Amióta viszonylag rendszeresen járok Berlinbe, jobbára Schönefeldre érkezek, és onnan is indulok haza (egyszer próbáltam a vonatot - soha többé!). 2015-ben csak azért választottam másik légitársaságot, hogy a város egykori "nyugati" repterét, Tegelt is lássam egyszer üzemben.
Von Ralf Roletschek - Eigenes Werk, GFDL 1.2, Link
Tegel ugyanis kifutó modell. Tulajdonképpen már évek óta nem kellene működnie, hiszen eredetileg 2011 októberében kellett volna a német főváros új, központi repterét, a BER-t átadni (sőt, amikor elkezdték tervezni a Schönefeld mellé, részben abból kialakított szuperlégikikötőt, még 2007-re saccolták a nyitást, de csúsztak a kezdéssel). Végül nem adták át 2011-ben, elhalasztották 2012 júniusára. Aztán a 2012-es dátumot is sztornózni kellett, mert a tűzvédelmi rendszert nem találták megfelelőnek. Nosza, legyen mondjuk 2013 márciusa! Ja, nem. Akkor legyen több lépcsős üzembe helyezés, 2014/15-ben. Az se jött össze. 2017-ben mindenesetre már a 2017-es átadásban is kételkednek, és 2018-ban bíznak.
Szóval igazából nem kellett volna annyira sietnem ezzel a látogatással, hiszen nem csak hogy még mindig szükség van Tegelre, de már úton van a népszavazás arról, hogy a BER átadása után is megmaradjon! Igaz, ellene is vannak néhányan.
Mivel fapadossal mentem, Tegel-Alsóra érkeztem, nem a jellegzetes főterminálra, de nem baj, mert nem ez volt a lényeg, hanem meg akartam élőben nézni, mennyire kerülünk közel a lakóterülethez leszálláskor. Nos, meglehetősen (nem saját videó):
Tudom, hogy a zuglóiakat, kőbányaiakat ez nem vigasztalja, de Ferihegy ehhez képest kint van a pampán :) Meglepő, hogy a közelség ellenére a reptérnek nincs kötöttpályás kapcsolata: se vonat, se metró, csak busz (meg autó). Régebben tervezték az U-Bahn idáig kihozását, de a BER átadása után aligha fognak bele a megépítésébe, pedig arra a 20-30 évre valószínűleg megérné ;)
Hazafele induláskor jobb idő volt, de a sokrétegű sötétített ablakok mögül nem lehetett igazán jókat fotózni. Gondolkoztam ugyan, hogy felmegyek a főépület látogatóteraszára, de a csomagmegőrzőnél akkora sor állt, hogy inkább hagytam.
Elég kompakt kis reptérről van szó, amit a berlini légihíd miatt építettek ki egy szétbombázott légvédelmi gyakorlótér helyén - Ferihegy alapterülete majdnem négyszer ekkora!
Itt például egy szélestörzsűt vontattak volna át a két pálya túloldalán található hangárokhoz, de meg kellett várni, amíg volt egy kis szünet a le- és felszállásokban.
Pushback, indulás, állóhelyre begurulás, és két leszállás - a videó nem az Air Berlin reklámja akart lenni, de gyakorlatilag csak ők mozogtak a kapum közelében :)
Ez megy most