Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (111) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (936) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (119) búvár (18) bytom (6) bzmot (8) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (308) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (42) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (513) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (9) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (6) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (71) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (100) hajtóművek-motorok (6) hampage (416) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1024) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (404) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (68) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (42) nosztalgiahajó (16) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (485) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (404) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (524) városkép (107) városliget (9) varsó (7) vasút (590) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (890) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (10) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Ismét pótos UV járt a Szabadság hídon

2024.04.10. 06:00 :: Hamster

2024 áprilisában öt éjszakán át méréseket végeztek a Szabadság hídon: a hídszerkezet villamosok általi terhelhetőségét vizsgálták. Ismert erdei körökben az az általános nézet, hogy csak a vágányok egymástól való távolsága problémás a hídon (amivel tényleg van némi gond, főleg a többi budapesti villamosnál szélesebb Tatrák esetében), de többről van szó. Például a többi típusnál nagyobb tengelyterhelésű CAF-ok által generált statikus és dinamikus terhelésről. Természetesen egy-egy alkalommal, lassan és üresen, úgy, hogy közben semmilyen más villamos nem mozog a hídnyílásban, átmehetett eddig is, de a "Pesti Fonódó" projekt tervezéséhez tudni kellene, hogy számolhat-e a tervező a modern típusokkal a mindennapi forgalomban, vagy valami speciálisan a 128 éve épült, közben egyszer félig a Dunába robbantott híd "képességeihez" gyártottat kellene vásárolni. Persze a CAF-on kívül a többi típus is sorra került, például a Combino és a TW6000. 

015515a.jpg

A tesztsorozat utolsó éjszakáján egy UV motor + pót + motor szerelvénnyel csináltak próbafutásokat. Ez a szerelvényösszeállítás a legstabilabb pont volt a híd életében, hiszen a 49-es villamos 1957-től egészen 2007-ig így közlekedett! 

020117a.jpg

A teszt úgy nézett ki, hogy a homokzsákokkal megpakolt szerelvény különböző sebességeken áthaladt az egyik vágányon oda-vissza, majd ugyanezt megtette a másik vágányon is. A sebesség 5 és 40 km/h közt változott, a hidat eközben műegyetemes szakemberek figyelték száz körüli mérőeszköz jelzésein keresztül. A kocsik külsején látható pöttyözésről azt hittem, hogy a mérésekhez kell, mint a pingponglabdás kezeslábasok a motion capture felvételeknél, aztán felvilágosítottak, hogy csak a fényvillamos LED-füzéreinek rögzítéseit látom :)

021727.jpg

A szerelvényben rég látott ismerősként gurult ez a pótkocsi. Bár a BKV több ilyet is megőrzött nosztalgia célokra, már jó ideje nem láttam egyiket se. Talán valamikor a 2010-es évek második felében utaztam vele legutóbb, úgyhogy jó volt viszontlátni!

Kicsit videóztam is, bár a hídfőből nem igazán volt izgalmas 5 km/h-val csoszogó villamosokat figyelni :) A 40 km/h-s menet izgalmasabb volt, de ahhoz drón kellett volna, ami meg tudta volna örökíteni, ahogy a szerelvény a Kiskörúton nekifutásból vett lendületet, hogy időben elérje az elvárt sebességet.

UI: Senki se kérdezze tőlem, hogy mi a mérések eredménye - feltételezhetően nincs gép, ami azonnal kidobja magából a választ, hogy "A" vagy "B". A szakemberek megcsócsálják a méresek eredményeit, kiértékelik, és majd kiadják a szakvéleményt.

21 komment

Címkék: budapest videó képek villamos uv kiskörút szabadság híd

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6218374709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Akkor most tényleg összekötik sinekkel a Lehelt a Deákkal?
Miért kellett az UV, miért nem volt elég a CAF (ha már nehezebb)?
@cserepfalva: A "tényleg összekötikhez" két dolog biztosan kell: pénz, és a tudat hogy a híd elbírja. Amíg utóbbi nincs meg, nem is érdemes megtervezni.
@cserepfalva: Mivel évtizedekig UV járt a hídon, valószínűleg referenciaméréshez kellett.
Még szerencse, hogy a mérést nem befolyásoltad a puszta jelenléteddel...

:-)))))
gondolom, nem a csatolt UV, hanem leginkább a CAF-ok és a Combinok hasonló futásai váltottak ki a szakemberekből nagy érdeklődést, hiszen a Pesti fonódó debütálásának alapfeltétele, hogy a Szabi hídon mindkét irányban 1-1 CAF vagy Combino áthaladhasson, lehetőleg nem 5-10Km/h sebességgel. Márpedig a híd pálya és alátámasztó szerkezetének állapota nem önjavuló, ergo igen erős kételyeim vannak azon tekintetben, hogy a jelen állapotában mehetnek majd a 12-es év/ vagy 14-es, illetve a 47-es és/ vagy 49-es villingerek eme, fentebb jelölt típusokkal, de bárcsak ne lenne igazam...
@KissGecihuszár: na ügyesen sikerült egy üres kommentet elküldenem :)

Szóval egyrészt Combino szerintem üzemszerűen sose fog ott járni max CAF, másrészt szerintem úgyis kell ehhez új villamosokat venni, az meg lehet olyan ami felmehet a hídra ha nem valami nagyon extrém feltételek jönnek ki.
@KissGecihuszár:
Én meg úgy gondolom, hogy a Margit-híd analógiájával meg kell oldani a Szabadság
-híd teljes renoválását, azaz a turulok és a korlát maradhat.
@gigabursch: A Margit hidat a második világháború után renoválták legutóbb, a főtartók ívei ma is az akkoriak, pár éve gyakorlatilag csak a felső részt (mittudoménmilyen tartók, pályalemez) építették újra. Hogy jó hangos legyen, mert az jó.
@gigabursch: Most le lettem dagadtozva, vagy mi? :)
@toto92: Igazából jó lenne, ha bármi felmehetne rá,de perpillanat inkább annak drukkolok, hogy legalább az ne jöjjön ki, hogy az ICS se mehet fel. Insert smiley here.
@Hamster:
Én úgy tudom, hogy pont a főtartók is ki lettek cserélve.
Kéne valaki, aki hidakban büfé....
@Hamster:
Kihagyhatatlan magas labda volt...
:-)
@KissGecihuszár: Állítólag még van egy halom CAF, amit évekkel ezelőtti áron lekötöttek, és azokat fogják megvenni. Szóval inkább a hidat fogják a CAF-hoz igazítani, mintsem fordítva. A 2. villamos vonalánál ugyanez a helyzet.
@nyelv-ész: Az a baj, hogy nem lehet csak úgy "igazítani". A híd mértékadó része 1896-ban gyártott folytacélból van, ahhoz komolyabban hozzányúlni csak akkor lehet, ha teljesen új hidat építesz. A viadukt se triviális, mert a vas abban is 100+ éves, az egész meg piszok keskeny, a korlát (és az ICS-k széle) már ma is eléggé kilóg. Lehet, hogy ha a másik oldal felé szélesítik, akkor nem kell a szerkezethez hozzányúlni, de mindenképpen bonyolultabb lesz, mint arrébb tenni egy padkát vagy két oszlopot. A 2-esen ráadásul legalább ennyire komoly gond, hogy a megállókat nem lehet csak úgy a CAF-hoz "igazítani". A Széchenyi téren már most is a gyalogosok átkelőjén állnak meg a lefelé menők, miközben a hátsó ajtó majdnem a kőkorlátra nyílik (és észak felé sincs meg a 34 méter). A Vigadó téren se férnének el, és a Fővám tér is rövid, és a hely jellege miatt ott nem nagyon tudsz nyújtózkodni, főleg a déli irányon. De a Jászain is arrébb kell tenni a hózentrógert, mert a végállomás pont a Ganzokra lett méretezve, már egy pótos UV se fér be (az összekötőre kilógva esetleg, de akkor már a zebrára lóg). A szűk helyeken a legolcsóbb még az lenne, ha olyan lenne a kialakítás, mint a Vigadónál, csak egyszerre mindig csak egyik irány állhat bele, akkor a két ICS hosszából kijönne. De akadálymentes nem lenne, ami nem tudom, engedélyezhető-e manapság. Nem véletlenül nem engedték be oda őket eddig (mert amúgy megállás és utasok nélkül a Combino is végigmehet).
@Hamster: Ezzel tisztában vagyok, de nemrég valami főokos arra a kérdésre, hogy a KCSV helyére melyik gyártó hoz majd villanyost, ezt találta mondani. Mármint hogy megveszik a lekötött CAF-okat, aztán majd a pályát fúrják-faragják, hogy elférjen. Hogy melyik az olcsóbb, nem tisztem eldönteni, de gyanítom, hogy ha tényleg a CAF váltja a KCSV-ket, akkor ott lesz mindenféle jófajta káeurópai kendácsolás, hogy elférjen. Vagy valamelyik gazdag nagybácsi megdobja Budapestet annyi pénzzel, hogy a fél vonalat át tudják építeni.
@Hamster:
Az nem megoldás, hogy bizonyos megállókban nem nyílik az első és/vagy az utolsó ajtó mint Londonbam a metróban helyenként?

A Jászai térre az a megoldás hogy a híd alatt továbbvinni a villamost észak felé...
Tudom, pénz,stb..
@cserepfalva: Ez az ajtónyitogatósdi már erősen a kendácsolás szintje. Vagy vegyenek oda alkalmas járművet, vagy építsék át úgy, hogy a CAF teljes értékű járműként tudjon közlekedni.
@nyelv-ész: nem egészen így működik. Vasút és metróüzemben is vannak ilyen ajtókorlátozós megoldások világszerte.
@cradbox: Vannak, de ezek akkor is kényszermegoldások.
@cradbox: A gyakorlatilag átjárhatatlan CAF-oknál ez egyet jelentene a használhatatlansággal. Ez nem egy széles, álló utasokra kialakított, hosszában átjárható valami, hanem egy olyan cucc, amiben a legközelebbi ajtóhoz is nehéz eljutniaz ülőhelyedtől, még ha egy megállóval hamarabb el is indulsz. És akkor most képzeljük el, hogy egyszerre 10-20 turista akar átjutni az utolsó pillanatban.
süti beállítások módosítása