Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Tűzoltóautók és tehergépsárkányok

2011.07.13. 18:06 :: Hamster

A múltkor kicsi és/vagy szép kocsikat nézegettünk, most jöjjenek az igahordók, szintén a retró jegyében!

Egy villamosos túra során Stuttgartban, a méteres nyomtávú villamos kocsiszín akkor már csak tárolásra használt alsó részén futottunk bele a helyi tűzoltómúzeum gyűjteményébe. Ezek a mopsz-arcú Mercedesek persze nem éppen ritkaságok (a múzeumba nem kerültek egy része még aktív szolgálatban van, például német tűzoltóegyletek ajándékaként magyar városokban), de én szeretem őket.

A nyolcvanas évek elején a BME Schönherz kollégiumának tűzoltási gyakorlatain (melyeket azért láttam, mert a szomszédban volt a sulink, az ablakból egyenesen ráláttunk a napközi idején zajló történésekre) a legérdekesebb járművek a Magirus-Deutz feliratot viselték.  Akkor újnak tűntek, manapság már valószínűleg oldtimerek. De ez itt fent azoknál is jóval öregebb darab. Ráadásul van egy kis rajzfilmkutya jellege, nem? Mellette egy Opel lógatja az orrát... de tényleg, mintha szomorkodna, még a homlokát is ráncolja :)

Úgy sejtem, a gyűjtemény legöregebb darabjai ezek a fakerekű létrák voltak. Hogy mi lett, velük, azt nem tudom, mert azóta a méteres nyomtávú villamost megszüntették, csak múzeumi jelleggel maradt meg pár szakasz, így a kocsiszínt is átalakították (konkrétan a felső szintje lett a villamosmúzeum). Ki biztos nem dobták őket, de valószínűleg már nem fogok beléjük futni.

A MAZ sose volt túlságosan gyakori látvány Budapesten; leginkább lakótelep-építések környékén találkoztam jellegzetes kék színű fülkéjükkel. A panelszállító traileren kívül  csak pár tartálykocsi rémlik - a fentebbi képen a MAZ 5549-től  (vagy annak valami rokonától) jobbra álló IFA legalább két-három nagyságrenddel gyakrabban volt  látható. Azt  persze nem tud(hat)tam, hogy a Varsói Szerződés hányfajta speciális MAZ-t alkalmazott rakéták cipelésére/indítására, tankok vontatására, és hasonló szerepekben :)

Ez a - szintén a budaörsi repülőtéren álló - Ural 375-ös tanker még lajstromszámot is kapott, gondolom a hely szellemében. Ha valakit érdekel, a lajtromot igazából egy Zlin 50-es viseli.

Újabb tanker, még mindig Budaörsön, de ezúttal a Vasfüggöny másik oldaláról: egy Steyr-Puch. Bővebbet nem tudok róla, csak a buta "arc" és az embléma miatt jöttem egyátalán rá, hogy körülbelül mi lehet.

Amikor az imént látott budaörsi MAZ-t megláttam, megörültem neki, aztán nemsokára a ferihegyi Skanzenben és a szolnoki repülőmúzeumban is találkoztam eggyel. Úgy tűnik, a repülősöknek szívéhez nőtt a típus, és mégse olyan ritkaság, mint gondoltam.

A Kamahárom (tudom, Kamaz, de ki nem játszott gyerekkorában azzal, hogy csakazértis hármasnak mondta a cirill zé betűt? szerintem csak az, aki nem akkor volt gyerek:) még nem ritkaság, de azért ennyire a belvárosban már ritkán látni. Ami persze nem is baj, de nekem le "kellett" fotóznom.

Nem tudom, ez a Volvo (netán Titan?), amit a Károly körút felújításán láttam, tényleg olyan régi-e, mint ahogy kinéz, vagy csak valami ünnepi re-issue, de ádáz módon ötvenes-hatvanas évek kinézete van :)

A Multicarok gyerekkoromban mindenütt ott voltak, aztán kicsit eltűntek, és mostanában megint sokat látni belőlük. És nem a régieket, hanem vadi újakat is (a négyes metró építkezésén például dolgozik egy vaskerekes adapteres, ami elég dögös).

Gyerekkorom élményeinek része volt a koromtól retkes Volán-buszok némileg elborzadt nézegetése a kocsiból. Ezek egy részének a hátfalán egy lekerekített sarkú háromszög alakú  (nem túl frappáns leírás, tudom) szellőző is volt. Aztán valahogy eltűntek az ilyen buszok - de lehet, hogy csak az én környékemről, Budáról. Amikor  aztán - jópár éve - Debrecenben megláttam egy ilyet, nagyon megörültem, gyorsan le is fotóztam, bármilyen rosszak is voltak a fényviszonyok. Ikarus 266-osnak gondolnám a jószágot, de persze lehet, hogy mindjárt jön egy buszos, és megmondja, hogy igazából Ikarus 269.666EPRZ81. Viszont ha már errejár az illető, magyarázza el, miért volt egyes buszoknak ez a plusz szellőzője (ha szellőző volt)? Nagyobb/más motor volt benne, mint a hátsórácstalan példányokban? Vagy csak elégtelen volt a gyári levegőcsere, és némelyik Volán utólag rábuherálta?

22 komment

Címkék: busz képek teherautók gépsárkány

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr403063281

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

úúú, jók ezek a gépek. :)
az inkriminált magirus deutz nem hogy rajzfilmkutya, de egyenesen vw bogár. tessék megnézni, jelvényt leretusálni, szélvédőt picit megdönteni :)
az opel után minden átmenet nélkül következő maz azért odacsapta a receptoraimat. a kama3 meg itt tök jogos, a betűk kékek, a szám pedig fekete.
A MAZ-okat TZ-500-nak hívják, és a magyar katonai repülőterek szabvány töltőautója volt évtizedeken át. Így a repülők kötődése érthető. Nagy vadmalac Rábák váltották fel őket.
@c29: Köszi az infót! De mi az a vadmalac Rába?
@Rocko-: Jaja, a Volvo meg lehet, hogy tényleg 40 év körüli, és nem csak úgy néz ki :)
@Hamster: imho a Multicar meg az Ikarus a legfiatalabb a többivel tegeződhetsz nyugodtan. ;)
A vadmalac a kinézet dögösségének szólt. Szépek, nagyok, terepjárók = vadmalac. :) Új 3 tengelyes Rába H-25 és 4 tengelyes Rába H-22 alvázra szerelt töltőautók.
Mazt 1 evig hajtottam a kecskemeti repteren, mivel az volt a hivatalos rep.üza töltö auto. Egyszer voltam egy ilyen Urallal Mezöturon, Kecskemetröl atkepzes cimszoval, Jo moka volt azzal a nagy döggel menni.
Furcsállom, h a Csepelek kimaradtak, pedig a honvédésg keretében eléggé elterjedtek voltak. Aztán a ZIL-ről, Ural-ról, GAZ-ról nem is beszélve. Kásőbb megjelentek a RÁBA-MAN-ok is. A ZIL, RÁBA-MAN nem csak a honvédéségnél volt gyakori, hanem a polgári közlekedésben közúton is.
@lujo22: Aki Csepelt akar látni, az kattinson ide:
hampage.hu/kozlekedes/lovohazutca/
de most nem róluk volt szó, hanem arról, ami szembejött velem villamosos és repülőtéri fotótúrák során :)
@Hamster: Elnézést a figyelmetlenségemért!! Én csak a képeket nézegettem! :-)
A MAZ!
Háromszor találkoztam vele.
Első Kecskeméten, katona koromban. A keróval kevert gázolaj csodás sebességre késztette!
Második az ÉPFU -nál. Építettük a panel rengeteget. Én cementet hordtam vele vácról.
Harmadik már a saját tulajdonom volt, Nagyegyházán dolgoztam vele a bányában.
Szerintem csodálatos jármű volt!
Bocs, egy kimaradt!
Kb 10 éve egy MAZ kamiont vittem le Budapestről Kievbe!
én úgy tudom hogy a "hátsó lekerekített sarkú háromszög" a légkondit takaró rács, már csak azért gondolom mert mi mindig simahátút kaptunk és abban nem volt légkondi... :)
A Volvóval, illetve annak forgalmijával nem is olyan rég kerültem közelebbi kapcsolatba, talán 1 éve. Ha jól emlékezem tán éppen 42. éves volt, és a sofőr vásárolta, majd újította fel. Mondjuk én tisztán láttam :)
Hamster: Ha a héten kijutsz Lipcsébe, ajánlanám az ottani villamosüzem régi kocsiszínét (vagy hogy mondják)
Ki volt rá írva, hogy vasárnap 10 és 17 óra közt meg lehet nézni őket, úgy emléxem, teherautó is volt ott. Több dolgot nem tudok.

Ha vki véletlenül arra jár, megnézhetné
Az utolsó képen egy Ikarus 266 látható. A hűtőrács azért lehet rajta, mert a 266-os típus farmotoros, míg a gyakoribb 260 és társai középmotorosak, így értelemszerűen máshol van a szellőzőjük :)
@siófoki35: De én arról beszélek, hogy nem minden 266-osnak volt ilyen szellőzője.
@Hamster: csak a korai sorozaton volt,, később elmaradt.. jobb a szellőzése a hütőnek.
süti beállítások módosítása