A Duna budapesti szakaszán több olyan hajó is üzemel, mely még csavargőzösként kezdte pályafutását (például a Hófehérke, a Vén Duna vagy az Attila), nekem néhány éve mégis egy másik hajó szúrt szemet, mely Hableány néven fut:
Látszik, hogy nem mai szerzet, de van további furcsaság rajta: az oldalablakok feletti lekerekített végű kukucskálók, melyek engem konkrétan az amerikaiak PCC villamosaira és régimódi General Motors buszaira emlékeztetnek:
Persze ez az elrendezés nálunk is ismert volt - "mandinerből", a szovjet gyártmányú MTB-82-es trolibuszok jóvoltából:
A kép forrása: villamosok.hu/troli
A formaterv hasonlósága valószínűleg nem véletlen: a harmincas és negyvenes években a Szovjetunió több hullámban is kapott amerikai licenszeket, illetve technológiai know-how-t, és ezekkel együtt a dizájnt is átvették.
Vélhetően amiatt lehet, hogy az 1948 és '65 közt gyártott 544-es tervszámú vízibuszok egy része is ilyen ablakokkal készült - a mi Hableányunk konkrétan '49-es.
A kép forrása: villamosok.hu/troli
Így nézett ki a már említett MTB-82-es troli utastere. A felső kis ablakok eredetileg azt a célt szolgálták, hogy az álló utasok is kilássanak a kasztniból - az amerikaiak "standee window"-nak hívták.
Ez megy most