Bár egyátalán nem vagyok feltétlen híve a politikai PR olyan műsorszámainak, mint az autómentes nap, az a véleményem, hogy valaki vagy csinál valamit, vagy nem. Budapesten az autómentes nap tipikus példája a népmesei "hoztam is, meg nem is" mentalitásnak: lezárunk egyetlen útvonalat, egyébként minden marad ugyanúgy. Brüsszelben nem vacakolnak, ennek köszönhetően szeptember 19-én a szállodából kilépve ilyen utcakép fogadott:
Ilyenkor kéne atomháborús-emberiségkipuszulásos-mutánstámadásos mozit forgatni, nem? :)
Ezek a képek az EU központjában, a Schuman tértől másfél saroknyira készültek. Persze vasárnap volt; egy irodanegyedben mégiscsak könnyebb letiltani az autóközlekedést, mint bárhol másutt, nem?
Nos, az itteniek gyakorlatilag mindenhol leállították az autókat a Brüsszel Fővárosi Régión belül. Reggel kilenc és este hét közt csak a segélyszolgálatok, taxik és külön engedéllyel közlekedők pöföghettek, és ők is csak harminccal. Így azért már jóval nagyobb a poén-faktora a rendezvénynek, nem? Valószínűleg az is biciklire ült aznap, aki máskor nem, mert a nyilvános biciklikölcsönző drosztok teljesen üresek voltak már reggel kilenckor.
A jubileumi kapu környékén valami népünnepély is volt, de ennél szerintem sokkal szórakoztatóbb volt, hogy a biciklisek, görkorisok és gördeszkások birtokba vehették az utakat. Ja: a tömegközlekedés természetesen ingyen volt aznap.
A legjobban valószínűleg a lovasok érezhették magukat; olyan helyen, ahol zöldsáv is volt az aszfalt közt, vágtáztak ezerrel :) Az első főútvonal, ahol autóforgalmat láttunk, az R0 volt, ami valami olyasmi, mint nálunk az M0. Bizonyos áthaladó útvonalak működtek, de a lehajtókat rendőrök őrizték, és aki nem tudott megfelelő okot mondani arra, hogy miért akar autóval továbbhaladni, azt a parkolókba irányították.
Mielőtt valaki azt hiszi, hogy valami sötétzöld mozgalmiságtól vezérelve jártunk pont aznap Brüsszelben, azok kedvéért elmondom, hogy a baráti társasággal konkrétan ilyesmik miatt keveredtünk oda:
Az UITP - a Nemzetközi Közforgalmú Közlekedési Szövetség - ugyanis aznap hatalmas villamosos hepajjal ünnepelte fennállásának 125 évét. Ez azt jelentette, hogy a "helyi hűvösvölgyi vonalon" (44-es) déltől este hétig 31 nosztalgia szerelvény közlekedett - részben a helyi múzeum járművei, részben külföldről érkezettek (eredetileg magyar tuja is lett volna, de ez valamiért meghiúsult). A fentebbi videón az egyik kedvencem, egy régi állapotára felújított milánói "Peter Witt kocsi" látható (Milánóban egyébként még mindig jár a típus). Kinek hiányzott volna így az autó? :)
Ez megy most