2024 áprilisában öt éjszakán át méréseket végeztek a Szabadság hídon: a hídszerkezet villamosok általi terhelhetőségét vizsgálták. Ismert erdei körökben az az általános nézet, hogy csak a vágányok egymástól való távolsága problémás a hídon (amivel tényleg van némi gond, főleg a többi budapesti villamosnál szélesebb Tatrák esetében), de többről van szó. Például a többi típusnál nagyobb tengelyterhelésű CAF-ok által generált statikus és dinamikus terhelésről. Természetesen egy-egy alkalommal, lassan és üresen, úgy, hogy közben semmilyen más villamos nem mozog a hídnyílásban, átmehetett eddig is, de a "Pesti Fonódó" projekt tervezéséhez tudni kellene, hogy számolhat-e a tervező a modern típusokkal a mindennapi forgalomban, vagy valami speciálisan a 128 éve épült, közben egyszer félig a Dunába robbantott híd "képességeihez" gyártottat kellene vásárolni. Persze a CAF-on kívül a többi típus is sorra került, például a Combino és a TW6000.
A tesztsorozat utolsó éjszakáján egy UV motor + pót + motor szerelvénnyel csináltak próbafutásokat. Ez a szerelvényösszeállítás a legstabilabb pont volt a híd életében, hiszen a 49-es villamos 1957-től egészen 2007-ig így közlekedett!
A teszt úgy nézett ki, hogy a homokzsákokkal megpakolt szerelvény különböző sebességeken áthaladt az egyik vágányon oda-vissza, majd ugyanezt megtette a másik vágányon is. A sebesség 5 és 40 km/h közt változott, a hidat eközben műegyetemes szakemberek figyelték száz körüli mérőeszköz jelzésein keresztül. A kocsik külsején látható pöttyözésről azt hittem, hogy a mérésekhez kell, mint a pingponglabdás kezeslábasok a motion capture felvételeknél, aztán felvilágosítottak, hogy csak a fényvillamos LED-füzéreinek rögzítéseit látom :)
A szerelvényben rég látott ismerősként gurult ez a pótkocsi. Bár a BKV több ilyet is megőrzött nosztalgia célokra, már jó ideje nem láttam egyiket se. Talán valamikor a 2010-es évek második felében utaztam vele legutóbb, úgyhogy jó volt viszontlátni!
Kicsit videóztam is, bár a hídfőből nem igazán volt izgalmas 5 km/h-val csoszogó villamosokat figyelni :) A 40 km/h-s menet izgalmasabb volt, de ahhoz drón kellett volna, ami meg tudta volna örökíteni, ahogy a szerelvény a Kiskörúton nekifutásból vett lendületet, hogy időben elérje az elvárt sebességet.
UI: Senki se kérdezze tőlem, hogy mi a mérések eredménye - feltételezhetően nincs gép, ami azonnal kidobja magából a választ, hogy "A" vagy "B". A szakemberek megcsócsálják a méresek eredményeit, kiértékelik, és majd kiadják a szakvéleményt.
Ez megy most