... futottam össze ezzel a három hajóval. Ez a kisváros az 1920-as években vált komoly hellyé, amikor a szomszédos Gdańsk még Freie Stadt Danzig néven futott, ami miatt Lengyelország úgy érezte, szüksége lenne egy nagy kikötőre, ami csak az övé. Meg is épült. A belváros építészetileg egész érdekes, legalábbis én szeretem a XX. század első felének modernjét, amiből sok van itt. Villamos helyett viszont csak trolijuk van, úgyhogy közlekedésbarát szempontból inkább a kikötőt szerettem volna megnézni. Vagy legalább azt a részét, amit meg lehet nézni:
És milyen jól tettük, hogy legurultunk ide! Kezdetnek ez a fehér szépség fogadott bennünket: a Dar Pomorza egy 1920-ban Hamburgban (még "Prinzeß Eitel Friedrich" néven) épült fregatt, mely életének nagy részét kiképzőhajóként töltötte.
1983 óta áll itt úszó múzeumként. Nem tudom, ki hogy van vele, de én azokra az árbócokra álló helyzetben se mernék felmászni, nem hogy a hullámzó tengeren - ennek ellenőre lenyűgözően szépnek találom az egészet!
Ez a szépség viszont nem valódi, bár nekem teljesen karibi hangulatom lett tőle: a Regina eredetileg a hatvanas végén épült, és így nézett ki, amíg 2005 körül idézőjeles kalózhajóvá nem alakították.
Érdekes, hogy az embereknek a hajózásról mindig a kalózok ugranak be, és ők is erősen romantizált formában. Persze a Balti-tengeren is voltak kalózok, szóval tulajdonképpen miért ne...
A Błyskawica (ejtsd így) viszont megint valódi: ő egy a harmincas években Angliában épült romboló. Túlélte a második világháborút, és többszöri átépítés után végül 1976-ban lett múzeumhajó.
Nem értek a hadihajókhoz, de a kora ellenére tényleg komolyabb fegyvernek látszik, mint a Magyar Néphadsereg AN-2-esei - és az igazságtalan összehasonlítás után gyorsan elnézést is kérek a flottillásoktól :) Egyébként Gdynia egy felmérés szerint a legboldogabb lengyel város, és mondjuk a kikötőnek ez a része simán lehetett volna akár Nyugat-Európában is. De azért egyszer majd megnézném a valódi (áru)kikötőt is.
Ez megy most