Most egy kis "lila álmodozós" dolog következik! Azon gondolkodtam, hogy mennyivel másabb lenne a mai Budapest, ha annak idején a vasúttársaságok nem a lehető legolcsóbb módon, földszinten vagy földből emelt töltéseken vitték volna a vágányaikat, hanem viaduktokon, amik alatt át lehetett volna kelni, és amik alá üzletek, éttermek, motorkerékpár-múzeumok ;) települhettek volna. Persze az összekötő vasút (Ferencváros és Kelenföld közt) az építésekor körülbelül a semmiben ment, a ceglédi vonalat (a Nyugati pályaudvar és Kőbánya-Kispest közt) meg a negyvenes években emelték fel a földszintről, amikor nem nagyon foglalkoztak a külvárosok városképével, ...
... de mégis, mennyivel másabb lenne, ha a Francia út így nézne ki, ...
... és nem így :) Persze Berlin kvázi óvárosi negyedét nagyon igazságtalan Zuglóval összehasonlítani, pedig direkt nem a Francia út legvacakabb szakaszát raktam ide. Sajnos Budapesten nagyon érződik a magyar vasút két jellegzetessége: egyrészt a vonalak a kevés átkelőhely miatt - nem csak a töltéseknél, hanem például a Hungária körút és Újpest közt is! - egész kerületeket kettévágnak*, másrészt pedig a környező területek is mindig a legrosszabb arcukat, pontosabban a hátsójukat mutatják a sínek felé**. Itthon vasutazás közben, ha lakott terület közelében járunk, állandóan düledező hátsó kerítéseket, rendezetlen kerteket és omladozó sufnikat nézegethetünk - na meg illegálisan lerakott szemetet. Talán nem is baj, hogy egyre több helyen hangvédő falak közé szorítják a síneket, legalább nem látja az utas mindezt.
Persze nem a XIX. században vagyunk, lehet modern szerkezettel is viaduktot építeni. Milyen lenne, ha a sínek alatt nem csak közúti összeköttetések bújnának meg, hanem egy park is? Mondjuk az Erzsébet királyné útjától egészen Kőbánya alsóig tartó?
Ti mit gondoltok, beválhatna a vasút két oldalának ily módon összekötése, vagy a hídszerkezet alá automatikusan húgyszagot és rossz közbiztonságot képzeltek? És ha mégse ördögtől való ötlet a viadukt, vasbetonról álmodtok, vagy esetleg jó lenne valahogy téglába öltöztetni? Persze én is érzem, hogy nem ez a legfontosabb megoldandó probléma a városban, hiszen a Nyugati - Rákospalota-Újpest szakasszal nagyon kezdeni kellene valamit, ahogy a Kőér utcai sorompóval is, de álmodozni csak szabad...
* Ezt az aktuális Déli Körvasút projektnél is tudják, ezért lesz pár új átjáró nyitva a sínek alatt a három-, illetve négyvágányosítás közben.
** "Nyugaton" az elmúlt két évtizedben elkezdték nagyon beépíteni a vasút menti területeket: hatalmas iroda- és lakónegyedek létesülnek a sínek mellett, eközben nálunk Kelenföldön látványosan távol tették a pályaudvartól a plazát az egyik, az új irodakomplexumot pedig a másik oldalon*** Mondjuk amilyen emberek ténferegnek a budapesti pályaudvarokon néha, ez valahol érthető is.
*** Persze legközelebb az egyéb tömegközlekedésnek kell jönnie a sínekhez, de azt legegyszerűbben úgy oldhatták volna meg, hogy felülépítik a síneket. A peronok tetőt kaptak volna, a buszok, villamosok meg pontosan a metrómegálló és a vonatok fölött álltak volna meg, aminél nem igazán lehet közelebb kerülni. De nem, Budapesten a pályaudvar még mindig egy épület plusz egy aluljáró, minden más meg menjen oda, ahova tud, nulla integrációval...
Ez megy most