, amikor Budapesten megjelentek az "Újtátrák", ráadásul a csuklós verziók mindig is tetszettek: úgy a szögletes KT4-es, mint a gömbölyű K2-es. Utóbbiból eddig viszont csak sima oldalút láttam, ezért amikor megtudtam, hogy a "pozsonyi Füstiben" folyó gőzmozdonyos rendezvény egyik ráhordó járata egy K2-es nosztalgiakocsi lesz, tudtam, hogy meg kell várnom valami napsütéses helyen.
Alig fél napszúrásnyi idő telt el (borzasztó meleg volt), mire felbukkant ez az 1971-es gyártású szépség. És valóban, az oldalát nem sima lemezek borították, hanem bordázottak, régimódi kinézetet adva neki!
Az utastere mondjuk nem különbözött annyira egy átlagos K2-esétől, bár Pozsonyban már csak a modernizált változattal, a K2S-sel lehet találkozni, amikben párnázott ülésekre cserélték a jellegzetes "tojáshéj-üléseket".
A csuklóalagút nem túl kifinomult szerkezet, de használható; még a KT8-asoknál is ez a gumihurkás dizájn dívott a csehszlovákoknál. Persze igazából az egész jármű az egyszerűségre ment rá - a keleti blokkban ez volt a strapabíróság fő feltétele, hiszen az üzemeltetés nem volt éppen svájci színvonalú.
Műszerfalmániám most is előjött. Nem tűnik különösebben ergonomikus munkahelynek, de amikor ezt a típust tervezték a hatvanas évek közepén, az ilyesmi még másutt sem számított kiemelt szempontnak. Ahogy látható, pedálokkal szabályozható a menet és a fékezés, nem kurblival vagy karral.
Mivel a kocsi másfél óránként ment egy kört, kevés lehetőség nyílt a kívülről elkapására; annál többet videóztam útközben, miután felszálltam. Ami a képeken nem látszik, az az, hogy a járművön ment a fűtés, emiatt kibírhatalan forróság ömlött a székek alól. Pontosabban nem is a fűtés ment, mert a meleget a menet- és fékellenállások biztosítják, azok meg mindig forrósodnak. A baj az volt, hogy elromlott a szerkezet, ami ezt a meleget vagy kifelé, vagy az utastérbe tereli, így annak nagy része az utóbbiba áramlott. Maradandó élmény volt :)
Ez megy most