Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (108) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (399) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Szántód - Tihany komp 2023 nyarán

2024.02.15. 06:00 :: Hamster

A Szántód és Tihany közti kompot jóval többen használják, mint a települések közti "sima" hajókat. Megkockáztatom, hogy a legtöbb magyar ember legalább egyszer utazik vele. Alapjában véve ez egy tömegközlekedési eszköz, de egy olyan, amit a legtöbb utas élvez. Bár maga az út csak nyolc perc, aminél a hajóra feljutás is tovább tart, jópofa, mással össze nem hasonlítható hangulata van. A legtöbben ki is szállnak a kocsiból: nézelődnek, fotózgatnak, és integetnek az ellenirányba tartó másik kompnak.

2023 nyarán csak a négy régi komp üzemelt, a két új még nem volt összerakva. Rendesen pörögtek: autók ki, autók be, és már indultak is. Nem tudom, az új hajókkal mennyire lesz más a tempó, de örülök, hogy még éppen sikerült ezt az állapotot megörökíteni:

A Szántód - Tihany komp 2023 nyarán
Még a két új komp érkezése előtt!

23 komment

Címkék: balaton közlekedés utazás hajó hampage komp

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr2018324207

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagy kérdés, hogy az egész kompozásnak mennyi a logisztikai, és mennyi a turisztikai felhasználása. Erősen gyanítom, hogy az utóbbi messze viszi a pálmát.
@Pályamágus, a sínész: Azt hiszem, hogy tíztonnás tengelyterhelési korlátozás van a kompokon, szóval teherautót már nem látni rajta, és buszt is csak akkor, ha valaki az oldtimer találkozóról poénból arra megy haza :)
Sajnos már nagyon régen jártam arra. Nem emlékszem, hogy mennyi kocsit tud egyszerre a fedélzetre venni. A tengelysúly korlátozás a terhelhetőség miatt van, vagy csak macerás vele kiegyensúlyozottan helyezkedni?
A Rajnán a Loreley-kompon, felálltam a kompra úgy, hogy az előttem álló autó és köztem volt egy fél méter. A kompos fickó úgy ordított rám, mintha legalábbis elsüllyesztettem volna a kompot.
flic.kr/p/25N1chi
@Pályamágus, a sínész: Mostanában kevesebb kocsi mehet fel, de ez nyilván annak is köszönhető, hogy az autók maguk is nőttek. Ma egy VW Polo nagyobb, mint egy egyes Golf volt, a Mini meg akkora, mint régen a Várbusz volt :) De ez nem baj, mert érzésre több a biciklis.
@Fradista Utazó: Wow. Átmentem párszor itt (a folyón sajnos nem), de ekkora hajóforgalmat sose láttam egyszerre. Amúgy a révész sokallta vagy kevesellte a fél métert? :)
@Hamster: Köszi a választ. Én azt hittem, hogy a méretnövekedés csak optikai tuning, mert a bezzegazénidőmben az autók vasból voltak, most meg alufóliából, meg sok műanyagból. Ezek szerint a tömegük is jelentékenyen emelkedett.
Furcsa, régen azt hittem, hogy egy Moszkvicsnál, vagy Volgánál nehezebbet csak harckocsiban gyártanak. :)
@Hamster: Hát, figyeltem a kompot, minden körben voltak autók, akik nem fértek fel, meg kellett várniuk a következőt. Na, ebből következtesd ki a választ! ;-)
@Pályamágus, a sínész: Nem figyeltem, hogy egy Golf I mennyivel könnyebb, mint egy Golf...mittudomén...VI, de az biztos, hogy nehezebb, mint anno a Zsiguli és Trabantok voltak :) Az is biztos, hogy a SUV-ok eleve másfélszer-kétszer nehezebbek a régi kocsiknál. De nem is ez a kérdés, hanem hogy minden szélesebb és hosszabb, mint régen.

(Kíváncsiságból megnéztem, hogy egy mai ún. "Mini" majdnem egy méterrel hosszabb, húsz centivel szélesebb, és kétszer olyan nehéz, mint az eredeti Morris Mini.)
@Hamster: A mostani VW Polo (Polo VI) 35 centivel hosszabb, 15 centivel szélesebb és üresen 350 kilóval nehezebb, mint a hetvenes években, nem az akkori Polo, hanem a Golf I.
@Fradista Utazó: Ezer éve nem jártam ilyen helyen: újrafestették a parkolóházakat és pincegarázsokat? Ne mondja nekem senki, hogy egy Bogárhoz, de max. Opel Kadetthez tervezett helyre be lehet egy mai kocsival állni :)
@Hamster: Beállni be lehet :-) Utána kiszállni az autóból, na az a nehéz.
Azt nézem, hogy ránézésre a váci komp is valami hasonló szerkezet...
@NAR: Ha elég magas a plafon és Lamborghini Countachod van, akkor lehet, hogy nem annyira nehéz :)
@NAR: Azok is Füreden épültek, de szerintem nem VSP-jük van, hanem valami Z-hajtásuk, szóval nem ennyire mozgékonyak.
@NAR:
Több jelentős különbség van.

1) hajtás
A régi balatoni kompok VSP (Voith-Schneider propelleresek, míg a dunaiak és az új balatoniak Schottel meghajtásúak.

2) rámpa.
Mivel a Balaton ~azonos vízmagasságú, ezért függőleges homlokfalú és rövid rámpás. Ezzel szemben a folyamiak mind több tagú és hosszú rámpásak.
@Hamster:
Z =/= Schottel, bár sok a hasonlóság.
@gigabursch: "Z =/= Schottel, bár sok a hasonlóság."
Én azt hittem, hogy ez olyan, mint hogy minden bogár rovar, de nem minden rovar bogár :) hogy a Schottel ugyanannak az elvnek, a körbeforgó Z-hajtásnak egy jó minőségű megvalósítása, az itthoni Z meg az, amit itthon építettek ilyenből.

Szaktudás híján gugliztam egyet, és azt találtam, hogy a Schottel egy német cég, aminek az első fontos terméke egy ilyen - hadd nevezzem így - "körbeforgó Z-hajtás" (RuderPropeller) volt, amihez azóta hozzáfejlesztettek mindenfélét (állítható lapátszögek, toló-húzó propellerek a podokon elöl-hátul, villamosmotor a mechanikus áttétek helyett), plusz gyártanak tök új dolgokat is (jet). Elolvastam egy csomó másik oldalt, köztük a cégét is, de szerintem azok, amik a balatoni katamaránok és a váci kompok alatt vannak, azok is körbeforgó Z-k, meg a Schottel RuderPropeller is. Amit írsz, az azt jelenti, hogy a váciak alatt valami teljesen más működésű Schottel gyártmány van már, mint amit anno a Mahart épített?

Mit tud még ahhoz képest? Feltételezem, hogy eleve jobb minőségű, mint az ezer éves magyar, biztos hatékonyabb, gyorsabban forog, a vezérlése talán számítógépes, úgyhogy pontosabban lehet használni, de mi más benne, hogy nem nevezhető Z-hajtásnak? (Az új kompok nyilván már eleve némettel épülnek.)

El kellene mennem Vácra kompozni. A múltkor ott voltam, de nem volt két órám, hogy elinduljon oda, meg vissza is hozzon. Lehet körülbelül sejteni, hogy mikor jár mindkettő? Mert ott állt a túlparton a másik, de az egy szem forgalomban levő se telt meg.
@Hamster:
Önmagában a Z még nem jelent körbeforgót.
A másik nagy műszaki kihívás, hogy amíg a főgép-hajócsavartengely-támcsapágy-hajócsavar tényleg óriási tolóerőt tud átvinni a hajótestre, addig ezek a forgó hajtóművek jóval kevesebbet. A Schottel ebből kimagaslóan sokat, bár ahogy emlékszem a Theodor Körner is VSP-vel kellően gyorsan hasított.
@gigabursch: Köszi a magyarázatot! Az a jó az új hobbiban (na jó, annyira nem új, de a technikai aspektusairól nulla egész semmi tudásom van), hogy minden nap tanul az ember :)
@Hamster:
Már jó régen volt ez a hsz, de az elmúlt egy évben kb ötször előkerült...

furdancs.blog.hu/2019/03/25/rta96-c_egy_gigantikus_hajomotor/full_commentlist/1#c36949687

Szóval, hogy egyes teljesítmény igényeknél miért felejtős a Z, Schottel, VSP és egyéb csodák.
@Hamster: Én is tanulni és álmálkodni járok ide. Jö ez a blog, abba ne hagyd!
@Pályamágus, a sínész: Köszi! Sajnos a hajós dolgaimat tényleg töredék annyian nézik meg. Feltételezem, hogy mert a vonatosok nagy részét nem érdekli, a hajósoknak meg túlságosan pongyola :)
süti beállítások módosítása