Zürich, ezúttal röviden
CargoTram-os fotóviszontagságok, füvesített pálya a panellakótelepen, híd az utca felett hosszában, villamossal a reptérre, és egyéb életképek
Zürich: kukásvillamos és egyéb érdekességek
2009.08.30. 00:52 :: Hamster
14 komment
Címkék: közlekedés város képek tömegközlekedés villamos svájc trolibusz hampage zürich
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
"hampage.hu/kozlekedes/zurich2/img_1777.jpg
mi ez a villamos? tetszik."
Ez a CobraTram. Elég hányatott sorsú típus: egyedi tervezés, svájci presztizsvillamos (Schidler, SIG) egy gazdag svájci városnak. Az elősorozat először repedt, mint az eredeti Combino (ugyanazon aluminiumszerkezet miatt), gyorsan áttervezték, a legyártott gépeket újraépítették. Közben az eredti gyártókat megvette egyrészt a Bombardier, másrészt az Alstom, de technikai problémák miatt is késett a szállítás. Nekem személy szerint nem jön be, elég kemény a futása, pedig ott nem olyan pályák vannak, mint nálunk az 1-es villamoson... Könnyen meglaposodik a kereke, akkor meg rezonál, mint a megveszekedett hercehurca. Vicces sztori: némelyikükben időnként fura bűz terjeng, amiről nem tudták megállapítani, mitől van (először újságban olvastam róla, aztán egyszer összeakadtam vele: mintha kisállatkereskedésben lennél). Ezen felül alig van kapaszkodó benne, csúcsban nem egy öröm a dupla székek közt ácsorogni. És ennek a tetejére jön rá az a repedő futómű, amit kicsit lejjebb írok. Nem csoda, hogy most már ők is mást akarnak venni (a bázeliek Tangója próbázott is náluk hetekig), ha leszállítódik a legutolsó ebből.
" "Az extrahosszú trolijuktól továbbra se bírok odalenni."
ennyi erővel már villamos is mehetne ott. "
Körülbelül villamospótló járatként is használják, olyan körirányú összeköttetésként, amit talán drága lenne megépíteni (nem utaztam végig a vonalon, mert egy részét busszal pótolták, ahhoz meg nem votl kedvem)? A schliereni szakasza a vonalnak régen konkrétan villamos is volt. Valami svájci mánia ez a járgány, Genfben is van (dízeles is), meg biztos máshol is. A dizájnja persze klassz, de nekem a duplacsuklós gumikerekűekkel kapcsolatban mindig is lesznek ellenérzéseim: nem visznek annyival több utast, amennyivel nagyobbak (és talán bonyolultabbak is).
"hampage.hu/kozlekedes/zurich2/img_1903.jpg
vicces egy hasáb. :)"
Régi tujából alakították át, az orrát azért vágták le ilyen tompára, mert hótoló lap kerül oda, az meg túlságosan kilógna, ha az eredeti, hegyes orr-részre tették volna.
"de mi a kép bal szélén az a fagyi? kivilágított terelőtábla?"
A csibilámpára gondolsz? Az, terelősziget sarka, meg gondolom egy "jobbról kerüld" tábla.
"hampage.hu/kozlekedes/zurich2/img_1940.jpg
a busz miért középen megy?"
Sajnos nem figyeltem, de szerintem azért, mert a híd végén van egy lehajtó, de a troli egyenesen megy, ezért középre tették a sávját.
"hampage.hu/kozlekedes/zurich2/img_1959.jpg
március 15-e tér. :)))"
Nekem inkább amerikai filmekbe való üldözéses jelenet jutott eszembe, vagy hogy olajoshordókban tűz lobog, és kemény hardcore zenekar osztja az észt valami videóklipben :)
""parkolónál azért látszik, hogy Svájcban se mindenki tömegközlekedéssel és biciklivel jár ;)"
de legalább van. "
Tapasztalatom szerint a zürichi tömegközlekedés tisztább, komfortosabb, de átlagos utazási sebességben döbbenetes módon nem gyorsabb, mint a pesti (persze ne a 21-es villamosra gondoljunk). A reptérre kirobogó tuja persze ezerrel száguld, meg ahol lehet, mennek rebdeseb, nincsenek ilyen tartós 20-30 kilométeres sebességkorlátozások, mint Pesten, de alapvetően állandóan állnak a villamosaik a megállókban (időkiegyenlítenek, hogy menetrend szerint induljanak és érkezzenek a következőbe, meglegyenek az átszállások, vélhetően), csúcsban meg egymás haladását akadályozzák a sok elágazás miatt.
Gondolom ennek az elfogadottsága összefüggg azzal, amit az autókról írtam, hogy nem rohannak sehova. Időben elindulnak, és tudják, hogy időben oda fognak érni, a megfelelő átszállásokkal.
"Vártam, valaki észreveszi-e, hogy telefonál."
én mindent. :)
"Körülbelül villamospótló járatként is használják"
és mekkora ötlet. felsővezeték megvan, akkor miért ne? csak haa sínt abajgatják, akkor teljesen jó. :) lehetne itt is.
" konkrétan villamos is volt"
a sínt látom, azt hittem h vegyesen járnak.
"A csibilámpára gondolsz?"
ez a neve?
amúgy igen, erre akkor jól sejtettem h ez az.
"Sajnos nem figyeltem, de szerintem azért, mert a híd végén van egy lehajtó, de a troli egyenesen megy, ezért középre tették a sávját."
aha. szokatlan.
"Nekem inkább ilyen amerikai filmekbe való üldözéses jelenet jutott eszembe, vagy hogy olajoshordókban tűz lobog, és csúnya ganxtarapperek osztják az észt videóklipekben :)"
és iylet nem tudsz elképzelni a márc 15-ön? :)))))
"A röhej az, hogy a zürichi tömegközlekedést tisztább, komfortosabb"
azaz pár fokkal jobb.
"Gondolom ez összefüggg azzal, amit az autókról írtam, hogy nem rohannak sehova."
esetleg azzal is h tudnak kalkulálni menetidővel. mikor hallottál utoljára budapestitől olyat, hogy _hatra ott vagyok_? :) inkább azt hallod, h _BKV-val megyek, hat KÖRÜL érkezem, szóval késhetek_.
csakis a homlokfali dizájnt értettem ezalatt, duplacsuklótó nem vagyok hanyattesve.
letudtak másolni egy Ikarust, jujj. :)))
és mekkora ötlet. felsővezeték megvan, akkor miért ne? csak haa sínt abajgatják, akkor teljesen jó. :) lehetne itt is."
Nem a képen, ott villamos jár mellette! A járat maga egy ilyen városkörbekerülgető dolog, ami nyugat felé kifut a városból. Nagyobb városban ez lenne a külső körút, itt csak utak sora (némelyik keskeny), amin troli jár.
"esetleg azzal is h tudnak kalkulálni menetidővel"
Azért speciel egy jóval kisebb városról beszélünk, ahol még lámpás kereszteződésből is kevesebb van szerintem összességében, mint mondjuk a XIII. kerületben :) Ne becsüljük le azért túlságosan a BKV-t, olyan belvárosi távokon, amik itt fél óráig tartanak, a piros hetes is versenyképes lenne.
És Zürichben is láttam olyat, hogy két duplacsuklós menetet a menetrend szerint (építkezés miatt) pótolt szakaszon egyetlen csuklós dízelbusz "pótolt". Átszálltunk, vártunk, jött a következő duplacsuklós, aztán mentünk csak. Olyan is van, amikro a kijelzők azt mondják, hogy "a kiírt érkezési időpontok a menetrendet tükrözik, nem a real-time állapotot". És abban is van valami idegtépő, amikor a villamos három perc alatt jut át egy kereszteződésen, mert kétszer megáll, egyszer a megálló végén, egyszer meg az elején.
Leesett hó miatti káoszt is láttam, össze-vissza közlekedéssel, olyan hering-showval, mint ami a 6-oson is ritka.
Ledurrant jármű, utastérbe ömlő kipufogófüst, na ilyet nem látsz arrafelé. Kalauz elől menekülő bliccelőt viszont láttam :O
jah, csak a képen nem láttam.
"Nagyobb városban ez lenne a külső körút, itt csak utak sora (némelyik keskeny), amin troli jár."
értem.
"Azért speciel egy jóval kisebb városról beszélünk"
sztem város méretétől független h tudnak-e szervezni v sem.
"ahol még lámpás kereszteződésből is kevesebb van szerintem összességében, mint mondjuk a XIII. kerületben"
ami nem nehéz ebben a _mindenhova lámpát, körforgalmat_ trendben.
"amik itt fél óráig tartanak, a piros hetes is versenyképes lenne."
nem lehet a forgalom nem igényel ilyen járatsürűséget, mentidőt?
"pótolt szakaszon egyetlen csuklós dízelbusz "pótolt""
csak megérte a magyarokat kiküldeni tanulmánykörútra, terjesztik a magyar hülyeséget. :DDD
"Olyan is van, amikro a kijelzők azt mondják"
nűlunk szimplán kiírják h figyelje a menetrendet.
"mert kétszer megáll, egyszer a megálló végén, egyszer meg az elején."
miért?
"Leesett hó miatti káoszt is láttam, össze-vissza közlekedéssel, olyan hering-showval, mint ami a 6-oson is ritka."
megesik néha. :)
"Ledurrant jármű, utastérbe ömlő kipufogófüst, na ilyet nem látsz arrafelé."
ebben biztos voltam - az autóm alapján. :)
"Kalauz elől menekülő bliccelőt viszont láttam :O"
itt a bliccelő a menekülésre se veszi a fáradtságot, inkább elhajtja a francba az ellenőrt.
Nem, de emiatt Pest belvárosában, ha nincs vis maior, nagyobb távolságot megteszel tömegközlekedéssel, és most a felszínire gondolok, nem a metróra :)
"ami nem nehéz ebben a _mindenhova lámpát, körforgalmat_ trendben"
Azért a Central megállónál vicces, hogy van X betorkolló út, villamos 4 irányban (5 ha terelés van), de nincs lámpa, ellenben csúcsforgalomban vannak forgalomirányító rendőrök. Amennyire láttam, ez így van kitalálva, nem esetleges - de a rendőrök mellett is szép hosszú kocsisor marad, mert az elsődleges a tömköz.
"nűlunk szimplán kiírják h figyelje a menetrendet"
Meg Bécsben, meg még n+1 helyen, ahol pedig van számítógépes forgalomirányítás. Azért számítógép, mert számítani lehet rá, hogy néha megbolondul ;)
"miért?"
Mert első alkalommal nem tudott elég közel megállni a tulajdonképpen megálló elejéhez az előtt a csatlakozására váró tuja miatt. Láttam megállót, ahol legalább százméternyi villamos ácsorog reggelente, illetve este is (Stauffacher). Poénos mellékhatás, hogy némelyik villamos kétszer megáll, némelyik meg nem, úgyhogy ha azt látod, hogy hátul áll nyitott ajtóval, akkor érdemes odamenni, hátha nem fog újra megállni és ajtót nyitni a peron elején :)
"megesik néha. :)"
Azért hogy tíz centi hó miatt _Svájcban_ megbolondul a tömköz, az mélyütés volt számomra. Rendben, október végén volt, nem decemberben, de akkor is :D
"itt a bliccelő a menekülésre se veszi a fáradtságot, inkább elhajtja a francba az ellenőrt."
Ez való igaz: ott leszállt, és onnan kiabált, nálunk fennmarad, és úgy szidja a kalauz felmenőit :(
@Hamster: "nagyobb távolságot megteszel tömegközlekedéssel"
értem.
"Azért a Central megállónál vicces"
ekkora forgalomnál kell is, ma reggel karolna-villnyi keresztezôdésben nem mûködött a lámpa, izgalmas volt. ilyen helyre kell. na de ez a minden sarokra egy lámpát? na neee.
"Azért számítógép, mert számítani lehet rá, hogy néha megbolondul ;)"
na de nem az az alapértelmezett h nem mûködik (emlékszem az elromlott kijelzôs bécsi írásra, nem felejtettem el), hanem h mûködik.
"Mert első alkalommal nem tudott elég közel megállni"
dupla megálló, itthon is alkalmazzák. igaz, csatlakozás nélkül. :) maximum 2 busz áll be, akkor lehet átszállni, a harmadik meg nem nyt addig ajtót. érthetô. :)
"az mélyütés volt számomra."
az az.
"Ez való igaz:"
naja.
Ez megy most