Az 1927-ben Balatonfüreden épített Csongort Almádiban sikerült elcsípnem a nyár folyamán, az ugyanakkor épült tesójáért, a Tündéért viszont meg kellett dolgoznom, mert nem bírtam egyik utamba se beilleszteni. Végül egy reggel a tervezettnél korábban levonatoztam Balatonlellére, ahonnan sétahajózott, és vártam egy órát a napon, csak hogy mehessek vele egy kört. Aztán vissza a vasútállomásra, és tovább az aznapi valódi úticélomhoz. Mit meg nem tesz az ember hamszter azért, hogy kipipálhasson egy hajót a listáról :)
Ez a hajó kicsit modernebb kinézetű a szögletes kormányállásával, mint tesója. Érdekes módon a két hajó soha nem volt teljesen egyforma, mert a Csongornak eredetileg nem volt zárt fülkéje, míg a Tündének igen.
Még érdekesebb, hogy mindkét hajó fatesttel készült; a bejegyzés témáját 1950-ben építették át szegecselt, a másikat '57-ben hegesztett vas testűre. Ennek megfelelően ma pláne nem egyformák, se kinézetre, se elrendezésileg.
'45-ben mindkét hajó megjárta a tó fenekét: a Csongort a visszavonuló németek süllyesztették el, a Tündét pedig a saját személyzete, nehogy felrobbantsák a németek. Utóbbival jobban jártak, mert a front elvonulása után kiemelték, és pár nap javítás után újra munkába tudott állni, elsőként a személyhajók közül. A Csongor ehhez képest csak '46-tól járt újra. Érdekes az is, hogy a Tündét a hetvenes-nyolcvanas években vontatónak is használták, uszályokat mozgattak vele.
A Lelle - Boglár (gyerekkoromban ez még egy hely volt: Boglárlelle) partszakasz nem a Balaton legingergazdagabb része, úgyhogy hátradőltem és élveztem az szép időt, miközben megittam a kötelező védőitalt (limonádé). A távolban balra a fonyódi hegyek látszanak, jobbra a Badacsony.
Boglárnál elhaladtunk a Phoenix nevű kétárbócos cirkáló mellett, melyet Galyatető néven 1956-ban bocsátottak vízre. A hajótest Vácott készült, és a blogot gyakran olvasók számára valószínűleg nem lesz meglepő, ha azt mondom, alumíniumból. Nem tipikus a Balaton egy ekkora vitorlás, és állítólag nagyon tud menni, annak ellenére, hogy lassítja a motorhoz tartozó fix hajócsavar.
A hátsó fedélzetet csak akkor tudtam lefotózni, amikor már mindenki más leszállt. Családi programokra van berendezve, egyedül kicsit hülyén is éreztem magam :)
A videót megnézve az jut eszembe, hogy nagyon hiányzik a nyár. Jópofa volt, ahogy hátrázva mentünk ki a kikötőből, és "farolva" álltunk irányba. Kedves kis hajó ez, bár a Csongorhoz képest inkább a hetvenes éveket idézi. Az év során még egyszer mentem vele, Siófokról; az is kellemes volt, bár a szembeszél akkor pont nem esett annyira jól, mint itt.
Ez megy most