Bár igyekszem ezt a bejegyzést nem a közlekedésbarát körökben szerintem indokolatlanul túlburjánzó "bezzeg Prága!" attitűddel megírni, a végkicsengése mégiscsak az lesz, hogy augusztusi utunk során a cseh főváros főpályaudvarán egyértelműen jobb volt utasnak lenni, mint itthon...
Von Tiia Monto, CC BY-SA 4.0, Link
És gyorsan leszögezem, nem azért, mert a prágai épület szebb, mint a Keleti vagy a Nyugati. Ízlésről eleve nehéz (és felesleges) vitatkozni, de nekem ez a szecessziós stílusú homlokzat (épült 1901 és 1909 közt az 1871-ből származó eredeti épület átalakításával) pont nem jön be annyira. Hogy akkor szerintem miért jobb ez a pályaudvar, mint a "mieink"? Nos, a magyarázatért mélyre kell ásni. Illetve igazából nem nagyon mélyre, és tulajdonképpen ásni se kell, mert vannak lépcsők és liftek: a lényeg az épület előtti gyorsforgalmi út és parkoló alatt rejlik (ez egy régebbi kép, a rákövetkezők újabbak lesznek, csak be szerettem volna mutatni, mekkora térrel gazdálkodnak):
Emlékszem, '87-ben kíváncsiságból feljöttünk a metróból itt, és nem értettem, mitől pályaudvar ez, hiszen sehol nem látok vágányokat. Évekkel később az NSZK-ban találkoztam hasonló megoldással, hogy odafent megvan a régi épület a vágányokkal, alul pedig megvan a lehetősége annak, hogy ne a beázó tetőről csöpögő víz és a helyi rosszarcok közt ácsorogva várakozz a vonatodra.
Von Lynx1211 - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, Link
Mert mit is akar az ember egy pályaudvaron? Jegyet venni (nem húgyszagban, és lehetőleg fejre omló vakolat nélkül), valamit harapni (lehetőleg nem kemény zsömlét szikkadt rántotthússal), vagy kisebb bevásárlással (szendvics, ásványvíz, csoki) felkészülni az útra. Elmenni vécére, ahol szorító szükség esetén akár a nagydolgot is el lehet végezni mindenféle vicces baktériumok beszerzése nélkül. Vásárolni egy könyvet, hogy ne legyen olyan unalmas a vonatozás, esetleg beszerezni valami ajándékot annak, akihez utazunk. Nem baj, ha van gyógyszertár, és az se, ha valahol le lehet ülni - de nem egy levegőtlen helyiségben hajléktalanok társaságában. Mivel a budapesti pályaudvarok forgalma egyenként kisebb, mint a prágaié, nem kell akkorának lenni az egésznek, mint ott, de erre a színvonalra azért törekedni kellene.
Von Ralf Roletschek - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, Link
Persze hozzá kell tenni, itthon is vannak pozitív változások e téren, különösen szendvicsileg, de például a mellékhelyiségeket illetően még nem nagyon látom az elmozdulást. De sebaj, most nem Budapestre érkeztünk meg, hanem Prágába! Fontos megemlíteni, hogy a csehek hamar nekiláttak a modernizálásnak: a fentebb mutogatott modern előcsarnokot a hetvenes években építették, és nem álltak meg ott, hogy elkészült: a 2000-es években kívülről rendbe hozták a régi épületrészt, 2004 és 2009 közt bővítették/modernizálták a pályaudvarra vezető vonalakat, 2006 és 2011 közt pedig az új részt is felpolírozták. Mert olyan nincs, hogy valamit egyszer megépítenek, és az onnantól örökké jó lesz.
Von Lynx1211 - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, Link
Ja, és persze felújították a vágányok egy része fölé boruló kéthajós csarnokot is, mely egyidős a szecessziós főépülettel. Ahogy fentebb látható, azért, mert egy csarnok 110 éves, még vihet mozgólépcső a peronjára, és persze az oda vezető aluljárók se atomtámadást épp túlélt zsibvásárként üzemelnek, mint a Nyugatiban.
Von Thomas Ledl - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, Link
Persze azért a régi épületnek vannak sarkai, melyek még őrzik a rendszerváltás előtti idők diszkrét báját és kopottságát, de nincs kétségem afelől, hogy rövidesen ezeket is kipofozzák. Hisz állítólag a 2000-es évek második feléig ez a pályaudvar se volt túlságosan bizalomgerjesztő hely, de a jelek szerint tudtak ezen változtatni.
De félre a morgást, nézzük meg azt a tulajdonságot, mely terén ez a hlavní nádraží a leginkább különbözik a budapesti pályaudvaroktól: átmenő állomásról van szó, azaz a sínek nem érnek véget a csarnokban. Hogy még lenyűgözőbb legyen az egész, a vasútvonalak alagutakon át érik el a belváros keleti szélén, sűrűn lakott terület közepén fekvő létesítményt.
Az átmenőséget persze nehéz lenne képekkel érzékeltetni, úgyhogy meg se próbálom :) Mindenesetre elég nagy forgatag volt ahhoz, hogy szurikátaként hol ezen, hol azon a peronon dugjam ki a fejem az aluljárókból, attól függően, hogy éppen hol láttam valami érdekesebb mozdonyt.
A külföldi cégek és a cseh magántársaságok (RegioJet, LEO Express) vonatain kívül a České dráhy is igen széles spektrumát felvonultatta gördülőállományának, többek közt Búvárt is láttam, régi vágású emeletes kocsikkal. Mindig meglep, hogy Prága környékén milyen sok dízeles vonal található!
Persze aki korszerűbb vasra vágyik, az láthat Pendolinót, RailCsehet (én kérek elnézést) és Vectront is. A nosztalgia felhozatalról pedig már meséltem.
Az ehhez hasonló bejegyzések végén videónak kell állnia, úgyhogy most is itt van egy. Ahogy az indexképen látható, a filmecske nem csak modern járműveket tartalmaz :)
Ez megy most