Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

február 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (90) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (6) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (767) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (81) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (45) csehszlovák (29) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (9) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (392) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (20) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (26) felső szilézia villamos (23) fényvillamos (14) ferihegy (34) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (63) gibson (9) gitár (34) gmap (16) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (31) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (312) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (29) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (11) katowice (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (817) képregény (94) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (342) kritika (71) kulfoldi szemmel (76) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (45) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (53) nagypolszki (6) németország (308) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (219) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (32) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (119) pozitívum (12) pozsony (40) prága (17) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (125) repülőgép (43) repülőgépek (75) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (5) szliács (5) szlovákia (99) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (201) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (50) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (351) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (309) utcakép (166) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (394) városkép (86) városliget (8) vasút (453) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (749) villamos (658) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (265) zene (189) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Ezért érdemes volt egy órával korábban kelni!

2020.01.15. 07:00 :: Hamster

A cseh KŽC Doprava magánvasút működését ránézésre nem a profitmaximálás igénye vezérli, hanem a vasútmánia: bár foglalkoznak menetrend szerinti személyszállítással, és van egy múzeumi vonaluk Česká Kamenice környékén, leginkább a fővárosban felbukkanó gépeik vannak szem előtt. Májustól októberig ugyanis minden hétvégén több kirándulóvonatot is indítanak Prágából. Igaz, nem túl távoli állomásokra, viszont régi mozdonyokkal, kocsikkal és motorkocsikkal. Ilyen kirándulóvonat volt a "rakovníki gyors", amiről nemrég írtam, de azon túl más gépeikkel is összefutottam azon az őszi reggelen a főpályaudvaron!

dsc_1254.JPG

Kezdetnek itt van ez a Kocúr, avagy magyar nevén "Kandúr". Ő igazából nem öreg, hiszen 1980-ban épült, de azért 2019-ben már viszonylag szokatlan látványnak számított itt utassszállító vonattal. Pláne ezekkel a személykocsikkal.

dsc_1262.JPG

A 6-os Bardotka gömbölyű khm... orrával bemutatta, miért is nevezték el Bardotkának a típust. Tényleg érdekes lenne tudni, hogy miért terveztek ilyen homlokfalat neki!

dsc_1274.JPG

Kicsit hátrébb álló rokona, a T 478.2065 már egy későbbi sorozat tagja, az ő homlokfalát egyenes lemezekből rakták össze. A látszat ellenére a képen nem egyetlen vonatot látunk közbesorozott mozdonnyal, csak a két kirándulóvonatot egyszerre tolták be a peron mellé. Először elment az imént látott T 478.1006 a saját két kocsijával, aztán kicsit később elment ő is a saját két kocsijával, hiszen átmenő pályaudvaron spórolni kell a vágányokkal. Egyébként mindkét mozdonynak irtó szépen dorombol-kerepelt a motorja várakozás közben - ha Prágában élnék, lehet, hogy néha akkor is kimennék meghallgatni őket, ha nem akarnék utazni :)

dsc_1342-2.JPG

A reggel rangidőse ez az M 262.1-es motorkocsi volt 1959-ből. Ennek a típusnak nem jutott olyan huncut becenév, mint az iménti mozdonyoknak, őket Kredencnek hívták. Az érdekességük, hogy nem simán dízel-, hanem dízel-villamos hajtásúak. Igazából sose gondoltam végig, hogy a Ganznál miért nem mentek el ebbe az irányba, miért maradtak a mechanikus sebváltóknál ebben a teljesítménykategóriában, de persze lehet, hogy csak arról volt szó, hogy a csehszlovák ipar fejlettebb volt. A kocsikban eredetileg V12-es motor duruzsolt, ami miatt "Varrógépnek" hívták őket (M 262.0 sorozat), aztán jött a folyami hajókhoz tervezett új motor, és vele az új sorozatjelzés: M 262.1. A típuscsalád jó sokáig bírta: az első példány 1949-ben készült el, az utolsó példányt 2011-ben vonták ki a forgalomból.

Bár az álmosságtól alig bírtam tartani a kamerát (a címben említett egy órával kevesebbet aludtam a kelleténél, hogy el tudjam csípni ezeket a kirándulóvonatokat), természetesen videóztam. A Kandúr is zajongott kicsit, bár két személykocsi felgyorsításához nem volt nagy gázra szüksége, a két Bardotka pedig egyenesen zenélt!

23 komment

Címkék: prága videó csehország képek vasút nosztalgia trainspotting bardotka kocúr

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5915409902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Azért terveztek ilyen orrot a Bardotkára mert egy mellmániás tervezte :D
@enpera: Már írtam korábban is, de látom, nem nagyon akarja senki elhinni: az 50-es években az SNCF 22200-as formaterve nagyon menő volt. A Bardotka eleje ennek az anyagtakarékos, és a szocialista erkölcsöt tükröző változata lett :-)
@nyelv-ész: Biztos azért nem ugrottunk rá, mert a 22200 újabb, mint a Bardotka :) De persze volt hamarabb "Nez Cassés" (törött orrú) mozdony, az kb. egykorú a Bardotkával.
@Hamster: No, hát elírtam a számot, mert nem emléxem, melyik sorozat volt az első ilyen, de a lényeg, hogy az a forma...
@nyelv-ész: Szerintem a CC 40100-as, ami 1964-es, de lehet, hogy tévedek. Ugyanabban az évben jött ki a Bardotka is.
T-72-es tanknak van egy olyan változata, amire elöl egy dudorodó páncélmegerősítést szerkesztettek. Azt meg Dolly Partonnak hívják.
Nem értem, miről beszélsz, a Bardotkának katasztrofálisan ergya hangja van. Ennél még egy M28 is karizmatikusabban muzsikál.
A csehszlovák ipar a magyar konkurencia 1918-20 utáni "kiiktatásával" lett fejlettebb. Másrészt a szovjet elvtársak nálunk valszeg belepofáztak abba, hogy a Ganz-Mávag mit gyárthat és mit nem. Amúgy pedig, tudomásom szerint a nem villamos áttételesek, mint pl. a csörgő, nem terhelik annyira az amúgy is ramaty vasúti pályákat. Ez is szempont lehetett, pláne az egykori Truman-mozdonyok után. Szóval, nem kéne ennyire elalélni a csibész "Bezzegéktől".
@Powerslave: Többen szeretjük vasútgépészek a Bardotkát a hangja miatt. De egy M28-as különvonatot is szervezhetsz, érdekel. Köffel is voltunk már. : )
Jó lehet Bardot(ka) dudáit nyomkodni
@Európai téridő: Ne vicceljünk már, Cseh- és Morvaország volt a Monarchia ipari fele, Magyarország pedig inkább a mezőgazdasági. Mi az, ami komoly gépgyár (tehát nem vasgyár, hanem magasabb szintű) volt és elcsatolták Trianonnal, Resicán és az aradi Weizeren kívül? És ha a Ganzba beledumáltak kívülről, akkor a ČKD-ba és a Škodába nem dumáltak?
@Hamster: Igen, 1964 és 88 között az Alsthom számos mozdonysorozatot - négy- és hattengelyeseket, dízel- és villanymozdonyokat - gyártott nez cassé (betört orr) dizájnnal, amelyet az SNCF több évtizeden át aktív vezető formatervezője, Paul Arzens (aki egyébként festő- és szobrászművészként alkotott, de a 30-as-40-es években villanyautókat is tervezett) talált ki a vezetőt zavaró tükröződések csökkentése érdekében. A fő megrendelő a francia vasút volt, de került a gépekből kisebb-nagyobb számban Belgiumba, Hollandiába, Portugliába, Szlovéniába, Marokkóba, sőt még Dél-Koreába is.
fr.wikipedia.org/wiki/Locomotives_Nez_cass%C3%A9s
@Gerardus A. Lodewijk: Akkoriban sokan próbáltak eltérni a vasaló- vagy dobozformától, mi meg bíztató kezdet (Nohab) után bevásároltunk többszázat az übertégla V43-asból :)
@Európai téridő: A kiegyezés után felzárkózó magyar ipart a csehek veszélyes konkurenciának tartották, ezért javasolták Magyarország túlbüntetését és hozták létre a Kisantantot az így létrehozott "hendikep" tartósítására. A MWG és a WM és sok más gyár smafu? Nem csak járműgyártásban kellene gondolkodnia, Tisztelt Úr!
@Európai téridő: Nem azt mondtam, hogy nem volt gépipar, hanem azt, hogy nem az volt a jellemző. Az MWG és a WM amúgy mind határon belül maradt, a Kisantant pedig az iparnál mélyebb félelmek (katonai, politikai) miatt alakult, nem kimondottan a mozdonygyáraik piacát féltették tőlünk, hanem a teljes fennmaradásukat. Sőt, pont azért esett szét a Kisantant, mert nem volt puszta gazdasági érdek mögötte.
@Hamster:
Öööö... Kassa, Kolozsvár, Temesvár gépgyártás (s valószínűleg még vastagon folytatható a sor). Pancsova, Apatin, Komárom, Pozsony hajógyártás.
Vagy ez mind nem volt? Dehogynem!
Az lehet, hogy a határon belül maradt, de a trianoni békediktátum és a Kisantant egyéb mesterkedései nyomán pl. a WM sok olyasmit nem gyárthatott, amit pl. a Skoda igen. Szóval ez egy eléggé gyenguska érv.
@gigabursch: Ezek egyike se volt akkora játékos, mint a Skoda vagy a Ganz, a Tungsram (Egyesült Izzó) vagy később az Ikarus. Lokális ipar mindig van a helyi igényeknek megfelelően, egy nagyobb országban több, egy kisebben kevesebb, víz mellett hajó, bányavidéken bányagépes, ezek mellett motorgyártás, vagy például fegyvergyár körülbelül mindenütt. De az egy másik szint, amikor egy cégben olyan tudás/képesség halmozódik fel, hogy később rá lehet bízni egy sugárhajtóműves vadászgép,vagy éppen egy atomreaktor tartályának gyártását.
@Európai téridő: Természetesen szamárság lenne azt állítani, hogy Trianon miatt nem változott meg jelentősen a magyar ipari fejlődés pályája, mert alapvetően válozott, de azt is látni lehet, hogy a becsukódott ajtók (repülőgép, ágyúk) mellett kinyíltak új lehetőségek, amit az akkori cégek ki tudtak használni. Például vasútvillamosításban és annak technikai hátterében jócskán előrébb jártunk, vagy a másik vesszőparipám, a Tungsram is megtalálta a maga szakterületét. De most a háború közbenről és utánról beszélünk egy konkrét területen, amikor a Ganz/Mávag nem bírt saját erőből nagyobb teljesítményű dízel vagy villanymozdonyt építeni, amikor a Rába és a Ganz is licenszből épített motort, hogy ne maradjon le végképp, míg a LIAZ és a CKD saját kútfőből. Gyorsan hozzáteszem, hogy nem a licenszvétellel van gond, hiszen a Tatra villamos is abból lett. Szintén hozzáteszem, hogy voltak további szakterületek itthon, így a cseh cuccok alá is Rába hátsóhíd került, meg Csepel kormánymű, stb. De nem véletlen, hogy a Skoda maradt fenn komoly szereplőként.
@Hamster: Persze, lehet, hogy közvetve pont ők. Vagy az internáci balfax hülyelvtárs komprádor magyari közgarázdák és mérnökócskák a rossz tanácsaikkal és gazemberségeikkel.
Egy másfajta, 220 éves meglepetés a prágai főpályaudvaron:
youtu.be/GUS_QoyfRA0