Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

július 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @NAR: Száz-kétszáz méteren szvsz senki nem hangrobbantott a Balcsi fölött, mert az csúnyát rombolt volna, azt magasan ... (2024.07.25. 18:21) Valhalla az autópálya mellett
  • KissGecihuszár: én 3 évvel ezelőtt, amikor Regensburgban melóztam, rászántam egy szombati napot és up and down bejártam és nagyon tets... (2024.07.25. 14:40) Valhalla az autópálya mellett
  • NAR: Én a 80-as évekből emlékszem a Balaton fölött hangrobbanó repülőkre... (2024.07.25. 11:22) Valhalla az autópálya mellett
  • cserepfalva: @nyelv-ész: Így van, ez egy nagyon fontos észrevétel. Szinte minden mai "túristalátványosság" egy végtelenül feleslege... (2024.07.25. 11:01) Valhalla az autópálya mellett
  • nyelv-ész: "...például a neuschwansteini kastélynak se sok értelme volt akkor, amikor építették..." Nem tudhatod, sosem voltál ő... (2024.07.25. 08:33) Valhalla az autópálya mellett
  • Hamster: @Fradista Utazó: Nálunk is volt ekkoriban öntudatra ébredés, bár más irányból, más háttérrel, mégis viszonylag kevés e... (2024.07.25. 08:17) Valhalla az autópálya mellett
  • Fradista Utazó: Hatalom és gazdagság, lehet, de leginkább az egységes német nemzet szimbólumai - ami ugye a XIX. században korántsem v... (2024.07.25. 08:02) Valhalla az autópálya mellett
  • gigabursch: A fagyi lehet hogy elfogyott Földvár felé, féluton. Aztán már mást nyalakodtak... :-P :-) Ajjaj, mit szólna ehhez Go... (2024.07.25. 07:37) Még egy kis Földvár
  • Hamster: @cserepfalva: Nem tudom, a nagyvasutaknál van-e "szabványméret". A városi elektronikus/mágneskártyák már régóta a bank... (2024.07.23. 18:09) Nem csak a kartonlapoké a világ!
  • cserepfalva: Hasonló romantikával szemlélem én is ezeket a jegyeket, de nem tudok amellett elmenni, hogy a MÁV minden nyomora átüt ... (2024.07.23. 09:23) Nem csak a kartonlapoké a világ!
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (24) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (125) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (61) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (946) budapesti pillanatok (50) buék (9) busz (120) búvár (18) bytom (6) bzmot (9) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (321) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (8) duna (45) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (11) emlékek (44) énblog (524) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (9) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (8) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (24) fogyasztói (24) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (72) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (54) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (112) hajtóművek-motorok (7) hampage (419) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (7) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (66) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (7) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1035) képregény (94) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (7) konstal (8) körtér (8) közlekedés (419) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) ndk (5) németország (324) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (70) nosztalgia (241) nosztalgiabusz (43) nosztalgiahajó (21) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (12) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (61) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (14) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (57) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (16) szárnyashajó (8) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (38) szilézia (6) szili (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (137) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (7) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (67) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (487) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (417) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (528) városkép (108) városliget (10) varsó (7) vasút (604) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (909) villamos (845) vitorlás (8) vízibusz (10) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (344) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A török Szent Miklós: a Boszporuszról a Dunán át a Balatonra

2024.02.05. 06:00 :: Hamster

A balatoni hajózást tekintve a 2023 előtti húsz év teljesen elment mellettem. A képzeletemben még mindig egy rakat vízibusz és pár katamarán járta a magyar tengert, mint gyerekkoromban, és eme változatlanság illúzióját alátámasztotta, hogy a szántódi kompok körülbelül ugyanúgy néztek ki, mint bármikor előtte.

dsc_6843a.jpg

Aztán amikor 2023 májusában először rándultam ki a siófoki kikötőbe, a medence túlpartján egy mini óceánjáró pihent. Egészen más volt, mint amit errefelé megszoktam!

08200050.jpg

Később derült ki, hogy néhányszor láttam már ezt a hajót Budapesten, csak akkor még a Kaptan Sevket Iyidere névre hallgatott. Ahogy az sejthető, nem ide gyártották: 2001-ben Törökországban építették, és a Boszporuszon közlekedett, mielőtt 2003-ban Budapestre került. Ilyen távolságból nehéz lenne megmondani, hogy ezen a 2004-es képen még eredeti nevét viseli-e, mert a hajoregiszter.hu alapján még abban az évben átkeresztelték Balaton I-nek, majd egy évvel később felhajózták a névadó tóra. Érdekes, hogy a jelek szerint nem maradtak ilyen hajó nélkül a török vizek: egy meglehetősen hasonló kinézetű, de 2004-ben épült jármű ma is közlekedik ott Kaptan Sevket Iyidere I néven.

dsc_6831.jpg

A hozzánk került hajót Szent Miklósnak keresztelték el új lakóhelyén. Ahogy a bevezetőben írtam, szerintem olyan, mint egy tengerjáró, szemből látszik is, hogy milyen széles, ...

dsc_6852.jpg

... oldalról viszont olyan, mintha a hosszának kétharmadánál abbahagyták volna az építést, egy függőleges fallal lezárva a hajótestet. Persze ha ennél hosszabb lenne, nem tudna megfordulni a balatoni kikötőkben.

140656.jpg

Azt olvastam, hogy ez a tengerre épített jármű nem igazán optimális a Balatonra, de utasként nem találtam rossznak. 

Egyébként majdnem nem tudtam kipipálni a listámról ezt a hajót, végül egy gyors útvonal-áttervezés után az augusztusi balatoni retró hétvége második napján Siófokról indulva róla szálltam át Füredről induló vonatomra. Oké, volt közte némi gyaloglás is, mert a vonat nem jött le a kikötőbe, de ez volt az utolsó rendszeresen közlekedő Bahart személyszállító, ami akkor még hiányzott, és nagyon szerettem volna, ha nem marad ki. 

3 komment

Címkék: énblog balaton utazás videó képek duna hajó szent miklós ms

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9218318147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kapitány Seftes Idegyere vagy csak egyszerűen Törökszentmiklós.
Érdekes, hogy azt írják, hogy a lapos fenék miatt nem ideális a Balatonra, mert nehéz manőverezni vele. A koreai Yi admirális amikor 13 hajóval legyőzött 133 japánt, pont az volt az egyik nyerő húzása, hogy a koreai hajóknak lapos feneke volt, jobban tudott mozogni, mint a V-alakú japán hajók.
@NAR: Nem tudom a választ, nem voltam ott :) Fogalmam sincs, azoknak például milyen vitorlázata volt, lehet, hogy ellensúlyozni tudták az egyéb erőket, míg ezt a nagy függőleges oldalfalával eltolja oldalra a szél. Vagy csak okosabban helyezkedtek anno a koreaiak, mint a japánok. A hajótervezés olyan tudomány, amit még véletlenül se akarok megtanulni, de persze valaki hajós elmondhatja, miért jobbak _ide_ a hagyományos alakú hajók. Egyébként a nehezebben irányítható nem azt jelenti, hogy nem lehet rendesen irányítani, csak azt, hogy kicsit jobban oda kell odafigyelni rá :)
süti beállítások módosítása