Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

szeptember 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (8) 424 (12) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (94) autók (82) bach (5) balaton (39) Balt Korthals Altes (7) bardotka (8) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (22) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (796) budapesti pillanatok (45) buék (9) busz (85) búvár (13) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (46) csak egy videó (268) csehország (57) csehszlovák (35) csörgő (8) cukiság (34) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (403) énzene (19) építészet (66) építkezés (22) épület (17) érdekesség (30) erfurt (7) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (28) felső szilézia villamos (25) fényvillamos (14) ferihegy (36) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (32) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (10) gitár (36) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (37) gyermekvasút (28) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (326) hamster (5) hangok (5) hangszerek (12) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (34) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (34) il 14 (10) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (13) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (862) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (44) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (6) közlekedés (355) kritika (71) kulfoldi szemmel (93) laminátka (5) lánchíd (8) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (51) les paul (8) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) luzná u rakovníka (5) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (6) MOD (7) morál (11) morgás (127) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (12) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (56) nagypolszki (6) németország (315) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (46) nosztalgia (222) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (77) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (16) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (105) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (44) prága (22) programajánló (27) púpos (17) queen (15) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (131) repülőgép (44) repülőgépek (79) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (35) rock (75) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (31) szergej (26) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (107) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (212) tapolca (6) társadalom (5) tatra (27) taurus (7) technika (56) technikatörténet (57) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (373) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (68) trolibusz (60) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (90) überzenészek (17) utazás (315) utcakép (181) uv (39) vár (11) várnegyed (8) város (413) városkép (87) városliget (8) vasút (484) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (776) villamos (701) vlog (7) vonat (8) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (35) youtube (285) zene (194) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Szemtől-szemben

2020.09.14. 07:00 :: Hamster

A repülőmániát édesapámtól örököltem. Ő gyerekkorában papírból készített kis repülőgépeket, én 1:72-es méretarányú modelleket rakosgattam össze. Ő elrakta a Repülés újságokat, én kiolvastam a betűket belőlük egy-két évtizeddel később. Volt, amikor kirándulások során a vitorlázókat figyeltük fel- és leszállás közben a hármashatárhegyi reptéren, máskor meg repülőnapra mentünk. Közös pont, hogy bár egyikünkből se lett pilóta, felnőttként még mindig szeretünk repülőgépek közelében tartózkodni.

dsc_9804-1a.JPGMesserschmitt Bf 109G-6, gyártva 1944-ben

Anno többször is jártunk együtt az egykori Repülőtiszti Főiskola mellett berendezett repülési kiállításon, és amikor ahelyett megnyílt a RepTár fantázianevű új múzeum az első szolnoki vasútállomás területén, elhatároztuk, hogy azt is megnézzük. Sajnos ez végül különböző okok miatt elmaradt. Tavaly ősszel aztán egy Messerschmitt Bf 109-es érkezett a tárlatra: ezt már mindenképpen meg kellett nézni... de sajnos most se jött össze. Úgy volt, hogy a Lengyel Repülési Múzeum által kölcsönadott gép csak március közepéig marad Szolnokon, úgyhogy beletörődtem, hogy lemaradok róla. Végül aztán úgy esett, hogy a gép mégse ment vissza Lengyelországba, sőt, egy újabb vendég is érkezett mellé: egy Spitfire!

dsc_9822-4.JPGSupermarine Spitfire LF Mk.XVIe szintén 1944-ből

"Spitet" ugyan még repülni is láttam, többször is, mégis megörültem, amikor apu felhívott, hogy menjünk el a RepTárba megnézni, mielőtt szeptember 13. után minden visszamegy Krakkóba. És ezúttal ténylegesen is összejött a kirándulás!

dsc_9950-1.JPGHát ez bizony nem fért bele a fényképezőgép látóterébe...

A kiállított Spitfire relatíve kései verzió azokhoz képest, melyek az Angliai Légicsatában híressé tették a típust, de még mindig eléggé hasonlít arra a modellre, amit '87-ben Prágában kaptam, és aminek a formájára azóta is emlékszem. Mondjuk a szárnyvégei nem elliptikusak, hanem le vannak csapva, de még nem teljes buborékkabinos, és főleg még Merlin motor hajtotta (még ha amerikai gyártmányú is). Gyönyörű vonalú gép, ...

dsc_9957-2.JPGEgy hasonló kép a 109-esről

... amit szerintem a Messerschmittről nem annyira lehet elmondani, bár ez is remek fegyver volt. A G-6 változat viszonylag kései, ilyenek a Magyar Királyi Légierőben is repültek. Ez a példány 1944-ben egy tóra kényszerleszállt, és csak 1999-ben emelték ki a vízből. Vajon a Balatonban lehet még ilyesmi? Kellene ebbe a múzeumba egy saját!  (Egyébként 109-esem is volt makettben, de az "nyugati" gyártmány volt, egy sárga orrú E változat.)

dsc_9811-1.JPG

Bónuszként egy Messerschmitt műszerfal is ki volt állítva, ezt külön lefényképeztem, mivel a műszerfalak fotózása egy időben a - repült órák utáni - kedvenc szórakozásom volt. Megpróbálom megfejteni, mit is látunk - előre elnézést kérek, ha tévedek valahol. Baloldalt alul a futómű kapcsolói és állapotjelzői, fölötte az indítás és a gyújtás, ezek mellett pedig talán a világítás és valamilyen kenőanyag-keringető kapcsolója. A bal oldali "órák": felül iránytű és műhorizont/csúszásjelző, alatta magasság és sebesség. A következő oszlop felülről: nem tudom mi (kommentben meg szabad írni a megfejtést!), szívótérnyomás, fordulatszám. A következő oszlop tetején levőt szintén nem tudtam kitalálni, alatta a légcsavar állásszögének visszajelzője. A nagy piros kar a futómű-vészkiengedésé, mellette felül valamilyen hőmérséklet (hűtő? olaj?), alatta üzemanyag-mennyiség és megint valami nyomás (dupla mutatós, tehát olaj és üzemanyag együtt?). Próbáltam ráguglizni, de nekem nem volt egyértelmű az eredmény - legközelebb részletesebben le fogom fotózni...

Érdekes volt a két nagy ellenfelet egymással szemben látni; ha saját tulajdonban is lennének ilyen korú masinái a múzeumnak, biztos még többen látogatnának ide! Sajnos az ötvenes évek előtti repülőgépeket annak idején szisztematikusan megsemmisítették, úgyhogy ez mindenképpen beruházást igényelne...

1 komment

Címkék: énblog repülés képek múzeum szolnok repülőgépek repülőmodell reptár

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1016199918

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Azért a Spitfire kicsit olyan, mint a Toyota Corolla, a név ugyanaz, de gyakorlatilag minden más változik. Ehhez képest a 109-es egy VW Bogár, sokkal nagyobb szériák jöttek ki sokkal kisebb módosításokkal, mint a Spitből. Ezért van, hogy egy korai II-es vagy V-ös nagyon eltér egy késői, háború utáni verziótól. Nekem egy 1:44-es Spitfire VB volt makettben, 109-esből pedig szintén egy sárga orrú Emil a francia hadjárat idejéből.