Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

július 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @46Laca: Azokon mindenféle korszerű kormányok vannak, nem két csavarral és lapáttal operálnak. Mondjuk nekem még mindi... (2025.07.13. 19:10) Tavaszi csobogás
  • 46Laca: Érdekes volt, köszi és igen, el is olvastam az infókat. :-) Én akkor szoktam tátani a számat, amikor a nagy szállodaha... (2025.07.13. 18:35) Tavaszi csobogás
  • Hamster: @Flankerr: "És a Maoam cukorka <3" Voltak ilyen dolgok, mint ez, vagy a Hubba-Bubba rágó, amik egzotikusnak tűntek,... (2025.07.12. 15:46) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Hamster: @Flankerr: A kettő összefügg: ha ezt a semmivel se kompatibilis magaspadlós izét veszed, ami van, azzal nehéz lesz kés... (2025.07.12. 15:42) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Flankerr: @Hamster: A HÉV-nél én a járműcserét sokkal fontosabbnak érzem mint az összekötést. Így hát természetesen még nyoma si... (2025.07.12. 15:23) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Hamster: @46Laca: "Több értelme lenne, mint a HÉV-et bevinni a Kálvin térre, meg a vonatokat a Duna alá..." Ezek pedig óriási l... (2025.07.11. 08:55) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • 46Laca: A kettest nem a zuglói lakótelep kapta, hanem az Örs, ahol ott a HÉV, meg a rákosi járatok, a hármas meg a KÖKI-é, vas... (2025.07.11. 04:32) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Hamster: @toto92: '87-ben. '84-ben műholdas tévét akkor néztünk, amikor focimeccset közvetítettek külföldről. Egyébként igen, ... (2025.07.10. 22:06) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Hamster: @46Laca: A metrót olyan helyre kell vinni, ahol sok ember van, a lakótelepek általában ilyenek. Nem a sarkuk, nem a sz... (2025.07.10. 22:02) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • toto92: Az a durva hogy '84-ben te már a szkájcsennelen nézhetted a nyugatot, mi a város másik végén 2005-ig vártunk arra hogy... (2025.07.10. 20:02) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) amszterdam (5) aracs ms (5) augusztus 20 (6) ausztria (102) autók (92) bach (5) badacsony ms (6) balaton (196) balatonföldvár (8) balatonfüred (10) balaton ms (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (13) basel (8) bbc (8) bécs (48) belgium (12) bengáli (44) berlin (162) berlini fal (20) bkv (64) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (6) budai vár (26) budaörs (39) budapest (982) budapesti pillanatok (52) buék (9) busz (123) búvár (19) bytom (6) bzmot (12) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) cirkáló (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (347) csehország (69) csehszlovák (42) csepel (6) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (14) doctor who (42) drezda (10) duna (67) düwag (5) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (14) emlékek (53) énblog (576) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (8) ezres (17) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (31) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (40) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (26) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (37) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (37) gdynia (5) geek (7) gellérthegy (5) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (80) gibson (10) gigant (8) gitár (39) gmap (21) gmunden (7) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (56) gróf széchenyi ms (6) gyermekvasút (45) haditechnika (15) hajó (185) hajtóművek-motorok (7) hampage (450) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (8) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (13) idegenforgalom (21) ikarus (77) il 14 (10) innsbruck (6) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (21) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (10) kelén ms (10) kelet-berlin (5) képek (1114) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (12) kisföldalatti (16) kiskörút (6) kisvasút (59) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (36) kölni dóm (5) komp (22) konstal (8) körtér (8) közlekedés (458) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) lapátkerekes (5) last ninja (6) látnivaló (11) lausanne (5) lengyelország (84) les paul (8) lhbs (25) linz (11) lipcse (12) li 2 (27) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) mercedes (7) metál (18) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (133) motorkerékpár (5) mozdonyok (33) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (28) műrepülés (8) muv (10) múzeum (65) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (16) ndk (6) németország (333) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (76) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (48) nosztalgiahajó (32) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (7) nosztalgiavillamos (130) nosztalgiavonat (18) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (127) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (43) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (7) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (138) pozitívum (12) pozsony (65) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) rajzfilmek (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (47) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (19) sky channel (11) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) stadtbahn (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (8) super channel (5) svájc (29) szabadság híd (17) szárnyashajó (14) szavazás (6) szczecin (7) szeged (43) szekacs (8) szergej (41) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (142) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (250) t3 (5) tapolca (8) társadalom (5) tatra (45) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (79) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (10) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (508) történelem (29) totalcar (5) trabant (7) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (76) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (96) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (461) utcakép (229) uv (64) vár (11) várnegyed (9) város (551) városkép (116) városliget (10) varsó (8) vasút (630) vasútállomás (7) vasúti becenév (6) vélemény (31) vicinális (13) vidám park (5) videó (976) villamos (871) vitorlás (14) vízibusz (26) vlog (7) wachau (5) wartburg (6) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (50) youtube (358) zene (230) zlin (13) zsiguli (6) zürich (14) Címkefelhő

Ugye eljönnek a repülők?

2025.03.15. 06:00 :: Hamster

Ugyan a repülős weboldalam korábban indult a most 25 éves villamososnál, kedvet kaptam onnan is mutatni pár régi képet - a linkeket szerintem most is érdemes végigkattogtatni!

dsc_0974.jpg

Az alakja miatt Csirkecombnak becézett Mi-2-esek évtizedeken át cikáztak a fejünk felett a mentők és a rendőrség színeiben, légierős példányt viszont egészen a nyolcvanas évek végéig nem láttam. Valamelyik budaörsi repnapon aztán a Mi-24-es bemutatója után jött egy, és a várt tötyörgés helyett lenyomta a Mi-24-es programját, meg még egy kicsit. Bevallom, nem néztem ki a típusból a mozgékonyságot, és később se nagyon láttam bohóckodni, amíg Imreh Lajos a kétezertízes években (lehet, hogy hamarabb, de akkor lemaradtam róla) el nem kezdett bemutatózni eggyel - ezzel itt a képen.

img_3517_1.JPG

2008 januárjában az An-225-ös óriásgépet megnézni mentünk ki Almár Ákos barátommal Ferihegyre, és ha már a fotósok kedvéért kinyitották a teraszt, a normál üzemre is kattintottam egyet-kettőt.

img_2885-3.JPG

A 2018-as Múzeumok Éjszakáját a ferihegyi Aeroparkban töltöttem - ez itt a múzeum egyik Il-18-asa: az öregebbik és szebbik.

img_3712.jpg

2018. július 29. húzós nap volt: délelőtt a Balatonnál fotóztunk Nohabot és Szergejeket IC-vel, késő délután és este pedig a mogyoródi Forma-1 futam után hazafele induló business jeteket spottoltuk Ferihegyen. Rohadt jó nap volt! Ez itt amúgy egy Boeing 767-es, hirtelen nem jut eszembe, hogy milyen származású, és melyik légitársaságnak dolgozik ;)

img_3048.JPG

Amikor azt mondjuk, hogy az Airbus 380-as nagy, akkor azt úgy értjük, hogy tényleg az. Mennyivel hátrébb van, mint az előtérben levő Embraer, mégis mennyivel nagyobb! A kép a schwechati reptéren készült; Pestre csak akkor jön 380-as, ha baj van.

07250061.JPG

Erős váltás, de ide kell tennem, mert valószínűleg ez a legkülönlegesebb repülőgép, amit valaha is látni fogok: egy SR-71-es a duxfordi múzeumban. Ezért már önmagában megérte volna eljönni ide! Az az igazság, hogy nem is nagyon van más emlékem erről a napról, mint hogy Londonból felvonatozunk Cambridge-be, ott a város közepén felszállunk egy buszra, megyünk vele fél órát, majd órákon át különlegesebbnél különlegesebb repülőgépek közt járkálunk. A hazaút se rémlik, csak az, hogy a vonathoz kivivő busz sofőrje a kánikulára tekintettel ugyanazt tette a motor túlmelegedése ellen, mint amit a KGST autók vezetői gyerekkoromban: az extra hőt az utasfűtés bekapcsolásával adta le. Nem volt jó, de kit érdekelt egy ilyen nap után!

Szólj hozzá!

Címkék: repülés képek ferihegy visegrád helikopter malév boeing repülőgépek schwechat a380 li 2 il 18 schönefeld duxford

UV, MUV, meg a szoknyás Tatra

2025.03.13. 06:00 :: Hamster

Először 2001 szilveszterén pottyantak külföldi közlekedésbarát által készített régi képek a postafiókomba. A Tim Borictól akkor kapott fotók '76-ban és '79-ben készültek, tehát huszonegykéthá'négyöt évesek voltak. Egy eltűnt világot ábrázoltak: egy másik, kopottabb várost, és számos olyan villamosvonalat, ami 2001-ben már sehol nem volt. Gyakorlatilag csak a házak maradtak meg a fotókon látható dolgokból. Akkor szinte régészeti leletnek tűntek, most meg már nekem is vannak ilyen korú villamosos fotóim! A változások talán nem annyira markánsak, mint az 1976 és 2001 közöttiek, de azért feltűnőek.

01140076.jpg

Ez a kép kicsivel több mint 23 éves: 2002 januárjában készült. A házak most is megvannak, de nincs már meg a 41-es körtéri hurokvágánya, és nem jár UV se.

09250026.jpg

A Bartók Béla út 2002 nyarán kezdődő átépítését végig megörökítettem, és mivel errefele nőttem fel, nem kellene meglepnie, mennyire más volt akkor a környék. De meglep, mert előnyére változott, nem is kicsit! A fentebbi, 2001 szeptemberében készült képen viszont még kockakövön pattogtak az autók, nagypanelen az UV-k, a Budafoki útra pedig még cikkcakkban, a már nem létező házasságkötő terem előtt kellett átkanyarodni. A Szeged étterem viszont most is megvan.

02020158.jpg

A BKV a kilencvenes évek első felében húsz UV-t visszaépített kétirányúra, ezeket hívtuk MUV-nak (ejtsd: "muv", bár én hülye viccként szerettem néha múvénak mondani, hisz az lenne logikus:), ahol is az "M" betű a modernizáltat jelentette. Szerintem indokolatlanul, mert nem igazán lettek modernek, igénytelenebb kinézetűek viszont igen. Amit viszont imádtam bennük, az az, hogy szólóban jártak, nem pedig szerelvényben, ahogy az összes többi UV az én életemben. Persze nagyon régen jártak időnként UV-k szólóban, de nem volt jellemző, ...

27 komment

Címkék: énblog budapest város képek tömegközlekedés tatra villamos uv huszonötévesaközlekedésesweboldalam

Szöged

2025.03.11. 06:00 :: Hamster

Újabb képmutogatással folytatnám közlekedési weboldalam 25 éves fennállásának ünneplését. Azt gondoltam, hogy jöjjön most valami más, mint Budapest. A szöveget ezúttal is telenyomtam linkekkel, tessék végigkattintgatni őket!

Budapest után Szeged a kedvenc magyarországi villamosüzemem. Míg a másik két vidéki villamosos városban (Debrecen és Miskolc) gyakorlatilag csak egy-egy kétvágányos fővonal élte túl a hetvenes éveket (utóbbi helyen kiegészülve az egyirányú vasgyári hurokkal), addig a Napfény Városában több is megmaradt, köztük két egyvágányos, kitérőkben keresztezős "mellékvonal" is.

09150212.jpg

Ráadásul az itteni tömegközlekedés a kétezres évek második felétől olyan fejlődésen ment keresztül, ami szerintem páratlan az országban: meglevő vonalak újultak meg, jó állapotú használt, majd vadonatúj járművek érkeztek, eltűntek a Bengálik, új vonal nyílt, és a körítés is korszerűsítve lett (megállók, jegyautomaták, utastájékoztatás, elektromos rendszerek). Ha Budapest arányaiban így fejlődött volna, a bécsiek hozzánk járnának okosodni.

807_1.jpg

Az említett két egyvágányozós "mellékvonal" a 3-as és 4-es volt. Amikor először villamosoztam Szegeden, előbbi még a Dugonics tér oldalából indult, a Tisza Lajos körút legbelvárosibb szakasza pedig - ahol akkor csak a 4-es járt - egyvágányos volt, lásd a fentebbi, 2001 júniusában még filmre készített képet. Ja, és a forgalom nagy részét Bengálik bonyolították le, Tatrák csak az 1-esen jártak, ott is csak szólóban.

img_7233.JPG

A tömegközlekedési "nagyprojekt" végére a Tisza Lajos körúti pálya végig kétvágányos lett, a 3-as Tarján városrészig hosszabbodott (a fentebbi képen éppen arrafelé fordul), ...

img_7238.JPG

... a belvárosi egyvágányos részből pedig olyan tömegközlekedési folyosó lett, melyen a villamosok együtt járnak a troli- és sima buszokkal. 2011-ben pedig a Bengálik is nyugdíjba mentek.

12210030.jpg

Szeged másik nagy vonzereje az volt, hogy nyitottak voltak nosztalgiamenetekre. Összehasonlításként: Budapesten a kétezres évek közepéig bizonyos évfordulókat leszámítva gyakorlatilag csak reprezentációs célból vagy rengeteg pénzért lehetett nosztalgiavillamosra szállni. Utóbbi drága volt, csak külföldi csoportok engedhették meg maguknak, előbbihez meg politikusnak vagy újságírónak kellett volna lenni. A két működő nosztalgiakocsit szó szerint rács mögött tartogatták. Szegeden viszont nem csak olcsón rendelkezésre állt például a 609-es pályaszámú, éppen akkor negyven éves Bengáli, de még át is számozták-táblázták abba az állapotba, ahogy 1962 és '64 közt Budapesten dolgozott!

img_8419.jpg

A szegedi villamosközlekedés 2008-ban ünnepelte százéves fennállását. Ennek örömére néhány régi alkatrész felhasználásával megépítették az első villamoskocsijaik replikáját. Szerintem laikusként se kívülről, se belülről nem lehet megmondani, hogy nem eredeti.

9 komment

Címkék: énblog utazás város képek szeged tömegközlekedés tatra villamos bengáli huszonötévesaközlekedésesweboldalam

I like trains

2025.03.09. 06:00 :: Hamster

Továbbra is lusta vagyok, úgyhogy a múltkori villamosok után most húzzuk az időt vonatokkal! A szöveget megint telepakoltam linkekkel, tessék szépen végigkattintgatni őket!

img_2845.jpg

A józsefvárosi pályaudvart 2005-ben zárták be, de már másodjára, mert először 1885-ben szüntették meg a személyforgalmát, amikor átvette szerepét a Keleti. Rendkívül hülye helyen volt ez az állomás, gyakorlatilag csak azért, mert az építettő Északi Vasút spórolni akart, és nem vette meg a területet egészen a Nagykörútig. Ha akkor odáig megépítették volna a síneket, ma valószínűleg nem lenne Keleti! Jobbra egy még NSZK-ban épített V43-ast látunk, hátul pedig egy Leóból épített vonatfűtő gépet.

img_2103.jpg

Az újszegedi állomás 2023 óta nem fogad vonatot, de azelőtt is fura hely volt. Eredetileg a Budapest - Cegléd - Szeged - Temesvár vasútvonal ment itt át, de a Nagyállomás és Újszeged közti hidat elsodorta a második világháború. Mivel a Romániába, illetve Jugoszláviába vezető vonalakat úgyis elvágták, nem sok értelme lett volna visszaépíteni, úgyhogy a Tiszán túli részből egy egyre csökkenő forgalmú vicinális lett.

img_1067.jpg

Postairón (egyik vége piros, a másik kék, emlékszünk még rá?) Hortobágyon 2007 márciusában. Ekkoriban az MDmotok "mozdonyai" már erősen fogyatkoztak, ezért jellegzetes piros kocsijaikat sima vonatokba is besorozták.

img_1115.jpg

Egy másik hasonló összeállítás a debreceni nagyállomáson.

img_0918.JPG

Régi pályaszámú Gigant csupa kék kocsival, jobbra meg egy áramszedős Desiro ;) A Gigant nem egy jól sikerült gép (azért szokták volt külföldre vinni, hogy megnézzék, meg tudja-e zavarni a biztosítóberendezést - ha nem, akkor jól építették meg azt), de látványos.

img_6546_1.JPG

Olyannyira nem találták el elsőre a masinát, hogy az elősorozat után a sorozatpéldányokat már nem Ganz forgóvázakkal építették, hanem a nyugatnémet Krupp által tervezettel. Itt balra az eredeti kivitelt látjuk, jobbra a "krupposat", feltűnő a különbség.

7 komment

Címkék: közlekedés szili képek vasút gigant szünetjelzés helyett bzmot

Minden UV-ról egy kép

2025.03.07. 06:00 :: Hamster

Amikor 25 éve elkezdtem a(z akkor még csak) villamosos weboldalt csinálni, az egyik célkitűzésem az volt, hogy az összes akkor még közlekedő UV-ról legyen legalább egy képem. Ez drága szórakozás volt, hiszen filmre dolgoztam, az előhívás pénzbe került, a scannelés pedig macerás volt. Ennek ellenére majdnem mindegyik meglett, mire másfél évvel később megvettem az első digitális gépemet. Persze akkor sem hagytam abba a fotózgatást, de eddigre jó néhány kocsi már nem volt meg. Végül mind a 375 darab UV-ról lett legalább egy képem: amelyiket már nem tudtam elkapni, azokat másoktól kértem el, a régieket például Heinz Heidertől - ezek a hetvenes évekbeli fotók még érdekesebbé teszik a gyűjteményt, hiszen láthatjuk, mekkorát változott a város is, meg a villamosok is:

Budapest "parádés kocsijai"
375 fotó

13 komment

Címkék: budapest város képek tömegközlekedés villamos uv hampage Heinz Heider huszonötévesaközlekedésesweboldalam

Még el se kezdődött igazából a tavasz, de máris tavaszi fáradtságom van, ...

2025.03.05. 01:46 :: Hamster

... úgyhogy ma is konzerv vért iszunk: itt van pár régi kép addig, amíg újra lesz ihletem blogot írni. Tettem sok linket is a szövegbe, remélem lesz, aki végigkattintgatja őket!

01250059.JPG

A 18-as villamos Savoya Parki hosszabbításának bejárása 2005. január 25-én.  Érdekes volt végignézni, ahogy építették ezt a nem túl hosszú szakaszt! Nem volt hosszú, de előremutató igen: egy ideig azt hittük, hogy a jövőben minden utasvonzó beruházáshoz előre kiépítik a tömegközlekedést, mint például Amszterdamban. Hát nem, azóta se csinálják. Ma a 17-es és a 48-as jár itt, hagyományos ("tekerős kijelzőjű") Tatrák pedig már nincsenek.

04200103.JPG

17-es villamos a Budai Fonódó előtti időkből. Ritkán járt, nem volt praktikus, mert nem igazán csatlakozott semmihez, de legalább lassú volt. Tapasztalataim alapján Ferencváros kocsiszín (mert ekkoriban onnan jött: a kocsiszíni menet hosszabb volt, mint a vonal!) a legrosszabb állapotú ipari csuklósokat tette rá.

04200085.JPG

Ugyanaz a kocsi visszafele jövet a Zsigmond térnél. Biztos van, aki szerint romantikus az úttestről felkapaszkodni a kocsiba, de azért annyira nem volt jó. Egyébként 2012-ben itt szakadt be az úttest a pálya mellett.

12 komment

Címkék: budapest busz képek tömegközlekedés gyermekvasút villamos uv szünetjelzés helyett huszonötévesaközlekedésesweboldalam

Viharos szélben Tihanyba

2025.03.02. 07:11 :: Hamster

2024. szeptember 14-én örültünk, hogy volt egyátalán mivel hajóznunk, mert előző nap a járatok nagy részét lemondták az időjárás miatt, és aznap is korlátozások voltak. Az idő ennek megfelelően nem volt szép, viszont érdekes és vadregényes igen! Meg hintáztatós, lásd a videó utolsó jelenetét. Sajnos azt nem sikerült elcsípnem, amikor egy hullám feljebb csapott, mint az utastér ablakának teteje, pedig úgy sejtem, hogy ekkora placcs viszonylag ritkán van errefelé :)

A videóhoz magyarázó feliratok is vannak, a "CC" gombbal lehet bekapcsolni őket (már ha nincsenek elev bekapcsolva).

7 komment

Címkék: balaton utazás videó csak egy videó szigliget ms

Más számok is vannak ám, nem csak a slágerek :)

2025.02.23. 20:00 :: Hamster

Amióta van youtube (és szélessávú internet), esténként általában elindítok egy videót, amit még én választok ki, utána viszont csak megyek tovább a feldobott javaslatokon. Régebben eközben blogot is írtam, manapság már fáradt vagyok hozzá :) Követek pár gitáros-gitároktatós-zeneelemzős csatornát, ahol nem csak játszanak, hanem beszélnek is, ezek mellett viszont gyakran beesnek "amatőrök" is, akik feldolgozásokkal demonstrálják a képességeiket. Az "amatőröket" persze hatalmas idézőjelek közt kell érteni, mert egy részük technikailag képzettebb az eredeti játékosoknál (nálam meg pláne), a modern technikának köszönhetően pedig jobban is szólnak, mint az eredeti felvételek. Két problémám van velük, már tudniillik egyéni szocproblémám. Az egyik, hogy rengeteg munkával játsszák el mások számait, de nem írnak új klasszikusokat (ez kicsit búmerkedésnek hangzik, de így gondolom), a másik pedig, hogy egy-egy előadónak általában egyetlen száma bukkan fel n+1 gitáros által előadva, tehát mindenki ugyanazt az egy slágert játssza. Nem tudom, hogy azért csinálják, mert azt gondolják, hogy mindenki ugyanazt az egy számot akarja n+2. alkalommal hallani, vagy mert az algoritmus csak az ismert számokat kapja fel, de ugyanazt a 10 számot már biztosan hallottam körülbelül 50-60 youtubertől. És most nem arról van szó, hogy kislemez B-oldalas, vagy csak bootlegként létező dalokat szeretnék hallani, de az amúgy híres/sikeres lemezek egyéb számai is kaphatnának egy kis szeretetet. Ezek igazán nem "deep cut"-ok, miért nem villognak ezekkel is kicsit? Tudom: mert csak a slágereket ismerik az emberek... de ez egy végtelen kör, mert emiatt aztán tényleg mindenki csak a slágereket fogja ismerni...

Megjegyzés: Tudom, hogy ha konkrét dalcímekre keresek rá, meg fogom találni azokat is, és azt is sejtem, hogy az algoritmus nyilván a legsikeresebb dalokat fogja újra és újra és újra és újra a javaslatok közé rakni, de az esetek nagy részében ha a feldobott gitárosok csatornájára kattintok, legtöbbször csak a kliséket találom ott, kevésbé ismert dalokat inkább csak előadó-specifikus youtubereknél látok (például amikor végigjátssza az özzes Ozzy lemez összes szólóját).

Megjegyzés 2: Ha hiányolom a változatosabb merítést, miért nem játszom fel őket én magam? Mert nem tudom. Ha tudnám, biztos kevesebb hajó és villamos lenne a blogban, és sokkal több gitár.

Megjegyzés 3: Igazából fogalmam sincs, kinek írom ezt a bejegyzést, hiszen egy apró magyar blog bejegyzésének nyilván nincs ráhatása semmire, meg eleve mindenki azt a számot játssza fel, amit akar. Tekintsük úgy, mintha egy sima zenehallgatós-zeneajánlós bejegyzés lenne :)

Ott van például Ozzy, akitől mindenki a Crazy traint játssza. Nem mondom, hogy rossz dal (bár messze nem a legnehezebb, egy időben még én is végig tudtam játszani), de azon a lemezen (amit inkább Rhoads-Daisley-Ozzy albumnak kellene hívni, lévén pont Ozzynak volt rajta a legkevesebb inputja) vannak érdekesebb dalok is. Szerintem. Például a Revelation (Mother Earth). Szerintem. Gitárosként (szerintem) nagyobb kihívás jól eljátszani, és sokkal hangulatosabb is. Szerintem.

De a Dee nevű dalt se látom, pedig ez aztán 100% Randy Rhoads, hiszen egyedül játssza, ráadásul az édesanyjának írta. Rövid és nem túl bonyolult darab, de szerintem jobban benne van Randy lelke, mint a Crazy Trainsben. Ha pedig meg akarom fájdítani a szívem, a Tribute lemez végén szereplő próbálkozásokat hallgatom meg. Ezek eldobott stúdiófelvételek, hallható rajtuk, hogyan állt össze a szerzemény:

A Queentől a youtuberek 99%-a a Bohemian Rhapsody (szólóját) játssza, ami persze klassz, de Brian May azért sokkal több ennél a fél percnél! Itt van például ez a dal, melynek a szólórészét valószínűleg (nem tudom biztosra mondani, mert 25 éve nem követem) a mai napig játssza koncerteken, de feldolgozásként még nem dobta elém a youtube:

Azt egyénként hányan tudják, hogy egy csomó számban John Deacon (is) gitározott? Főleg a funkysabb darabokban ritmusozott (például az Another one bites the dustban), plusz sokszor akusztikuson játszott, mint az alábbi nótában. Itt a harmóniákat is ő játssza, Brian csak a végén jön be röviden - a Red Special hangját elég jól fel lehet ismerni:

Ennek persze nem köze van a bejegyzés témájához, csak szeretem ezt a számot :)

A Dire Straits ugyanígy járt: mindenki a Sultans of Swinget játssza, esetleg a Money for Nothingot, ezt viszont még soha nem dobta ki elém a youtube. Persze direktben rákeresve biztos ezt is sokan feldolgozták, de biztosan nem annyian, mint amennyit megérdemelne a dal.

6 komment

Címkék: zene vélemény internet youtube rock metál pink floyd dire straits ozzy osbourne queen randy rhoads

Figyelem, ez nem egy hajós weboldal! Na jó, igazából az, csak kicsit másként :)

2025.02.19. 03:03 :: Hamster

Ez az oldal még az előzőnél is naplószerűbb lesz, ráadásul majdnem annyi vasutat tartalmaz, mint hajót. De nem kell megijedni, nem ütközőcsókolgató-talpfaszámláló stílusban fogant, hanem utasélményes-elgondolkodósban. Kezdetben a villamosos oldalaim is ehhez hasonlóan elbeszélő jellegűek voltak, élményekre, benyomásokra, és nem járművekre koncentráltak - most igyekszem ehhez a stílushoz visszatérni, csak síndöcögények helyett hajókkal.

Imádtam a tavalyi nyarat, de az augusztus ritka fárasztó volt. A hajók persze most is szépek voltak, meg a naplementék is, csak voltak sötétebb pillanatok. Ezen túl lassan elkezdhetnék útikönyvet írni arról, hogy melyik állomás körül mit lehet csinálni, ha késik a vonat (spoiler: Siófokon gyakorlatilag semmi értelmeset, Lellén viszont bucira zabálhatod magad), illetve hogy mennyi vizet vigyen magával az ember, ha nem akar kiszáradni a forró éjszakában :)

2024 augusztusa: sok napsütés és kevés pontos vonat
Folytatódik a balatoni nyár!

Szólj hozzá!

Címkék: balaton közlekedés utazás tömegközlekedés vasút hajó morgás hampage nosztalgiahajó

2024 vasúti képeken: ebben már megint van egy csomó Nohab :)

2025.02.16. 01:20 :: Hamster

Így a téli hidegben jó felidézni, hogy volt egyszer egy jó meleg nyár (állítólag lesz is, bár erről megoszlanak a vélemények). Persze volt tavasz és ősz is, meg december, de ha megkérdeznek, mik voltak a legkellemesebb vonatozós élményeim 2024-ben, akkor a nyári Nohabozások és Nohab-fotózások jutnak eszembe. De azért sok mást is láttam, például egy rakat csehszlovák és román gépet magyar színekben. Meg egy csomó - szerintem - túl tarka vonatot:

2024 vasúti képeken: ebben már megint van egy csomó Nohab :)
Regensburgtól (na jó, ez talán túlzás) Zebegényig, Kelenföldtől Tapolcáig

6 komment

Címkék: közlekedés tömegközlekedés vasút nohab hampage

süti beállítások módosítása