Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

szeptember 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (8) 125év (7) 1820 (6) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1977 (5) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (17) 2806 (8) 41-es (10) 424 (13) 436 (5) 611 (5) abba (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (84) bach (5) balaton (45) Balt Korthals Altes (9) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (26) berlin (162) berlini fal (20) bkv (50) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (853) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (91) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (12) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (49) csak egy videó (280) csehország (68) csehszlovák (41) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (35) életmód (6) elveszett (32) emlék (6) emlékek (20) énblog (437) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (6) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (15) ferihegy (38) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (24) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (66) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (31) haditechnika (14) hajó (44) hajtóművek-motorok (6) hampage (368) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) hév (41) híd (29) (34) hódmezővásárhely (6) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (38) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (922) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (47) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (378) kritika (72) kulfoldi szemmel (106) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (70) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (9) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (9) mtp (7) muki (14) münchen (27) műrepülés (8) muv (5) múzeum (59) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (50) nosztalgia (231) nosztalgiabusz (30) nosztalgiahév (5) nosztalgiavillamos (94) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (112) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (26) popkultúra (130) pozitívum (12) pozsony (48) prága (27) programajánló (28) púpos (21) queen (16) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (8) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (46) rock (82) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (10) sky channel (6) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (12) szavazás (6) szeged (35) szekacs (5) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (119) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (225) tapolca (6) társadalom (5) tatra (32) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (420) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (72) tram train (7) trolibusz (66) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (339) utcakép (209) uv (47) vár (11) várnegyed (8) város (468) városkép (97) városliget (8) vasút (527) vasúti becenév (6) vélemény (14) vicinális (13) vidám park (5) videó (800) villamos (781) vlog (7) vonat (12) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (43) youtube (326) zene (215) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Mk48: próbajáraton a "Piros Spenót" :)

2022.04.19. 07:00 :: Hamster

2020-ban örömmel adtam hírt arról, hogy "új" járművel bővült a Gyermekvasút állománya: egy Mk48-as dízel-hidraulikus mozdonnyal. A típusból dolgozott itt néhány példány a hatvanas években, de nem igazán váltak be. Viszont mégiscsak a hazai kisvasutak egyik legmeghatározóbb járművéről van szó, úgyhogy egynek mindenképpen helye van a Budai-hegyekben!

img_7763a.jpg

Annak idején ezek a mozdonyok zöldre voltak festve, és egyesek Spenótnak becézték őket. Később pirosak lettek, úgyhogy most ők a Piros Spenótok. Itt éppen Szépjuhászné állomásra érkezik meg a mozdony az 1949-ben Győrben épített Cax 529-es kocsival.

img_7792.jpg

Szépen rendbehozták az 1961-ben gyártott mozdonyt, ami 2020 nyarán még kicsit tépettebb állapotban mutatkozott:

dsc_5523.JPG

Mozogni már akkor is tudott valamennyire, de nem lehet ám csak úgy nekifutni a János-hegynek! Mire ez a bejegyzés kimegy, már a Széchenyi-hegyre is eljutottak vele, de ottjártamkor még visszafordultak Szépjuhásznén, hogy ne terheljék túl a hűtést.

img_7844.jpg

Jól áll a Hárs-hegy oldalának ez a gép, nem? A jelenlegi mozdonyokat - az Mk45-ösöket - kis nagymozdonyként kategorizálnám be, az Mk48-as viszont egy nagy kismozdony :)

img_7871.jpg

És itt már Hűvösvölgyben várakozik a jelzőre a próbaszerelvény. Kíváncsi vagyok, hogyan folytatódik a mozdony története!

13 komment

Címkék: budapest képek vasút gyermekvasút kisvasút oldtimer mk48

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6917808833

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jópofa kis mozdony ez. Kár, hogy ez a festés nem hangsúlyozza ki a lámpáit, amik azokban a kis dudorokban vannak...
Egyébként ha már az Mk45 is szóba került: gyerekkori emlékem, hogy az úttörővasúton mindenféle csörgő-zörgő-fújtató masinák küzdöttek a pályán, olykor a Normafa felé kocogók sebességével. Aztán évtizedekkel később, mikor megint utaztam rajta, már szinte csak az Mk45-ök voltak szolgálatban, a vonatok pedig olyan könnyedén siklottak, mintha nem is valami hegyes-völgyes pályán mennének. Most utánanézve már értem: a Mk48-nál az Mk45 bő háromszor erősebb...
@nyelv-ész: Nem néztem bele, de szerintem ebben már RÁBA motor van a Ganz-Jendrassik helyett, akkor "csak" két és félszer erősebb :) Én inkább azon csodálkozom mindig, hogy a C50-es akár csak egy kocsival is, de fel tud kapaszkodni Széchenyi-hegyig.
Múlt pénteken nem jött össze a mutatvány, és sajnos pont a mi körünknél nem, mert a Nagykovácsi úti felüljárótól már csak kb. 400 méternyit tartott a lendület, de már ott is erősen füstölve, mintha egy 424-es húzta volna a 3 kocsit.
Persze annak is megvan a bája, ha harmincas tempóval tolatsz vissza Hűvösvölgybe :D
@Aureliano Buendía: Én úgy hallottam, hogy pénteken körülbelül minden megdöglött: több Mk45-ös, a C50-es, és az Mk48 tudott egy kört menni, csak a másodiknál állt le, azt foghattátok ti ki.
@Hamster: a 2001-es Mk45 ment hibátlanul, az a gép vitt le, majd utána fel is végül.
Az Mk48-ason csodálkoztam, Jánoshegyen volt a kereszt, épp felfelé ment (akkor az lehetett az első kanyarja), 3 vagon volt mögé csatolva, gondolkodtam is rajta, hogy bírja majd. Hát így. A képfájl alapján 13:31-kor már egy helyben füstölt.
A C50-est nem is láttam.
@Aureliano Buendía: Mondjuk az is érdekes, hogy miért visz kocsikat, ha még bejáratós...
@nyelv-ész: annyira nem követtem az Mk48 történetét, az volt meg régről, hogy gyenge a hegyi terepre, de jogos a kérdésed.
@Aureliano Buendía: Az Mk48-ast a motorkocsival együtt, egy motormellékkel és a kis kilátóval küldték fel. Egyedül egy kocsit tud felvinni. Az igazán szép az lehetett, amikor a 2001-es Szépjuhásznéról felhúzott a hegyre egy dög Mk45-öst és még négy kocsit. Aznap a 2001-es volt a legmegbízhatóbb gép.
@nyelv-ész: Mert lerohadt több Mk45-ös is. És az Mk48 nem magában ment, hanem a Motorkának segített, mert az magában csak egy kocsit húzhatott volna, de utas több volt, úgyhogy a további kocsihoz rácsatolták a C50-est plusz erőnek. Csakhogy a C50 fekve maradt, úgyhogy beugrott előfogatnak/tológépnek az Mk, ha jól értettem (fotót láttam róla). Szóval az Mk nem vitt egyedül három kocsit, mert a három kocsi egyike a motorkocsi volt.
@BGBR: igen, a Lillák és a kis kilátó volt mögötte. ez utóbbiban ültem én a csemetékkel. Nekik a letolatás is nagy élmény volt :)
Vessél a mókusok elé eledelül, de nem figyeltem meg a Lillafüredi motort, de valamiért az volt a benyomásom, hogy hidegen fut. Persze ettől még tévedhetek.

Még a 2004-est láttam Hűvösvölgyben dolgozni aznap. Az feküdt meg?
@Aureliano Buendía: Talán a 2004-es volt az, amelyik a telepről sem tudott délelőtt kiállni, és a 2003-as adta meg magát Szépnén...vagy fordítva. Aztán délutánra az egyiket összerakták, másnap és a hosszú hétvége hátralévő részében meg már minden a helyén volt. A tolatás az alagúttól vissza a kiskilátóban "elöl", tényleg nagy, és valószínűleg megismételhetetlen élmény lehetett. A dolgozóknak és az egyszerű utasoknak egy ilyen nap nyilván szívás, de vasútbarátoknak (ideértve az éppen szolgáló gyerekeket is) általában élmény.
@BGBR: a 2004-es 12:32-kor Hűvösvölgyben épp körbejárt [a fényképezőgépem időbélyege alapján], és utána rendben elindult felfelé a vonatával (nem tudom, meddig jutott:))
Amúgy le a kalappal, mindenki faszán tette a dolgát, és a tájékoztatás is pöpec volt.
süti beállítások módosítása