Idén kitaláltam, hogy be akarom utazni a Bahart összes menetrendi (bár igazából mindennek van menetrendje, ők a weboldalukon így hívják a nem komp, séta- vagy bulihajóikat) járatát, és így is tettem, természetesen nem egyetlen nap alatt. Az utolsó még hiányzó útvonal Balatonfüreden végződött. Korán érkeztünk, úgyhogy már előző nap nézegettem, mit lehetne utána csinálni (hétvégéken például Nohab is járkál az északi parton). Felmerült bennem, hogy meg lehetne nézni a Tihany - Szántód kompot, de útitársam hamar haza akart érni, úgyhogy előre megvettem a vonatjegyeket Füredtől Pestig. Aztán a Balaton közepén meggondolta magát, és azt mondta, hogy menjünk inkább kompozni :)
Egy plusz utazással (ami azt jelentette, hogy ki se szálltunk ki a hajóból, mert ugyanaz ment tovább) elcsobogtunk Tihanyrévre. Papírforma szerint 40 percenként indulnak a kompok, de ez nyári csúcsban nyilván nem működne - a valóság az volt, hogy mind a négy hajó folyamatosan pörgött: amint megteltek, már indultak is.
Szántód volt az úticél, de túl hamar odaértünk volna a vasútállomásra, úgyhogy az első odaút után újabb jegyvásárlás jött, aztán egy másik komppal visszamentünk Tihanyba, hogy onnan egy megint másikkal visszajöjjünk.
Az út alig 8 percig tart, és ennek nagy része a végén a rámpához beállással telik, szóval nem sültünk túl sokat a napon. Ahogy régen, úgy most is a kikötést találtam a legizgalmasabbnak. Egy átlagos hajóval nem lehet csak úgy megállni, hiszen továbbviszi a lendület, ezek a kompok mégis menetben érkeznek a mólóhoz, és ránézésre csak tizenpár méterre a csapóhídtól kezdenek lassítani. Ráadásul oldalirányban is elég finoman állnak a betonnyelv mellé, szóval már régebben is sejtettem, hogy valami bonyolultabb szerkezet mozgatja őket, mint egy egyszerű hajócsavar és kormánylapát. Most rágugliztam, és kiderült, hogy ez tényleg így van: a hagyományos elrendezés helyett egy, pontosabban két Voith-Schneider-propellerrel rendelkeznek. Ezek függőleges tengely körül forgó lapátok, melyek állásszögét változtatni lehet, így kormányzásra és gyors irányváltásra is alkalmasak a forgásirány megváltoztatása nélkül. Nem akarom laikusként szakszavakkal teleírni a képernyőt, úgyhogy a bejegyzés végére inkább beteszek róla egy videót :)
Ahogy írtam, látogatásunk pillanatában négy komp dolgozott a járaton, nincs is több belőlük. Közülük a "Kisfaludy Sándor" a legidősebb, és egyben a legkisebb is. Őt 1961-ben építették a rendkívül fantáziadús "KOMP II" néven. Ahogy sejthető, volt "KOMP I" is, de az jóval kevésbé kifinomult, ráadásul kisebb szerkezet volt, még a háború előttről.
A "KOMP III" 1964-ben épült, és a Kisfaludyval egy időben, '69-ben kapta a "Kossuth Lajos" nevet. A nyolcvanas évekre már szűknek bizonyult, ezért '87-ben hosszában megtoldották, az egyik oldali felépítményét pedig elbontották, hogy szélesebb legyen az autók által használható tér. Ezen túl a Néphadsereg szponzorálásával megerősítették a hajótestet is, hogy katonai járműveket is elbírjon. Érdekes lenne tudni, hogy ezt hogyan tesztelték: átvittek néhány tankot délről északra, majd vissza? Ha igen, van valakinek fényképe erről? :)
A "Széchenyi István" - leánykori nevén "KOMP IV" - '68-ban épült, és '88-ban a Kossuthhoz hasonlóan átépítették, bár a katonai célú megerősítést kihagyták.
A "Baross Gábor" volt a nyolcvanas évekbeli átépítések előképe: ő '76-ban már eleve féloldalasan és nagyobb méretekkel épült. Érdekes módon míg a Kossuthot és a Széchenyit meghosszabbították, a Kisfaludyt nem, ráadásul meghagyták az autótér feletti kormányállását, annak ellenére, hogy őt is "féloldalasították". Ez jó hír a hozzám hasonló kocafotósoknak, hiszen nem teljesen egyforma járműveket lehet fotózni.
A kirándulásunk idején négy komp dolgozott a viszonylaton, néhány héttel korábban viszont két új autós átkelőhajó is érkezett a tóra, melyek a "Szántód" és Tihany" nevet fogják viselni. A Sió csatorna méretei miatt ezek, ha nem is lapra szerelve, de némileg szétszedve jöttek, hogy aztán Siófokon komplettírozzák őket. Július végén már egész kompszerűek voltak, ahogy az a fentebbi képen látható. Mivel esztétikailag nem igazán tetszenek, a Kelén motorost is ráfotóztam a képre, hogy lássunk valami szépet is :)
És akkor, ahogy ígértem, itt egy videó a VSP-ről, azaz a Voith-Schneider-propellerről. Mivel a felvétel szárazon készült, igazából csak egy bazi nagy húsdarálót látunk, de talán így is érzékelhető, milyen érdekes szerkezetről van szó. A lapátok állásszögének állításának a haladás irányára gyakorolt hatásáról (na, ez egy érdekes mondatkezdés volt) is vannak videók a youtube-on, de szerintem nem valami érzékletesek. Úgy hallottam, hogy az új kompokon nem VSP-k lesznek, úgyhogy érdekelne, hogy akkor mik. És az is, hogy ha a két új hajó munkába áll, mi lesz a régiekkel. A két legrégebbit kivonják a forgalomból? Vagy csak jobban tudnak majd pörögni, esetleg mindig lesz tartalék? Vagy új járat indul valahol? Utóbbi Boglár és Révfülöp közt nem lenne hülyeség, bár nem tudom elképzelni, hogy bármelyik település is engedélyezné a parti infrastruktúra kiépítését egy ilyen üzemhez...
Ez megy most