A cseh KŽC Doprava magánvasút működését ránézésre nem a profitmaximálás igénye vezérli, hanem a vasútmánia: bár foglalkoznak menetrend szerinti személyszállítással, és van egy múzeumi vonaluk Česká Kamenice környékén, leginkább a fővárosban felbukkanó gépeik vannak szem előtt. Májustól októberig ugyanis minden hétvégén több kirándulóvonatot is indítanak Prágából. Igaz, nem túl távoli állomásokra, viszont régi mozdonyokkal, kocsikkal és motorkocsikkal. Ilyen kirándulóvonat volt a "rakovníki gyors", amiről nemrég írtam, de azon túl más gépeikkel is összefutottam azon az őszi reggelen a főpályaudvaron!
Kezdetnek itt van ez a Kocúr, avagy magyar nevén "Kandúr". Ő igazából nem öreg, hiszen 1980-ban épült, de azért 2019-ben már viszonylag szokatlan látványnak számított itt utassszállító vonattal. Pláne ezekkel a személykocsikkal.
A 6-os Bardotka gömbölyű khm... orrával bemutatta, miért is nevezték el Bardotkának a típust. Tényleg érdekes lenne tudni, hogy miért terveztek ilyen homlokfalat neki!
Kicsit hátrébb álló rokona, a T 478.2065 már egy későbbi sorozat tagja, az ő homlokfalát egyenes lemezekből rakták össze. A látszat ellenére a képen nem egyetlen vonatot látunk közbesorozott mozdonnyal, csak a két kirándulóvonatot egyszerre tolták be a peron mellé. Először elment az imént látott T 478.1006 a saját két kocsijával, aztán kicsit később elment ő is a saját két kocsijával, hiszen átmenő pályaudvaron spórolni kell a vágányokkal. Egyébként mindkét mozdonynak irtó szépen dorombol-kerepelt a motorja várakozás közben - ha Prágában élnék, lehet, hogy néha akkor is kimennék meghallgatni őket, ha nem akarnék utazni :)
A reggel rangidőse ez az M 262.1-es motorkocsi volt 1959-ből. Ennek a típusnak nem jutott olyan huncut becenév, mint az iménti mozdonyoknak, őket Kredencnek hívták. Az érdekességük, hogy nem simán dízel-, hanem dízel-villamos hajtásúak. Igazából sose gondoltam végig, hogy a Ganznál miért nem mentek el ebbe az irányba, miért maradtak a mechanikus sebváltóknál ebben a teljesítménykategóriában, de persze lehet, hogy csak arról volt szó, hogy a csehszlovák ipar fejlettebb volt. A kocsikban eredetileg V12-es motor duruzsolt, ami miatt "Varrógépnek" hívták őket (M 262.0 sorozat), aztán jött a folyami hajókhoz tervezett új motor, és vele az új sorozatjelzés: M 262.1. A típuscsalád jó sokáig bírta: az első példány 1949-ben készült el, az utolsó példányt 2011-ben vonták ki a forgalomból.
Bár az álmosságtól alig bírtam tartani a kamerát (a címben említett egy órával kevesebbet aludtam a kelleténél, hogy el tudjam csípni ezeket a kirándulóvonatokat), természetesen videóztam. A Kandúr is zajongott kicsit, bár két személykocsi felgyorsításához nem volt nagy gázra szüksége, a két Bardotka pedig egyenesen zenélt!
Ez megy most