Tavaly nyáron tört rám a felismerés, hogy számos Szántód - Tihany kompozást leszámítva legutóbb 1979-ben ültem hajón a Balatonon. Évek óta gondolkoztam azon, hogy le kéne menni, de mindig az volt, hogy amikor járnak, akkor meleg van és tömeg, amikor meg nincs tömeg és meleg, már nem járnak. Ősszel azért összehoztam egy Fonyód - Badacsony utat, de idén valami komolyabbat szerettem volna. Május közepén már elindult a járatok egy része, úgyhogy kicsit összetettebb utat is össze lehetett hozni.
Ez a bejegyzés nem készült volna el, ha nincs a www.hajoregiszter.hu. De komolyan, nehogy azt gondolja valaki, hogy a hajók adatait fejből tudom :)
Bevallom, a vitorlázás utoljára tízévesen, a Fecskék és Fruskák olvasásakor fogott meg, de azért némelyik ilyen hajó gyönyörű. Ez itt például a Talizmán, amit 1942-ben építettek. Bár a motoros, amin ültünk, nyilván méretesebb darab volt, azért a húszméteres árbóc tekintélyes látvány volt.
A Jókai 1913-ban még csavargőzösként épült Óbudán. Alapvetően a Balatonon dolgozott, de megjárta a Tiszát és Dunát is, 2000 és 2002 közt például Budapesten lakott. Bár a kinézete az én ízlésemnek túlságosan kalózhajós, azért aranyos így is :)
A Szent Miklóst Siófokon láttuk. Ez egy 2001-es gyártású török hajó, 2005-ben leszedett tetővel a Sión át jött fel a Dunáról. Egyszer megnéznék egy ilyen utat!
Valahol Siófok és Füred közt láttuk ezt a sárga vitorlást. A nevét nem láttam, de a színe miatt úgy világított a tó közepén, hogy le kellett fotóznom.
Füredre a Szigliget hozott; őt 2007-ben gyártották, de nem ide, hanem a Boden-tóra (ezt régen nem Bódeni-tóknak írtuk?). 2011-ben került Magyarországra, egy évvel később már járt is. A gyerekkori emlékeimben (mert bár nem utaztunk, a kikötő szinte mindig kötelező úticél volt a parti településeken) szereplő masinákhoz képest ez szinte egy űrhajó.
A Csobánc motoros 1927-ben épült Újpesten. Sok más balatoni hajóhoz hasonlóan a németek 1945-ben ezt is a tó fenekére küldték, ahonnét csak évekkel később emelték ki, viszont érdekes módon soha nem volt más neve. A Dunán ehhez képest szinte minden régebbi hajónak volt 2-3...
A füredi személykikötőben mindig imádtam, hogy egy kis sziget, amit minden oldalról hajók vesznek körül. A fotón látható Fonyód kívülről modernnek tűnik, de utazás közben valahogy "coccjalista" érzésem volt. Utánanézve aztán kiderült, hogy 1981-ben Herszonban építették. 2002-ben került a Balatonra, ekkor kezdték jelenlegi állapotára alakítani. Kellemes volt vele utazni, bár a hátsó nyitott fedélzetet eléggé beterítette a kipufogó.
Tihany-révnél végignéztünk másfél környi kompforgalmat: elindult egy Szántód felé, és amint átért, már indult is vissza egy másik, miközben az épp ide érkezett harmadik utasokat/autókat cserélt. Az itt lekapott, 1976-os gyártású Baross Gábor viszonylag modern, ...
... annak idején jobban tetszettek azok, amiken a parancsnoki híd nem az egyik oldalon volt, hanem a fedélezet fölött keresztben. Ez itt egy ilyen, talán az utolsó átalakítatlan: az 1961-es gyártású Kisfaludy Sándort Siófokon láttuk.
Az itt mutatottaknál jóval több hajót láttunk, de a bejegyzést mégis befejezem, méghozzá egy ilyen szembefényes életképpel. Nagyon élveztem a hajókázást, csak azt sajnálom, hogy most sem sikerült a három katamarán valamelyikével utaznunk. A bevezetőben említett 1979-es úton Tihanyból egy olyannal jöttünk vissza Földvárra, és imádtam. Szerintem akkor még csak egy, maximum kettő volt belőlük (nem emlékszem pontosan, hogy mikor volt, nagyon kicsi voltam - tulajdonképpen az se lepne meg, ha még '78-ban lett volna), jó lenne valamelyiket végre elkapni!
Ez megy most