Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

szeptember 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Ez megy most

  • Hamster: @Real_Time: Nem tudom, hogy a 119-esnek milyen hangja volt, de ugyanilyen SEMT-Pielstick motorok voltak francia mozdon... (2020.09.25. 19:28) Akkor jó a Csörgő, ha retró!
  • haromegesztizennegy: A franciók mindig is jó dízeleket csináltak, nem kivétel a csörgő sem. -Érdemes megfigyelni, hogy egy jó motor csak ad... (2020.09.25. 09:58) Akkor jó a Csörgő, ha retró!
  • Real_Time: @tothh: A mozdony hangja nem egyedi egyébként. A német Baureihe 119-es dízelmozdony, másnéven U-Boot (tengeralattjáró)... (2020.09.25. 06:43) Akkor jó a Csörgő, ha retró!
  • laci_52: Nem kötelező szeretni, de a Csörgőkön kívül nem sok hadra fogható dízelmozdonya maradt a MÁV-nak... (2020.09.24. 22:48) Akkor jó a Csörgő, ha retró!
  • tothh: Én szeretem. A hangja megkülönböztethetetlen. Balatongyöröki nyaralónkból (71-es úttól 110 m) az egész környéket betöl... (2020.09.24. 21:41) Akkor jó a Csörgő, ha retró!
  • UBI1889: A 2157-es meg mindig elromlott. Nem bírta az emelkedőt... :) (30a) (2020.09.24. 20:11) Akkor jó a Csörgő, ha retró!
  • Európai téridő: A Púpost jobban szeretted, finnyás Hamster? (2020.09.24. 15:18) Akkor jó a Csörgő, ha retró!
  • sako: Most már (hogy lassan kezd ritkaságszámba menni) kezdem megszeretni. De amikor ők jelentek meg a Balaton északi parton... (2020.09.24. 09:16) Akkor jó a Csörgő, ha retró!
  • Hamster: @szb9: Magába az "istállóba" csak a két végén lehet bejutni, oldalról zárt, de a peronok közt, ha épp nincs villamos, ... (2020.09.22. 18:01) Az Unikornis-istálló
  • szb9: Érdekes poszt, köszi. Ez a szintben átszállás hogy néz ki, peron végén zebra? vagy a síneken is átrohangálnak? Nálunk ... (2020.09.22. 12:19) Az Unikornis-istálló
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (8) 424 (12) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (94) autók (82) bach (5) balaton (40) Balt Korthals Altes (7) bardotka (8) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (22) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (796) budapesti pillanatok (45) buék (9) busz (85) búvár (13) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (46) csak egy videó (268) csehország (57) csehszlovák (35) csörgő (9) cukiság (34) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (403) énzene (19) építészet (66) építkezés (22) épület (17) érdekesség (30) erfurt (7) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (28) felső szilézia villamos (25) fényvillamos (14) ferihegy (36) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (32) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (10) gitár (36) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (37) gyermekvasút (28) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (326) hamster (5) hangok (5) hangszerek (12) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (34) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (34) il 14 (10) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (13) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (863) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (44) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (6) közlekedés (355) kritika (71) kulfoldi szemmel (93) laminátka (5) lánchíd (8) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (51) les paul (8) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) luzná u rakovníka (5) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (6) MOD (7) morál (11) morgás (127) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (12) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (56) nagypolszki (6) németország (315) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (46) nosztalgia (222) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (77) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (16) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (105) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (44) prága (22) programajánló (27) púpos (17) queen (15) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (131) repülőgép (44) repülőgépek (79) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (36) rock (75) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (31) szergej (26) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (107) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (212) tapolca (6) társadalom (5) tatra (27) taurus (7) technika (56) technikatörténet (57) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (373) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (68) trolibusz (60) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (90) überzenészek (17) utazás (315) utcakép (181) uv (39) vár (11) várnegyed (8) város (413) városkép (87) városliget (8) vasút (485) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (777) villamos (701) vlog (7) vonat (8) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (35) youtube (285) zene (194) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Akkor jó a Csörgő, ha retró!

2020.09.24. 07:00 :: Hamster

Blogszerte közismert, hogy a Csörgők nem tartoznak kedvenc mozdonyaim közé. Valahogy sose nyűgöztek le, ellentétben a Nohabbal, a Púpossal, vagy a Szergejjel.

dsc_6993.JPG

Ezzel együtt örülök annak, hogy a még létező Csörgők legöregebbike, a 2103-as retró festést kapott nemrég. Ugyan már volt egy korai festést viselő gép, a 2143-as, de az egy újabb mintát kapott, mint a gyártáskori színtervet viselő Hármaska, "akit" itt Ábrahámhegynél látunk.

dsc_6645.jpg

A piros mozdonyhoz egy egységesen zöld ingaszerelvény tartozott - ha még emlékszünk, egy hónappal korábban volt benne egy kék poggyászkocsi. Üröm az örömben, hogy nem tudták együttműködésre bírni a vezérlőkocsit és a mozdonyt, ezért mindkét irányba menet a mozdony volt elöl.

8 komment

Címkék: balaton retró videó képek vasút csörgő

Az Unikornis-istálló

2020.09.21. 07:00 :: Hamster

Łódź egy hétszázezres nagyváros Lengyelország közepén, mely az ország többi részéhez hasonlóan jól láthatóan megszenvedte a huszadik századot. Ezzel együtt a központi villamosmegállója úgy néz ki, mint egy 3D látványterv egy képzeletbeli szupermodern városról:

dsc_7948.JPG

Ez itt a Przystanek Piotrkowska Centrum, becenevén az egyszarvúak istállója (Stajnia Jednorożców) a város kelet-nyugati közlekedési tengelyének és észak-déli bevásárlóutcájának kereszteződésénél.

Csak összehasonlításként: 2011-ben még így nézett ugyanez a hely! A kelet-nyugati tengely egy tipikus lengyel városi gyorsforgalmi út, melyhez hasonló itthon gyakorlatilag nem is épült: a keresztmetszete járda + zöldsáv + három vagy négy közúti sáv + zöldsáv + villamossínek + zöldsáv + három vagy négy közúti sáv + zöldsáv + járda. Mindezen túl a megálló innen nézve távolabbi végén a város észak-déli irányú villamos főútvonala futott... míg valakinek eszébe nem jutott, hogy a kelet-nyugati közúti forgalom átmenő részét a föld alá dugja, az észak-déli villamosforgalmat pedig bekanyarítsa a kelet-nyugati mellé, ...

6 komment

Címkék: közlekedés videó város képek tömegközlekedés villamos lengyelország épület lodz

Tour de Trams 2019: Liberec és Görlitz

2020.09.17. 07:00 :: Hamster

A "Tour de Trams" (ejtsd teljesen helytelenül: túrdetramsz) nevet még 2003-ban találtam ki, egy majdnem egyhetes németországi vonatozós-villamosozós túra után, mert valami címet kellett adni a róla készült útibeszámolónak. Utána még volt néhány hasonló kirándulásunk: egyszer megint Németországba, illetve kétszer Svájcba (lásd itt és itt). Ezt követően hol időm, hol kedvem nem volt ilyen túrákat tenni, csak kisebb ugrások voltak ide vagy oda, néha társasággal, néha egyedül. 2019-ben aztán felmerült, hogy megint kellene egy egynapnyi távolságnál távolabbra vivő villamosos kirándulást szervezni. És lőn vala! Ez itt az első nap története:

Liberec és Görlitz villamosai
Tátrák... Tátrák mindenütt!

5 komment

Címkék: csehország németország tömegközlekedés tatra villamos t3 liberec hampage görlitz kt4

Szemtől-szemben

2020.09.14. 07:00 :: Hamster

A repülőmániát édesapámtól örököltem. Ő gyerekkorában papírból készített kis repülőgépeket, én 1:72-es méretarányú modelleket rakosgattam össze. Ő elrakta a Repülés újságokat, én kiolvastam a betűket belőlük egy-két évtizeddel később. Volt, amikor kirándulások során a vitorlázókat figyeltük fel- és leszállás közben a hármashatárhegyi reptéren, máskor meg repülőnapra mentünk. Közös pont, hogy bár egyikünkből se lett pilóta, felnőttként még mindig szeretünk repülőgépek közelében tartózkodni.

dsc_9804-1a.JPGMesserschmitt Bf 109G-6, gyártva 1944-ben

Anno többször is jártunk együtt az egykori Repülőtiszti Főiskola mellett berendezett repülési kiállításon, és amikor ahelyett megnyílt a RepTár fantázianevű új múzeum az első szolnoki vasútállomás területén, elhatároztuk, hogy azt is megnézzük. Sajnos ez végül különböző okok miatt elmaradt. Tavaly ősszel aztán egy Messerschmitt Bf 109-es érkezett a tárlatra: ezt már mindenképpen meg kellett nézni... de sajnos most se jött össze. Úgy volt, hogy a Lengyel Repülési Múzeum által kölcsönadott gép csak március közepéig marad Szolnokon, úgyhogy beletörődtem, hogy lemaradok róla. Végül aztán úgy esett, hogy a gép mégse ment vissza Lengyelországba, sőt, egy újabb vendég is érkezett mellé: egy Spitfire!

dsc_9822-4.JPGSupermarine Spitfire LF Mk.XVIe szintén 1944-ből

"Spitet" ugyan még repülni is láttam, többször is, mégis megörültem, amikor apu felhívott, hogy menjünk el a RepTárba megnézni, mielőtt szeptember 13. után minden visszamegy Krakkóba. És ezúttal ténylegesen is összejött a kirándulás!

1 komment

Címkék: énblog repülés képek múzeum szolnok repülőgépek repülőmodell reptár

Bajszos Szergej zöld mezőben, csíkos kocsikkal

2020.09.11. 07:00 :: Hamster

Ahogy az első balatoni retró hétvégén, úgy a másodikon is szorgalmasan kergettük a Szergejeket, különösen a bajszos festésű 194-est, amikor a "vékonycsíkos" gyorsvonati kocsikkal jött. Ugyan a program legérdekesebb fellépője a menetrend szerinti vonatot vivő 424-es volt, a legszerethetőbb pedig a dupla Púposos szerelvény, a legszebb szerintem ez az összeállítás volt:

dsc_6934-3.JPG

Itt éppen Badacsonytördemic-Szigliget állomáshoz közelít a nem éppen visszafogott füstölésről ismert masina. Ha ez egy 360 fokos panorámafotó lenne, akkor látszódna, hogy mellettem-mögöttem szó szerint minden ágon és oszlopon lógott egy fotós :)

dsc_7181-1.JPG

Másnap egy szokásosabb (aktuális festésű) szerelvénnyel is elkaptuk ugyanezt a gépet Balatonkenesén. Így se nézett ki rosszul, ...

10 komment

Címkék: balaton retró videó képek vasút szergej

EVOlúció

2020.09.08. 07:00 :: Hamster

Jómúltkorjában mutattam, hogy Wrocławban hogyan élnek tovább a szocialista idők egyenvillamosai modern járművekben, most valami hasonlót szeretnék mutatni a csehországi Olomoucból.

dsc_7747.JPG

A volt béketábor nagy részén - és Csehszlovákiában legfőképp - a villamos "mértékegysége" a T3 volt - már hogy a Tatra T3. Bár voltak csuklós Tatrák és "kocka" Tatrák is, a nyolcvanas évek végéig épített T3-asok máig nem tudtak kikopni a cseh utcaképből. Persze eredeti villamosberendezésűből már viszonylag kevés van, és a korszerűsített, de még eredeti kocsiszekrényűek - mint amilyen a fentebbi képen látható - is egyre fogynak; ezt a példányt is az óváros tövében fekvő kocsiszínben állva láttuk, nem forgalomban.

dsc_7804.JPG

A T3-asokat üzemeltetők közt 2004-től kezdve komoly piacot talált magának a Pragoimex a.s., a VKV Praha és a KOS Krnov által alapított "Alliance TW Team" a VarioLF termékcsaláddal. Ezek a járművek papíron Tatrák felújításának minősülnek, a valóságban viszont legtöbbjüknél nem sokat használtak fel a régi kocsikból. Fő vonzerejük, hogy az újonnan épített kocsiszekrény forgóvázak közti része egy méterrel hosszabb az eredetinél, hogy be tudjon fogadni egy rövid alacsonypadlós részt.

dsc_7712.JPG

Olomouc közlekedési vállalata, a DPMO 2006-tól kezdve szerzett be különböző verziójú Variókat (VarioLF.E, VarioLFR.E, VarioLFR.S), melyek egyirányúak voltak. A 2010-es évek elején aztán azzal szembesültek, hogy építkezések miatt hurokvágány nélkül kellett végállomásoznia egyes járatoknak. Erre megoldásként szerezték be a VarioLF plus/o típust, melynek a bal oldalán is van két (!) ajtó. Két ilyen kocsit fenékkel egymásnak fordítva már kész is a kétirányú és kétoldali ajtós szerelvény, melynek nem kell hurokvágány a visszaforduláshoz!

dsc_7776.JPG

A már említett Alliance TW Team 2012-ben már nem a T3 alapjain, hanem teljesen újonnan fejlesztette ki a csuklós EVO2 típust Liberec számára. Ők végülis csak egy ilyen kocsit vettek, Brno, Most és Plzeň azonban vásárolt belőle összesen huszonegynéhány darabot. A nagyszámú T3-ast üzemeltető Prágát viszont négytengelyes, "csuklótlan" kocsik érdekelték volna, ezért együtt létrehozták az EVO1 típust. Némileg vicces módon a főváros aztán mégsem rendelt ebből, így a prototípus Mostba került, az egyetlen új megrendelő pedig Olomouc lett. A kocsik formatervezését nem vitték túlzásba, az pedig, hogy középen két ajtó van egy helyett, a lengyel 105N-t vagy a volt Szovjetunió utódállamainak villamosüzemeiben felbukkanó modern típusokat idézi.

6 komment

Címkék: csehország képek tatra villamos olomouc

Rajzfilm intrók teljes dalként

2020.09.06. 07:00 :: Hamster

A gőzmozdonyhoz képest most erősen témát váltunk: bár valamikor régen már csináltam egy bejegyzést gyerekkorunk Sky és Super Channeles rajzfilmjeiről, most megint valami hasonló jön. Történt ugyanis, hogy a youtube az ajánlott videók közt feldobta a M.A.S.K. című ökörség főcímének zenéjét - de nem csak az egyperces, tévében látott változatban, hanem a teljes dalt:

Már annak idején is csak a főcímdal tetszett a sorozatból, mert a történetek, meg az egész premissza még 12-13 évesen is butaságnak tűnt, de így három percben még világosabb, hogy ebből a zenéből simán lehetett volna sláger a nyolcvanas évek közepén. Igazából sose gondoltam végig, hogy ezek a főcímzenék teljes dalok vagy csak annyit írnak meg belőlük, amennyit a rajzfilmek elején láthatunk, de a jelek szerint ezt végig megcsinálták - még gitárszóló is van benne :)

A Transformers mozifilmet - már hogy nem a Michael Bay-félét, hanem az 1986-osat - a Sky Movies-on láttuk annak idején. Az alapját jelentő sorozat még a Sky Channelről volt ismerős, és mindig is furcsának tűnt vele kapcsolatban, hogy a részek egyszer a földön játszódnak, és van bennük Optimus Prime, egyszer meg az űrben, és nincs (pontosabban nagyon néha van, de most nem ez a lényeg). Aztán kiderült, hogy különböző évadokat láttunk, melyek közt ez a film a "híd". Fura egy darab: van szereplő, aminek Orson Welles a hangja, egy másiknak meg Eric Idle, szóval nem sajnálták a pénzt a készítésekor! A másik furcsaság, hogy valódi zenéje van, értsd: valódi dalok szólalnak meg benne, nem csak aláfestő zene (az egyik résznél például Weird Al Yankovictól a "Dare to be stupid" szól, ami elég érdekes választás egy harcjelenethez). A főcíme meg - teljes zenéjét lásd itt fentebb - gyakorlatilag heavy metál, a Lion nevű együttestől, melynek tagja volt a később a Dioban és a Whitesnake-ben feltűnő Doug Aldrich is. Így utólag érdekelne, hogy kinek szánták ezt a filmet ezekkel a felnőtteknek szóló részletekkel és a gyerekeknek szóló ("új szereplőket hozunk be, hogy új játékfigurákat kelljen venned") történettel...

21 komment

Címkék: tv youtube retró transformers nyolcvanas évek rajzfilmek

424-esből sosem elég. De nem?

2020.09.03. 07:00 :: Hamster

Július első vasárnapján el sikerült csípni néhányszor az északi parton menetrend szerinti vonattal közlekedő 424-est, de négy héttel később csak le kellett megint menni, a második retró hétvégére...

dsc_7231-2.JPG

Ezúttal megpróbáltuk szólóban is elkapni: mivel Balatonfüreden nincs fordítókorong, a mozdony kocsik nélkül felrobogott Fehérvárra, ott megfordították, majd visszasietett Füredre. Fotóhelyszínül a villamosítási munkálatok által még nem érintett kenesei állomást választottuk. Jó kis hangulata volt!

Természetesen "sima", vonal melletti felvételek is készültek. Jól nézett ki, hogy az előző retró hétvégével ellentétben most csupa zöld kocsi alkotta a szerelvényt! Fotózás közben azon vacilláltunk, hogy utazzunk-e a "plandampf" vonattal, vagy sem, mert egyrészt érdekesnek tűnt, másrészt viszont ki szeret tolongani? Végül úgy döntöttünk, hogy épp eleget rohangásztunk a sínek mentén, itt az ideje egy kis tényleges vonatozásnak:

8 komment

Címkék: balaton videó képek vasút nosztalgia gőzmozdony 424 plandampf

Az N és 2N után 4N és 5N következett...

2020.08.31. 07:00 :: Hamster

Ha egy lengyel városban nosztalgia villamosjáratot hirdetnek meg, akkor komoly esélyünk van arra, hogy valami ilyesmi jármű fog a megállóba begördülni:

dsc_8171.JPG

Łódź (ejtsd kb. vudzs) nem számít különösebben ismert úticélnak a magyarok közt, úgyhogy nem igazán tudtam, mire számítsak a várossal kapcsolatban. Az egyik kellemes meglepetés a két kilométer hosszú sétálóutca/bulinegyed volt, ahol a járványhelyzethez képest talán kicsit túl nagy is volt az élet szombat este, a másik pedig az, hogy volt menetrend szerinti nosztalgia villamosjáratuk.

KSW 7 Woltersdorf in RostockRoehrensee at the German language Wikipedia / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)

A lengyel villamosok második világháború utáni története elég rendhagyó: a chorzówi Konstal gyárban 1948-tól saját fejlesztés helyett a német KSW-t, azaz a háborús villamost ("Kriegsstraßenbahnwagen") kezdték el sorozatgyártani, miután kielemezték az országban maradt eredeti példányokat. A KSW robusztus és jó értelemben véve igénytelen szerkezet volt, mely a hadiipari anyagszükséglet előnyben részesítésének köszönheti létrejöttét: 1942-től kezdve a német villamosüzemeknek előírták, hogy csak a lehető legegyszerűbb kivitelű, legkevesebb anyagból előállítható járműveket szerezhetnek be. Érdekes a hatalmas egyszárnyú tolóajtók története is: állítólag azért tervezték ilyenre őket, hogy légvédelmi riadó esetén gyorsabban ki lehessen üríteni a kocsit, mint a korábbi, keskeny ajtajú villamosokat. A heidelbergi Fuchsnál készült motorkocsik és az Uerdingenben készült pótkocsik 1943-tól kezdve a német birodalom minden sarkába eljutottak, és sok helyütt (például Bécsben) egészen a hetvenes évekig üzemben maradtak. A fentebbi képen az Uerdingenben épített prototípust láthatjuk, mely ma Woltersdorfban nosztalgiakocsiként üzemel.

img_7321.jpg

A lengyelek normál nyomtávú egységkocsija az N (mint "Normalizowany"), a méteres nyomtávú pedig a 2N jelzést kapta; ezen felül ND, illetve 2ND típusjelzéssel azonos kinézetű, de hajtás nélküli pótkocsikat is építettek. A gyártásba a Konstal mellett a Sanowag és a gdański hajógyár is bekapcsolódott, így 1956-ig több száz motor- és pótkocsi készült.

dsc_8155.JPG

1956-ban aztán elérkezett az idő egy kis ráncfelvarrásra: kétszárnyú ajtók alkalmazásával néggyel több ülést be tudtak szorítani az utastérbe, kicsit megváltoztatták az oldalfal kialakítását, és a dobfékeket 1957-től tárcsafékre cserélték. Az "új" típus jelzése normál nyomtávnál 4N, méteresnél pedig 5N lett, és értelemszerűen pótkocsikat is építettek 4ND, illetve 5ND néven. A sorozatgyártás 1962-ig tartott; a típus utódja a Tatra-másolat 13N lett.

13 komment

Címkék: utazás videó képek villamos lengyelország technikatörténet nosztalgiavillamos konstal lodz

Mellékes kérdés

2020.08.30. 07:00 :: Hamster

Olvasom, hogy a japánok könyökkel nyitható-zárható vécéajtót fejlesztettek ki. Az első gondolatom az volt, hogy kellően mocskos helyen minden ajtó nyitható-zárható könyökkel, esetleg cipővel :) a második pedig az, hogy ez miért csak most jutott az eszükbe? Illetve miért nem tanítják meg az építészeknek, hogy ne tervezzenek kilinccsel nyitandó ajtót a vécék főbb helyiségei közé? (a fülkék azért maradjanak zárhatóak) Tudom, extra finnyás vagyok, de sose értettem, miért jó az, hogy a mindenféle testrészek és/vagy biológiai melléktermékek szándékos vagy akaratlan megérintése után minden egyes kedves vendég végigfogdossa a kilincset, ami a mosdókhoz vezető ajtón van. Igaz, utána kezet mosunk... majd megfogjuk a kijárat kilincsét, amit végigfogdosnak azok is, akik nem szoknak kezet mosni a dolguk végeztével. Broáf. Tudom, a fotocellás ajtó drága, és nem is mindenhova fér oda, de engem speciel nem zavarna, ha a víruspánik elmúlta után is minimalizálnánk a random emberek testnedveivel és bacijaival való érintkezést. Például ilyen könyökkel működő ajtókkal...

Na jó, ez hülye téma, holnap újra villamosozunk :)

5 komment

Címkék: morgás