Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.
nyelv-ész:
@cradbox: '91-92 környékén konkrétan 17 ezer forint volt egy műholdvevő készlet, teljesen mechanikus változatban, azaz... (2023.01.25. 21:46)Kevésbé maradandó slágerek '87-88-ból
Hamster:
@cradbox: Igen, ez még a páneurópai Sky volt, az "új" ('89 februárjától, vagy valahogy így, valahol leírtam egy külön ... (2023.01.25. 18:40)Kevésbé maradandó slágerek '87-88-ból
cradbox:
Egészen pontosan úgy volt, hogy a Sky, a Super és a TV5 volt engedélyezve közösségi terjesztésre. Jóval később jöttek ... (2023.01.25. 16:45)Kevésbé maradandó slágerek '87-88-ból
Sam. Joe:
@Hamster: És hány ilyen van még! Elég érdekes listát lehetne összerakni azokból, amik slágerek voltak, de azonnal elka... (2023.01.25. 08:44)Kevésbé maradandó slágerek '87-88-ból
Sam. Joe:
Oké, amiket ebből nem ismertem, az tök jó volt úgy, hogy nem ismertem őket. Amiket igen, azok most egyik sem esett jól... (2023.01.24. 08:10)Kevésbé maradandó slágerek '87-88-ból
nyelv-ész:
@Hamster: Mifelénk 89-ben már kábeltévés cég gyűjtötte az előfizetéshez a tagokat, hogy amikor változik a törvény, rög... (2023.01.24. 07:52)Kevésbé maradandó slágerek '87-88-ból
Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje
A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll:
A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
2018 tavaszán a tram-train előkészítését megnézni mentem le Szegedre. Úgy terveztem, hogy az oldal második része majd azt mutatja be, amikor már jár a vasútvillamos, aztán valahogy úgy jött ki, hogy csak 2022-ben jutottam le újra, az első TT-zésem pedig külön oldalt kapott. Meg a következő is. Most viszont rám jött, hogy ezekkel a lassan ötéves fotókkal is kezdeni kellene valamit, hátha örül nekik valaki:
Annyiszor írtam már a Sky Channel lakótelepi kábeltévén megjelenéséről, hogy aki rendszeresen olvassa a blogot, tudja, hogy (pop)kulturális értelemben mennyire fontos idők voltak számomra '87 utolsó és '88 első hónapjai. Egyrészt akkor tanultam meg angolul, ami nem volt haszontalan dolog (bár egy csomó alapvető szót már ismertem a ZX81 és a C64 BASIC-jéből), másrészt hihetetlen mennyiségű új zene omlott ránk hirtelen. Akkoriban a rádióban ugyan már bőven játszottak "nyugati" zenéket - és nem csak a Poptarisznyában, a kívánságműsorban, meg a magnósoknak szóló esti adásokban, hiszen nyaranta már Pesten is fogható volt a Danubius Rádió - de mégis, ott általában csak a legnagyobb slágerek mentek, vagy azok, amiket a szerkesztő szeretett. Itt viszont egyre csak jöttek és jöttek az új klipek: ismert nevek, akkoriban ismertté váló nevek, na meg olyanok, akikre már senki nem emlékszik. Nem mintha a zenék többsége tetszett volna (bár akkor még nem voltam rókker, az átlagos pop nagy része nem jött be), egyszerűen csak a tény, hogy valós időben láttuk a nyugati világot, különleges volt.
Akkoriban a Sky-on rengeteg zenei műsor ment, gyakorlatilag az adásidő felét ilyenek tették ki. Két program kiemelkedett ezek közül: szombat délutánonként volt a Nescafe UK Top 40, vasárnap pedig a Coca-Cola Eurochart Top 50. Bár nyilván sok átfedés volt köztük, nem teljesen ugyanazok a zenék mentek bennük: utóbbiban sok volt az europop, a francia és hasonló "kontinentális" zenék (egyszer még Csepregi Éva is felbukkant a "Clap Your Hands for Mikhael Gorbachev" című számmal!), előbbiben viszont inkább brit bandák nyomultak, sokszor mindenféle számunkra ismeretlen stílusban. Ebben a bejegyzésben viszont nem stílusokról szeretnék megemlékezni, hanem olyan dalokról és/vagy előadókról, melyeket/akiket akkoriban nagyon nyomtak, de aztán eltűntek.
Az "Előregyártott Rügy" zenekar eme klipje igazán passzolt abszurd hangzású nevükhöz! Akkor még nem tudtuk, hogy mi az, hogy "WTF", de éreztük :)
Asszem, az Aztec Camerától csak ezt az egyetlen dalt ismerem. Bár tényleg fülbemászó darab, az énekdallamot valószínűleg a zongora billentyűit egyetlen ujjal ütögetve találák ki, kerülve a túl nagy ugrásokat és egyéb komplikációkat.
Ez meg tökre olyan, mint egy Erasure szám, nem? Mondjuk főleg azért, mert az is, csak itt nem ők adják elő. Egy évvel korábban az eredeti nem volt sikeres, ez viszont valamiért bekerült a top 10-be.
'87 végefelé már nem volt ismeretlen a rap itthon, de az európai slágerlistákon még inkább csak érdekességként lehetett találkozni vele, úgyhogy eléggé felkészületlenül ért bennünket a fentebbi darab. Világosnak tűnt, hogy vicceskedésről van szó, de miért, meg kinek? Ma már persze tudom, hogy a Beastie Boys-t parodizálták, csak az amerikai srácokról akkor még nem hallottam. Egyébként érdekes a kék hajú gitáros, akit lelőnek, ő ugyanis John Deacon, a Queen basszusgitárosa! Ami azért vicces, mert Beastie Boys-éknál a nagyhajú gitáros Kerry King volt a Slayerből. Ezek a rockzenészek valahogy mindig jóban voltak a vicces reppes fiúkkal!
2003-ban egy egyhetes vonatozós-villamosos kirándulást jobb híján a "Tour de Trams" névvel illettem, és a vicceskedő megnevezés rajta maradt az ilyen kirándulásaimon. 2022-ben (ismét) Lengyelország volt a cél. Az ilyen úti beszámolókat eddig időrendi sorrendben csináltam meg, de most úgy döntöttem, hogy pillanatnyi hangulat alapján döntöm el, mikor miről írok, így elsőként Gdańskra és Gdyniára kerül sor. Ez a két nagyváros meglehetősen kiterjedt tömegközlekedéssel rendelkezik, ráadásul egy érdekes vasútvonal köti őket össze, úgyhogy az alább klikkelhető két oldalon lesznek villamosok, vonatok, trolik, bónuszként pedig néhány hajó is:
A múltkori buszozást öblítsük le gyorsan egy kis villamosozással! Láttuk már az adventi UV-t az 56-oson és a 19-esen, most itt van pár kép (és egy nagyon rövid videó) róla az 59-esen:
Bár a 61-es a Márvány utcánál egy rövid szakaszon állítólag meredekebb, az 59-es Budapest egyetlen "hegyi" jellegű villamosvonala, mely az 56-ossal ellentétben elég hosszan és látványosan emelkedik. Nem is mehet fel rá akármi, bár tulajdonképpen nem a felmászás a szűk keresztmetszet (bár természetesen nem hátrány a minél több hajtott tengely), hanem a lejövetel, tudniillik a megfelelő fékek megléte.
A szerelvény egy szürke szombati napon forgott a Szent János kórház és a Márton Áron tér közt. Sokan meglepődtek, amikor meglátták, és aranyos volt, ahogy egyes idősebb utasok a leszállás után integettek a járművezetőnek. Olyan kis családias hangulata volt a járatnak.
Amikor a kilencvenes évek közepén először láttam Ikarus 405-ös midibuszt, nagyon tetszett. Olyan volt, mint egy "gyerek" 415-ös: ugyanaz a szögletes test, csak kicsiben, pici kerekekkel. Aztán az évek során kiderült, hogy hiába cuki a típus, igazából egy nagy darab sza...lámi.
A makett kinézetű buszocskák 1994/95-ben érkeztek a BKV-hoz. Nem volt kiforrott típus, ennek ellenére évekig nem lehetett a Várat ("Várbusz", később 10/10A/110, még később 16/16A/116) vagy a Gellért-hegyet (27-es) nélküle elképzelni. Persze másutt is jártak, de ezen a két turistamágnes helyen voltak a leginkább szem előtt.
Ez a kép elég hűen ábrázolja azt, ahogy legtöbbször láthattuk: mindene lóg, csálén áll. Pedig itt éppen nem is füstölt. Valahogy már néhány év után is lehasználtnak tűntek! És ez nem csak látszat: volt, hogy le kellett állítani őket, komoly baleseteik voltak, új motort és vázjavítást kaptak, hogy egyátalán üzemben tudják tartani őket, mert nem volt más helyettük. Tudom, hogy külföldre is került belőlük, de egyrészt csak kisebb sorozatok (1-10 kocsi), másrészt mindenütt hamarabb eltűntek, mint Pestről.
Bár eleinte a Várban is csinosnak tűntek, sokszor volt az az érzésem, hogy alig bírnak felkapaszkodni a Bécsi kapuhoz, aztán meg majd' szétesnek a borzasztó állapotú kockakövön...
Idén elég sokszor jártam a Gyermekvasúton, de amikor meghallottam, hogy december 28-29-én járműkiállítás és gőzmozdonyozás lesz Csillebércen, tudtam, hogy megint fel fogok szállni a 21-es buszra, hogy felmásszak vele a hegyre.
És amikor azt írtam, hogy gőzmozdonyozás lesz, nem csak az idén elkészült 490,056-osról volt szó, hanem a nemrég szintén vizsgán áteső 490,039-esről is - a fentebbi képen őt látjuk. Hosszú idő után ismét két működőképes gőzöse van a vasútnak!
A két mozdony (a fotón a 490,056) felváltva pörgött két nosztalgiakocsival Csillebérc és Széchenyi-hegy közt. Ez az út önmagában nem túl hosszú, cserébe viszont Csillebércen rengeteg gőzösös mozgást meg lehetett figyelni. Hogy érdekesebb legyen a dolog, az egyik mozdony kazánja erre, a másik pedig az ellenkező irányba nézett, azaz mindkét irányban lehetett "orral előre" és "hátfallal előre" vonatot fotózni.
A kiállított járművek a szokásosak voltak: ott volt a C50 a kiskocsival, az Mk48-as, és külön érdekességként az egyetlen megmaradt Mk49-es is. Ő sajnos még mindig nem működőképes, de annyi minden történt mostanában ezen a vasúton, hogy néhány évet még kibírunk, mire végre vonat elején láthatjuk :)
2022 villamosilag legörömtelibb eseménye az 1522-es pályaszámú nosztalgia villamos bemutatkozása volt. Meglehetősen hányatott sorsú járműről van szó, melyből a régi villamosok talán legszebbike lett. Ezen az oldalon az életre keltés néhány pillanatát mutatom be a korábbi oldalaimtól némileg eltérő stílusban. Utóbbi egyelőre csak kísérlet, de szerintem ennyi képnél működhet. De persze nem ez a lényeg, hanem hogy egy ilyen klassz tujával bővült a flotta:
Ilyen jellegű bejegyzésből már több is volt (lásd itt és itt), de most belebotlottam egy sor olyan képbe a Fortepanon, amiből egyszerűen nem lehetett nem még egyet csinálni! A helyszín továbbra is Budapest, az év 1971 - legalábbis, ha stimmelnek a képek melletti infók :)
Mivel errefelé laktam egy ideig, az ehhez hasonló fotók örök kedvenceim maradnak: a Vörösvári úton a Flórián áruház és a Vihar utca közti panelházak parkolójában vagyunk, pontosabban ott, ahol később a parkoló lett. Itt jegyzem meg, hogy nem csak a balra látható régi házak voltak elég rossz állapotban, hanem a villamosvágányok is, pláne a kockakő burkolatuk.
Az előző kép csak bemelegítés volt, sokkal jobban érdekelne, hogy ezt a helyet hányan ismerik fel. Még egy mozi is van balra, hogy rá lehessen guglizni :)
És ha a másik irányba nézünk? Akinek így se ismerős: a Róbert Károly körút és a Tar utca kereszteződésében vagyunk, a Lehel utca felé nézünk. A kép bal szélén álló régi épület '80 körül tűnt el, addig az akkor még Róbert Károly körúti kórház névre hallgató létesítmény része volt - utóbbit ma Nyírő Gyula kórház néven ismerjük. Tulajdonképpen ez volt a környék messze legvárosiasabb objektuma, és ma is csak a Domus áruház brutalista tömbje versenyezhetne vele. Az előző fotó az ellenkező irányba nézett, valahonnan innen. Az ott említett Dózsa filmszínház '82 körül tűnt el, amikor a körutat kiszélesítették, középen az 1-es villamossal. Úgy rémlik, hogy egy épületet robbantással tüntettek el az útból, amit a tévéhiradóban is mutattak - hogy melyik volt ez az épület, azt nem tudom, de feltételezem, hogy nem a mozi.
Úgy néz ki, hogy az évet különvéleménnyel kezdem, de kérem, hogy senki se lásson bele politikát, egyszerűen nem értem a jelenséget (ezt kérem tiszteletben tartani: nem akarok politizáló/fikázó kommenteket törölgetni). Sokaknak ugyanis valamiért nem volt elég, hogy mindenfelé UV járt, mert hiányoztak róla a LED-ek. Ami azért vicces, mert mások meg évek óta azért morogtak, hogy miért mindig LED-es UV van. Értem, ha egy kisgyereknek hiányzik a "világítós villamos", de furcsának találom, hogy felnőtt emberek más városokra mutogatnak, hogy ott bezzeg miért van. Persze biztos belefért volna anyagilag Budapestnek is, de most nem akartak csinálni. Ahogy elnézem, túléltük :) Néha el lehet szakadni a kötelező formától...
Azért persze érezték a BKK-nál (vagy még feljebb) is, hogy mégiscsak kellene valami különleges, ezért december közepére egy KCSV tetejét díszítették fel. Villamosmániásként ez számomra nem is a LED-ek, hanem a kocsi miatt érdekes, hiszen ez a típus mostanában ritkán fordul meg a 2-es(ek)en kívül máshol, márpedig most minden hétvégén elkalandozik máshova is. Az 56-oson (lásd a fentebbi képet) például konkrétan csak különjáratként fordult elő eddig, most meg bárki felszállhatott rá. Tudom, az átlagos utasnak ez nem túlságosan érdekfeszítő, de az UV-val ellentétben ezen legalább van fűtés. BTW, ezt teljesen komolyan írom: szerintem gáz, hogy az UV jéghidegen rohangászik télen, LED-ekkel vagy anélkül. Tudom, hogy az UV-ban gyárilag nincs fűtés, de akkor is szörnyen fapados így az egész. Azt nem is akarom elképzelni, hogy a személyzet mennyire átfázik a szolgálat végére...
Na mindegy, nekem a KCSV-t üldözve is volt egy kellemes vasárnapom! Szerintem kicsit kevesebbet is pihenhetett volna a végállomásokon, mert így nem tudtam elégszer elkapni, de megértem, hogy a személyzetnek is kell néha pihennie.
Az utolsó üzemnap utáni bónusz hétvége második napján Közép- és Dél-Buda volt az ünneplés színhelye. A 139-esen egy 280-as és egy 435-ös kergette egymást, a 128/129-esen a ráncajtós 260-as, a 149/155-ösön pedig egy "Ezüstnyíl" forgott. Ezen felül felbukkant egy bónusz 435-ös és 260-as is valahonnan, gondolom privát szervezésben. Ez nap sokkal jobban bejött nekem, mint az előző, és csak részben azért, mert ezek nekem hazai vizek! Részletesebb információk a feliratozásban ("CC"):
Ez megy most