Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

január 2023
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (9) 125év (7) 1820 (8) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1977 (5) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (18) 2806 (9) 3720 (5) 41-es (10) 424 (14) 436 (6) 611 (6) abba (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (84) bach (5) balaton (47) Balt Korthals Altes (10) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (28) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (885) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (104) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (12) cégtörténet (6) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (49) csak egy videó (288) csehország (68) csehszlovák (41) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (36) életmód (6) elveszett (33) emlék (7) emlékek (27) énblog (457) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (6) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (16) ferihegy (38) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (20) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (26) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (66) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (46) gyermekvasút (38) haditechnika (15) hajó (47) hajtóművek-motorok (6) hampage (377) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) hév (41) híd (30) (34) hódmezővásárhely (6) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (53) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (947) képregény (95) kérdés (11) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (53) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (384) kritika (72) kulfoldi szemmel (107) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (74) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (12) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk45 (5) mk48 (12) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (9) mtp (7) muki (14) münchen (27) műrepülés (8) muv (7) múzeum (59) n19 (5) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (50) nosztalgia (232) nosztalgiabusz (33) nosztalgiahév (5) nosztalgiavillamos (103) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (113) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (27) popkultúra (131) pozitívum (12) pozsony (49) prága (27) programajánló (28) púpos (22) queen (16) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (8) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (47) rock (83) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (10) sky channel (7) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (13) szavazás (6) szczecin (5) szeged (36) szekacs (6) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (121) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (225) tapolca (6) társadalom (5) tatra (32) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (60) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (440) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (8) trolibusz (68) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (344) utcakép (217) uv (52) vár (11) várnegyed (8) város (484) városkép (100) városliget (9) varsó (5) vasút (539) vasúti becenév (6) vélemény (16) vicinális (13) vidám park (5) videó (827) villamos (797) vlog (7) vonat (12) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (45) youtube (327) zene (217) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Villamosok, vonatok, trolik és hajók a Balti-tenger partján

2023.01.17. 07:00 :: Hamster

2003-ban egy egyhetes vonatozós-villamosos kirándulást jobb híján a "Tour de Trams" névvel illettem, és a vicceskedő megnevezés rajta maradt az ilyen kirándulásaimon. 2022-ben (ismét) Lengyelország volt a cél. Az ilyen úti beszámolókat eddig időrendi sorrendben csináltam meg, de most úgy döntöttem, hogy pillanatnyi hangulat alapján döntöm el, mikor miről írok, így elsőként Gdańskra és Gdyniára kerül sor. Ez a két nagyváros meglehetősen kiterjedt tömegközlekedéssel rendelkezik, ráadásul egy érdekes vasútvonal köti őket össze, úgyhogy az alább klikkelhető két oldalon lesznek villamosok, vonatok, trolik, bónuszként pedig néhány hajó is:

Tour de Trams 2022: Gdańsk és Gdynia I-II.
Villamosok, vonatok, trolik és hajók a Balti-tenger partján

Ui: Az oldal formátuma a múltkor az 1522-es nosztalgia villamosról szóló oldalon alkalmazott lesz, mert senki nem jelentkezett, hogy neki a régi jobban tetszik :)

19 komment

Címkék: utazás tömegközlekedés vasút villamos lengyelország hajó trolibusz gdansk gdynia

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9518027956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jó lett!

Nincs túl nagy merítésem külföldi városokból, még kisebb Kelet-Európából, de mintha Budapest "olcsón" megúszta volna a '60-as, '70-es éveket: a Belváros és a belsőbb városrészek nem igazán lettek eldózerolva soksávos autóutak kedvéért mint mondjuk Gdanskban vagy akár csak Pozsonyban a Váralja.

Nem igazán hoznak lázba a hajók, de egy ilyen fregattot megnéznék egyszer élőben. Szigorúan csak a partról, az árbócoknak még csak a közelébe se menve :)
@toto92:
Öööö, fregatt nincs a képeken...
:-)
@gigabursch: bíró úr kérem, akkor én meg lettem tévesztve. :)
@gigabursch: @toto92: Persze, nem fregatt a XVI. századi hadihajó értelemben, de direkt rákerestem, hogy az ilyen teljes vitorlázatú hajókra is rámondható a fregatt név, mert a kettő valahogy szinonimává vált. Ők konkrétan Fehér Fregattnak hívják ezt a konkrét hajót: nmm.pl/en/dar-pomorza/historia-statku/
@toto92: Szerintem erről már írtam valamelyik "amikor még keskenyebbek voltak az utcák"-ban, hogy nálunk minimálisan túrtak bele a városszerkezetekbe főutak miatt. Két példát emleget mindenki, a Nagykörösit és az M3 bevezetőt, de azok gyakorlatilag külvárosnak nevezett falvakban mennek. Érdekes, hogy míg Csehszlovákiában alig volt autópálya (a szlovák oldalon tényleg csak mutatóba'), a városok tele voltak soksávos bevezetőkkel, csomópontokkal, míg Pesten kb. egy ilyen épült, a Kacsóh Pongrácnál. Hogy azért gondolkodtak az autó felsőbbrendűségében, mert velünk ellentétben volt saját autóiparuk, azt nem tudom. De tessék megnézni a magisztrált Prágán át, beleerőltették a legbelvárosabb belvárosba, még egy bazi nagy völgyhidat is építettek hozzá, nálunk egyszerűen nem volt ekkora közúti beruházás. Igazából az a furcsa, hogy az nem néz ki olyan szarul a Vencel tér körül, mint a Rákóczi út, pedig minden oka meglenne rá. De sokkal kisebb városokban is kétszer két-három sávos utak keresztezik egymást, épp csak beszuszakolva a házak közé. És ezeket úgy gyorsították, hogy nem volt ám gyaloglás mindenfelé: a sarkokon korlát, a gyalogos meg menjen aluljárón.
@Hamster: A 11-es (Szentendrei) út is úgy készült Csillaghegyen, hogy eldózeroltak két sor házat, aztán a helyükre épült az út. Akiknek a háza megmaradt, de az út mellé került, az meg valószínűleg pár éven belül bekerült a Lipótra, vagy a temetőbe.
@Hamster: Igazad van, a Rákóczi utca (a Szentendrei az a kicsi, a HÉV-vel párhuzamosan) is ilyen. Meg nyilván még voltak ilyenek (lásd az amikor még keskenyebb volt... sorozatot), de szerintem soha nem annyira belvárosban, mint Lengyelországban vagy az NDK-ban... vagy az említett Pozsonyban.
@Hamster: Igen, Rákóczi, majd Batthyány.
@nyelv-ész: De az is "csak" a külváros. Fejben végigmenve Budapest térképén, a Hungária körgyűrű vonalától beljebb nemigen rémlik olyan soksávos út, amit lakóövezetbe dózeroltak volna bele.
@Hamster: @toto92:
Ez a se nem klipper, se nem bark kategória, de valahol azon a környéken kell keresni a helyes választ.

:-)
@gigabursch: Ők fregattnak hívják, én meg nem vitatkozom velük. Pesthidegkútnál se állok le, hogy nem is Pest, nem is kút :)
@Hamster:
Értem amit mondasz.
Amőgy azt tudtad, hogy a jelenlegi budai vár hegyét Pest(i)-hegynek mondták akkoriban?
Szóval, a 'Felmegyek Pestre" mondat valójában arról szólt, felmegyek a királyhoz.

Amúgy az egész Pest és Buda kérdéskör roppant érdekes (és messze túlvezet ennek a blognak tartalmán).
Polska villamosmeleg poszt. :D
Hanem az a középső város neve eléggé vulgárisra sikeredett.Nem szóltak a lenygyeleknek, hogy nem nevezünk így el települést?Még fiatalok, 18 év alattiak is eljuthatnak oda, vagy élhetnek ott...
:-)))
@gigabursch: Szerintem a Gellért-hegyet hívták így. Aztán később a Várhegyet emlegették Pestújhegyként is (latinul, de nincs kedvem összelegózni), de az tényleg érdekes, hogy ez a név hogyan pattogott a Duna két oldalán, és hogy honnan jött a Buda név. Igazából nekünk ezt anno nem is tanították, nem tudom, most mi a tudomány állása. Gugliztam egyet, de van két maréknyi elmélet...
@toto92: A Vörösvári út, Pacsirtamező utca, Szentendrei út belső szakasza beleszámít? igaz, ott a komplett városrészt dózerolták el, nem csak egy-egy útnak csináltak helyet. Pesten az ilyen nagyobb beavatkozások a XIX-XX. század fordulója környékén voltak, pl. Kossuth Lajos utca szélesítése, Erzsébet híd fője, Nagykörút...
@Hamster:
Ezen igazán nem fogunk összeveszni.
Mindenesetre IV. Béla az új vár építésére a Pest(i)hegyet jelölte meg (ami persze addig se volt üres), sőt - ismereteim szerint - még Zsigmond is hivatkozik rá a 'Friss Palota' építési munkái kapcsán.
Kétségkívül érdekes kérdéskör.

De tényleg érdemben térünk el a blog témájától...
@NAR:
S benne rengeteg minden mást.
Római és még régebbi koroktól kezdve egészen az Árpádoktól a Jagelló-korig mindent.
közművestűl, templomostul, történelmi emlékestül.

S ráadásul a pusztítás az 1870-es években indult el igazán, de csúcsát kétségkívül a szoci államrendszerben érte el.
@gigabursch: A Vörösvári út környékén mit pusztítottak el? Az egy borzasztó nyomornegyed volt, sok ókori romot pont az eltüntetésükkor találtak meg. És azt se a háború után kezdték, mert már '40-re simán odaépítették az Árpád híd mai hídfőjét az óbudai városközpont kellős közepébe. Ehhez képest Pozsonyban a hatvanas évek végén gyakorlatilag az újkori óvárost tolták le a semmibe a híd felvezetője miatt. Amit nálunk bontottak, az sokszor inkább ideológiailag volt irányítva: a Helyőrségi templomot a Várban, a Szent Demeter-templom a Tabánban.
süti beállítások módosítása