Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (97) autók (88) bach (5) balaton (146) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (38) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (956) budapesti pillanatok (50) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (327) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (51) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (11) emlékek (46) énblog (543) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (9) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (74) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (132) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (9) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (12) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1056) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (5) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (12) konstal (8) körtér (8) közlekedés (431) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) motorkerékpár (5) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (9) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (24) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (120) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (121) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (67) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (7) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (430) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (533) városkép (109) városliget (10) varsó (7) vasút (612) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (929) villamos (849) vitorlás (10) vízibusz (17) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (344) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

135 éves lett a budapesti HÉV

2022.08.12. 07:00 :: Hamster

A HÉV számomra sokáig csak vakációzós érdekesség volt, mert szürke hétköznapokon soha nem volt olyan helyen dolgom, ahová az vitt volna. Viszont nyaranta a zöld vonatokkal utaztunk Szentendrére; pontosabban felfelé általában hajóval mentünk, visszafelé pedig HÉV-vel - vagy fordítva. A Batthyány téri földalatti végállomás egy csoda volt, akárcsak maga az utazás élménye! A gödöllői vonalon szintén egy kirándulás miatt jártam először, csak kicsit másként: az osztálykiránduláson Vácrátót környékén lerobbant az Ikarusunk, ezért Gödöllőig egy sárga buszt lestoppolva jutottunk el, onnan pedig behéveztünk az Örsre. Ez negyven éve volt, de nem csak én öregedtem azóta, hanem maga a HÉV is, mely augusztus 7-én ünnepelte 135. születésnapját!

img_0242.jpg

Az évfordulós hétvége első napján a gödöllői vonalon jártak nosztalgiavonatok, vasárnap pedig a ráckevein. Én az előbbire mentem ki, a képen látható szerelvény miatt, mely Cinkota és a képen látható mogyoródi állomás közt ingázott. A fotó főszereplője a 90-es pályaszámú L.VII-es mozdony, egy "Tigris". A típus nem a csíkja miatt kapta becenevét, hanem mert a II. világháború idején kezdték gyártani (bár ez a konkrét gép 1951-es), és a korabeli vasutasoknak az ilyen nevű német tank jutott eszébe a formájáról és méretéről.

20220806_152957.jpg

A szerelvény másik végén egy későbbi festésmintájú Tigris dolgozott. Ez a masina régebbi: 1943-as. És ami miatt még érdekesebb volt, az az, hogy helyreállították az utasterét:

20220806_130510.jpg

Ez azért nagy dolog, mert ezeket a gépeket évtizedek óta mozdonyként használták, és ennek megfelelően kibelezték őket. Ez a mozdony dolog egyébként azért érdekes, mert a HÉV eredetileg tényleg csak mozdonyokat szeretett volna, de a háború miatt módosították a megrendelést, így a típus utasteret is kapott. Viszont nem valami praktikusat: az ülések elrendezése se szerencsés, az utasteret pedig oldalanként csak egy-egy ajtón át lehet megközelíteni, ami ráadásul meglehetősen magasan nyílik.

20220806_151516.jpg

A szerencsétlen utasterű L.VII-esek közé két nagyon is praktikus belső elrendezésű P.XV-ös személykocsi került. Ezt a típust 1943 és 1957 közt gyártották, és mivel sok volt belőlük, közlekedtek mindennel: Tigrissel, Uborkával, dízelmozdonnyal, kéttengelyes motorkocsikkal. A nosztalgiavonatba került példányok érdekessége, hogy az egyikük (az 511-es) 1943-ban épült, a másik (az 579-es) viszont a gyártás végén, '57-ben, emiatt nem teljesen egyformák. A legfeltűnőbb különbség, hogy az újabb kocsi két végén "szoknya" zárja le alulról a kocsiszekrényt, míg a régin semmi.

20220806_133204.jpg

A P.XV-ösök belső elrendezése - szerintem - jól ki van találva: a kocsik közepén egy alacsonyabban fekvő puffertérbe lehet felszállni, ahonnan kétfelé nyílnak a forgóvázak miatt magasabban fekvő üléses részek. Ráadásul ezek a járművek - szintén szerintem - nagyon szépen futnak: míg a jelenlegi HÉV járművek hajlamosak ugrálni, belengeni, ezek simábban siklanak át a pályahibákon.

img_0305.jpg

Az eddig látott szerelvényen kívül egy retrófestésű M.IXa-t is hoztak Csepelről; itt éppen Kerepesen várakoznak egymás mellett. Ez az állomás nagy kedvencem: mintha egy régi vidéki pályaudvar lenne! Rajtuk kívül még a "Boros Béni" becenevű ősi motorvonat is járt, de az a képek készítésekor éppen elromlott. Segélyezésként egy Bobót, azaz egy M44-es sorozatú dízel-villamos mozdonyt küldtek, ami extra meglepetés volt. Végül a Bobó fordult is egyet a motorkocsival!

Egy ilyen találkát, amikor mindhárom nosztalgiaszerelvény egy helyen van, mindenképpen meg akartam örökíteni mozgásban is, jobb híján a mobilommal. Mint valaki, aki éveket töltött azzal, hogy meggyőzze az illetékeseket a budapesti nosztalgiaüzem fontosságáról, elmondhatatlanul örültem, hogy többféle járművel is utazhattam. Le a kalappal a szervezők és lebonyolítók előtt, ezúton is meg szeretném köszönni a munkájukat!

5 komment

Címkék: énblog budapest videó képek tömegközlekedés vasút hév nosztalgiahév

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr7917904771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez érdekes gyűjtés volt.
A P.XV-ös személykocsi koncepciójában egy nagyra nőtt 'bukfenc' villamos kocsi. Középen két ajtón felszállás egy viszonylag alacsony előtérbe, majd egy lépcsővel magasabb utastérbe jutunk. Tömegnyomor esetén ugyanolyan nehéz lehetett belülről leszállni, mint a bukfencről.
Emlékszem, hogy kisfiú koromban a szokásos vasárnapi ebédre a nagyszüleimnél, egyszer "vonattal" (én neveztem így) mentünk. A mostani Puskás Stadion metróállomás helye környékén volt a HÉV megállója, és a kedvemért a Keleti pu-ig a zöld vonattal mentünk...
És még valami. Az ált.isk-val évente 1-2szer a környezetismeret tantárgy keretében mindenféle TSZ-ekbe mentünk, hogy lássunk élő csirkét meg almafát. Olyan egzotikus helyekre mentünk, mint Cinkota, Kistarcsa... Emlékszem, hogy egyszer az L.VII-tel mentünk - merthogy az utastér kialakítása a mozdonyban emlékezetes maradt.
@fzr: Azért az különbség, hogy egy helyközi jármű nem áll meg percenként, és sokkal kisebb az utascsere egy-egy megállóban. Aki Ráckevére megy, az beült a végébe, aki csak a Kén utcáig, az esetleg megállt az előtérben. Ez persze csak az elmélet, az emberek nem így működnek, de nem véletlen, hogy elműködgetett a dolog. Amúgy az az egy belső lépcső nem volt olyan rossz a többi kocsihoz képest, ahol kapásból 3 lépcsőfokot kellett felmászni.
süti beállítások módosítása