Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (108) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (399) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Südbahnhof állott, most kőhalom (se)

2012.01.06. 20:00 :: Hamster

Mostanában ritkán járok Bécsbe, de azt természetesen figyelemmel kísértem, hogy az osztrák főváros vasúti (és pályaudvari) hálózata igen komoly átalakuláson megy át. Konkrétan az utóbbi tíz évben mindig volt valami kis változás abban, hogy a pesti vonat hogyan futott be a Westbahnhofra: egyszer kicsit errébb voltak a vágányok, mert ott ástak valamit, aztán kicsit arrább, mert ott építettek valamit, aztán már nem teljesen délről kerülte meg a várost, hanem a Südbahnhof mögött, és egy új építésű íven tért rá a régi nyomvonalra. Bár alapvetően majdnem mindig a Westbahnhofra érkeztem, néha a Südbahnhofot is használtam, például amikor megszűnt (vagy korábbra került? régen volt) az a délutáni vonat, amivel értelmes időben haza lehetett jutni a késő esti Dacia helyett: az ember innen elment Győrig, onnan pedig valami sima belföldi cuccal tovább. Máskor, amikor kocsival hoztak, és itt tettek ki, itt vettem tömegközlekedési jegyet, itt reggeliztem valamit. Egy dolgot nem nagyon csináltam itt: fotót. Egy nagy betonhodály volt a Südbahnhof, egyik oldaláról indultak a vonatok délre, a másikról keletre (igazából két pályaudvar épült egybe)... egyátalán nem tetszett. Így esett, hogy nem tudok saját képet mutatni, hogy mi volt régen ennek a gödörnek a helyén:

Persze nem csak simán romboltak, mint a Nyugati pályaudvar terézvárosi oldalán álló öreg vasúti épületeket: a jövőben már nem lesz szükség a két, egymáshoz képest derékszögben álló pályaudvarra, mert a kettő közt lesz egy hatalmas központi valami, ami kiváltja őket.

Ebből most még csak az építkezést lehet látni, melynek volumenéről az jutott eszembe, hogy ránézésre Budapesten az elmúlt harminc évben összesen nem mozgattak meg ennyi földet, nem építettek be ennyi betont...

A keleti vonatok peronjának déli vége ideiglenesen megmaradt, ide futnak be mindenféle helyi és regionális vonatok (Bécsnek Pozsony és Győr is elővárosa, úgyhogy ez nemzetközit is jelent a szó régi értelmében). Kimondottan megdöbbentő élmény vonattal megérkezni ide, mert mielőtt beérünk a peronokhoz, kilométereken át építkezést, új oszlopokat, leendő hidakat és technikai épületeket látunk:

A földhalmok és félkész hidak helyén régen fűtőházak, műhelyek voltak, vonatokat tároltak és csutakoltak; gondolom ezek a dolgok nem szűntek meg, hanem valami jobb, korszerűbb helyre költöztek (talán Meidling előtt azt láttam a vonat ablakából?). Nálunk meg a fejlesztési ötletek mindig csak odáig terjednek, hogy tolják hátrébb a vágányokat a Nyugatiból, és csináljanak a csarnokból múzeumot vagy rendezvényközpontot, mert Párizsban vagy Madridban láttak valami hasonlót - a vonattal utazók meg gyalogoljanak kicsit többet a hajléktalantanyák mentén.

Na mindegy, próbáltam képeket találni azokból az időkből, amikor még egyben megvolt ez a pályaudvar, de úgy tűnik, hogy még ha valami mozdony meg is tetszett (például ez a nem tipikus festésű 1014-es), nem sétáltam át a másik peronra, hogy ne lógjon bele az oszlop a képbe, hanem onnan kattintottam egyet, ahol épp álltam:

A csarnokot pedig - melynek légterében a plafonra lógatott monitorokon szemek pislogtak, idegesítő csattogó hangok (óramutató kattanása, vagy valami ilyesmi) kíséretében, gondolom művészi célzattal - végképp nem fotóztam, csak amennyire belógott az előtte megálló villamosok mögé - itt például az előtetőn levő "B A H N H O F" felirat látszik belőle :)

Ezzel a bejegyzéssel egyébként nem azt akartam jelezni, hogy hiányozni fog a bécsi Südbahnhof, csak kicsit elméláztam azon, hogy ami eleve jó volt, az máshol még jobb lesz, míg... Na mindegy, inkább lezárom ezt a bejegyzést egy naplemente előtti peronvégi képpel, valamikor tíz évvel ezelőttről:

UI: Amikor először hallottam a leendő bécsi központi pályaudvar tervéről, "Hauptbahnhof" helyett "Wien, Europa-Mitte" néven emlegették. "Bécs, Európa-Közepe" - csak lazán, csak szerényen :)

67 komment · 1 trackback

Címkék: közlekedés utazás videó bécs város képek vasút panoráma pályaudvar nincsmár

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1003524962

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Megnyílt a bécsi főpályaudvar! 2015.12.15. 00:47:36

Jó másfél éve írtam a környék legnagyobb városfejlesztési projektjéről, amit Bécs Főpályaudvar néven futtattak, illetve az előtte többé-kevésbé ugyanott fekvő, lebontott Südbahnhofról. Nos, 2014. október 10-én végre megnyílt a nagy mű. Illetve... .....

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Még aránylag az elején felmentünk a Bahnoramaba, ott kattogtattunk pár képet. Nyáron megint fel akartunk menni, de közben fizetős lett, mi meg sóherek, szal kihagytuk. Vonat ablakából mindig néztem az építkezést. Sajna már azt sem látom :(
sírok. de tetszik tudni miért.

meg azért mormogok kicsit. van ez a nagy átnevezősdi herce-hurca, lassan már-már anyámat kérdezem meg, hogy őt még nem nevezték át? szóval mindent átneveznek, de a pályaudvarok maradnak. miért probléma? mert mi ezeknek a nevük és hol vannak? a Déli van nyugaton, a Nyugati északon, és a Keleti pedig, őőőő, ja, azt eltalálták, az keleten van. szóval nyugodtan át lehetett volna nevezni.
bécsnek sopron olyannyira elővárosa, hogy bécsi zónaszáma is van :)
az ojrópamite meg tök jogos, max prágában lesz 20 éven belül hasonló fejlesztés. a régiónak bécs a fővárosa, nagyon helyesen, évszázadokon keresztül volt az, most megint így van.
@Rocko-: tudod, még a 70-es években azon röhögtünk, hogy Budapesten a pályaudvarok az ellenség megtévesztésére vannak. Nevezetesen a Keletiből mentek a vonatok nyugatra, a Nyugatiból keletre. A Déliből meg Balatonra. (mentségemre akkoriban épp viharos kamaszkorban voltam, nem nagyon foglalkoztam vasúttal)
@Kicsi Kacsa: a mentegetőzés a Déli-Balatonra vonatkozik.
@Kicsi Kacsa: asszem ez most sincs sokkal másképp.
@Rocko-: talán csak annyi a különbség, hogy a nemzetközi vonatok a Keletiből mennek, függetlenül az égtájtól. A Szlovéniába induló vonat megy a Déliből.
UPDATE: Rájöttem, hogy csináltam két panorámaképet is, egyet az ideiglenes peronokról, egyet meg a nagy gödör mögött látszódó építkezésről. Be is tettem őket sebtiben.
@Kicsi Kacsa: Vacak idő volt, kihagytam a fatornyot. Szerintem mire legközelebb arrajárok, már nem lesz fatorony, mert elkészül a pályaudvar...
@Rocko-: Szerintem ezekhez marhaság lenne hozzányúlni. A Déli a Südbahn pályaudvara volt, a Nyugatiból tényleg nyugatra mentek a vonatok, a Keleti meg szerinted is rendben van. A bezárt Józsefvárosit átnevezhetik Északinak, úgyis az Északi Vasút építette, eredetileg Losonc felé.
@Hamster: már csak egy liftvasút kéne Kínába. :D
@1116001: Valami hasonlót el tudnék viselni mondjuk Rákosrendezőn vagy Kőbánya felsőn :)
@1116001: Akkor jól rémlett, hogy nem rémlett, hogy itt ilyesmi lett volna. Annak idején az elbontott részek környékén sokat jártam, sajnálom, hogy arról még annyi képem sincs, mint magáról a bahnhofról...
Én Bukarestben láttam olyat, hogy a csarnokba nem járnak be a vonatok, elég balkáni megoldás. Remélem egyszer a Keleti ütközői is visszakerülnek a régi helyükre.
@magaslabda: Azért Zürichben is ott a csarnok, tele művészettel meg emberekkel, a vonatok meg kétszáz méterrel arrébb (plusz a föld alatt) állnak meg, de legalább végig tető alatt, kultúráltan, tisztán, pontosan. Ebből a magyar vasút semmit nem tud hozni. Ezen túl épül az egész alá egy átmenő alagút, azaz csökken a fejállomási szerep. De mondjuk speciel nekem így se tetszik az üres csarnok :)

A madridi példa szintén tök más, ott _nagyon_ nem csak annyit csináltak, hogy hátrébbtolták a vágányok végét:
cities.blog.hu/2009/07/17/a_nap_kapuja
Az, hogy valakik valahol láttak egy pályaudvari csarnokot, amiből múzeum vagy pálmaház lett, és meg akarják csinálni itthon is, anélkül, hogy értenék a környezetet, az ottani változásokat, az olyan, mint amikor egy elmeorvosi eset odaáll az induló vonat mellé a pályaudvaron, integet, és azt hiszi, hogy ő indította el a vonatot. Valamit lát, valamit csinál, de az összefüggéseket nem érti.
@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: Ausztriában SZVSZ már-már abnormális pénzek mennek a vasúti és tömegközlekedi fejlesztésekre, nem tudom, ez meddig fog tartani. Bahnhofsoffensive, ép vágányok bedarálása és alacsonypadlós tuja a fél óránként járó hegyivasúton, 11%-os tömköz modal split mellett regiotram tervezése Innsbruckban, pampákon járó metró Bécsben, minimetró és hegyivasút teljes átépítése Linzben... Hatalmas új projektek, eközben a mindennapi színvonal, a kocsik állapota, a pontosság romlik, legalábbis Bécsben megfigyelhető egy nagyon hasonló kettősség, aminek a szerényebb-szegényebb verziója a budapesti négyes metró építese (ti. új metró épül, miközben a buszok szétesnek, a többi metró meg alig tud haladni).
@1116001: Vajon a Kelenföldi pályaudvar (ill. az elfelejtett teherpályaudvar) jövőjébe is betekintést nyerhetünk valami hasonló, szép illusztrativ anyag segitségével? Gondolom városrendezési terv van hozzá. Ezen alapulhat a Zoboki-Demeter üzletközpont-tervezés. A XI.ker-i ill. Fővárosi Önkormányzat bizonyára örülne, ha a lakosság támogatását a nyilt bemutatás által elnyerné a közlekedésfejlési terv.
@Hamster: volt is botrány, milliók, ha nem milliárdok mentek el. Vészes gyorsasággal az ÖBB vezére is. Számon kérték tőle, meg + 9 igazgatósági tagtól, hogy mégis mi a fészkes fenéért kellett egyszerre a West-, Süd- és Gratz pályaudvart átépíteni? 10-ből 6 repült, 4 meg összekapta magát és serényen dolgozik az íróasztala mögött.

Na, ez az, ami nálunk nincs. Sajnos.
Na meg, hogy ezekre a vasútfejlesztésekre az ottani társaság többnyire saját tőkét használ fel. Lsd. West Bahnhof...
@Kicsi Kacsa: Mert meghagyták a régi neveket.

Nyugati pályaudvar: Vác-Szob-Párkány-Komárom-Pozsony-Bécs. Az első szakaszt 1842-ben adták át, még Petőfi is írt verset róla.

Keleti pályaudvar: A szolnoki vonal, illetve az Északkeleti vasút kiindulópontja.

Déli pályaudvar: Pécs, Székesfehérvár és tovább Kanizsára és Zágrábnak.

A mostani keveredést részben Trianon okozta.
@Kicsi Kacsa: A Déli konkrétan a Déli Vaspálya Társaság pályaudvara volt, erről kapta a nevét.
@teddybear01: @odinn: csak arra emlékszem, hogy a 70-es években Debrecenbe a Szabolcs és Hajdú expressz is a Nyugatiból indult és oda is érkezett. 80-as évek elején kiszabadultam nyugatra és a Keletiből indult a vonat. Mi ez, ha nem az ellenség megtévesztése? :)
@Kicsi Kacsa: Na igen, sokkal több pénzből sokkat szebb vasút bír épülni, a filozófikus kérdés az, hogy mennyit ér meg nekik a milyen vasút.
Néhányszor már öléggé alaposan körülnéztem az építkezés körül, meg a fatoronyban is. Nem lesz az annyira fejletlen, mint amennyire most még annak látszik...Az jutott eszembe egyszer, hogy a Kelenföldit is milyen praktikusan újítják... lépcsőn le, lépcsőn föl. Nekem még elmegy, mert gurul utánam a cucc, miközben az anyját emlegetem a tudós tervezőknek. De a babakocsit, (kerekesszéket, stb...) ettől még le lehet lökni a lépcsőn, oszt had haladjon.
Nem azonos beállításból, de mégis összehasonlításra alkalmas fényképeim a Bahnoramából mutatják a bécsi főpályaudvar építkezésének 2010. és 2011. augusztusi állapotát:
indafoto.hu/morpet/becsi_fopalyaudvar_epitkezes
@Hamster: Mert van rá igény. Az emberek nagy része leteszi a kocsit. Már nem pálya Bécsből Salzburgba kocsival menni. A vasút nyerésben áll...
"Bécsnek Pozsony és Győr is elővárosa"
Ezt azért gondold át még egyszer. Győr kb. 140 km Bécstől.

@Kicsi Kacsa:
Ezek szerint Miskolc, Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza és Záhony Budapesttől nyugatra van.

Jó még idejében megtudni.

@min:
Na ja, de Bécsben a metróállomásoknál van P+R parkoló, 3 euró/24 órás díjjal.
Ha Budapesten lenne ilyen, a helyi zsebekhez (vagy akár tömegközlekedési jegyekhez, ez nálunk kb. 450 Ft lenne az ottani 1,8 eurós jegyárat véve alapul) szabottan hasonló árral szerintem itt is sokan letennék az autójukat. Pláne ha a BKV-jegy is egy irányba korlátlan átszállással lenne érvényes, mint Bécsben.
(És akkor még a metrórendszert nem is említettem, pedig a 80-as években még sehol sem voltak Budapesthez képest, volt két igen rövid vonaluk összesen.)
@Rocko-: hagyd, kellenek az üde színfoltok a blogra :)
@Rocko-:
A Déli a Déli Vasútról kapta a nevét, merthogy innen mennek-mentek a vonatok dél felé (Pécs, Kanizsa, Zágreb, stb).

A Nyugatiból nyugatra mentek a vonatok a Duna partján. Anno ugyanis nagy vita volt, hogy Bp-Bécs közötti vasúti összeköttetés a Duna mely oldalán valósuljon meg. Úgy tudom, azért forszíroztuk a Nyugatiból futó nyomvonalat, mert az Pozsonyt is bekapcsolta volna.
@1116001:

A 22-es kép tetszik. Az egyetlen padlóalatti kerékesztergája Ausztriának, amely egyszerre két tengely kerekeit is meg tudja munkálni.

Valamikor Hazánkba volt kettő db sima (egytengelyes ) padló alatti eszterga. A müncheni fűtőházba volt belőlük akkor kb 10.

Nem tudja valaki, most mennyi van?
@min: Bécs-Salzburg
2:45 vonattal.
3:20 kocsival.

Mindkét adat háztól házig (Centrum). Tapasztalatból mondom, hogy a 3:20 erős túlzás. Meg lehet csinálni, de akkor elég komoly a veszélye annak, hogy egy fekete 155-ös Alfa, egy szürke Octavia, esetleg egy metállzöld 5-ös BMW kihívja az embert egy kis beszélgetésre a parkolóba, ami minimum 50€, feltéve ha éppen van Sonderangebot.

Persze hogy jobb a vonat.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Semmi köze hozzá, fűtőházból is volt Északi, az is másutt volt :)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Arra gondol, hogy benne van a VOR zónáiban. 8-as gyűrű, 871-es mittudoménmicsoda. Lehet jegyet venni oda sima VOR-os automatából, meg minden.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: www.vor.at/fileadmin/user_upload/downloads/tzp_solo.pdf alul a 871-et keresd :)
jó, nem bécs, hanem a bécsi elővárosi rendszer. tény, hogy osztrák bérletet tudsz venni, ami bécsre és sopronig egyaránt jó.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Mondjuk kellett is fejleszteni hozzá azt a nyamvadt vasútvonalat, mert a még nyamvadtabb autópálya meg úgy tele volt, hogy azt itthonról elképzelni is nehéz volt, és mindig van egy-egy szakasza, ahol épp újramarják-javítják az egyik oldalt, ezért szembeterelés van.

Tényleg, Westbahn-vonatot próbált már valaki?
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Mondjuk a 2:45 a RailJeti nettó menetideje, az átlag 3 óra körül (2:59) van, pályaudvartól pályaudvarig. Vagy mi a trükk?
@milliliteratura: A téli szünetben bucira aludtam a fejem, azóta állandóan ébren akarok maradni, akkor is, ha nem akarok :) Most például azon töprengek, legyen-e vasárnap blogbejegyzés, és ha igen, akkor az új szegedi villamosról, vagy valami másról, hogy a Budapest-mániám miatt ideszokott olvasók ne pártoljanak el a blogtól.
@Hamster: noob.hu/2012/01/08/IMG_5796.JPG.JPG

Ez egy szeptemberi kép az A1 egyik szakaszáról. A Vychod-os (Bahnsteig, Nastupiste) poénokat alkalmazva Landzeit után nem sokkal. Ilyen szakaszból Salzburgig akkor 3 is volt.

Ez Landzeit - Egyébként egy nagyon jó zabáldahálózat az osztrák pályákon.

static.panoramio.com/photos/original/35689335.jpg
@Rocko-: Höhö. Csak épp onnan mennek nyugatra a vonatok. Megkerülve a fél várost...
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: nade a vasúttársaság már nem létezik, ilyen szinten nem szükséges a hagyományőrzés.

kelet felé néző pályaudvarról nyugatfelé mennek a vonatok? nagy ötlet!

@Bélabáttya: lásd második bekezdés.
@milliliteratura: mondtam volna, hoy posztot ír @Hamster: , de ahogy látom mégsem. :(
@Rocko-: A hagyományőrzés szép dolog, de ez, vagy a hiánya nem zavar különösebben. Az már annál inkább, hogy gyakorlatilag a fél várost megkerüli a vonat, csak azért, a Keletibe juthasson (pl. Sopronból).

Cirka háromnegyed órát, néha többet utazgat az a szerencsétlen vonat Kelenföldtől, ahelyett, hogy pár perc alatt beérne a Délibe, és onnan se lenne igazán messzebb a várostól.

Éri a fene ezeket a dolgokat, de remélhetőleg van valami más oka is, nem csak a hagyományőrzés.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: az egyik ha nem tévedek, Debrecenben volt (van?), a másik Celldömölkön müködik a mai napig. 86´-ban helyezték üzembe, miután Németországban évekig rozsdásodott kidobva. a cég azt mondta, hogy ha napi max 8 órát megy, akkor legfeljebb kb 10 évig tud üzemelni. azóta -a kezdeti beállítási problémáktól eltekintve- folyamatosan(!) megy. ha nem lenne, Celldömölkön, ahol egykor 2000 ember dolgozott a vasútnál gyak. senki nem dolgozna, mint vasutas (a kalauzokat leszámítva)
@Bélabáttya: Namármost tökéletes a párhuzam Béccsel: ott meg a keletről (tőlünk) jövő vonat kerülte meg alulról a várost, tökön-paszulyon át, hogy bejusson a Westbahnhofra, ahelyett, hogy Klederingtől egyenesen továbbment volna a Südbahnhofra. Mi csak utánoztuk a császárvárost :) Egyébként én szerettem az anno a Délibe jövő nyugati vonatokat, nem tudom, hogy szűk kapacitásoknál miért erőlködnek ezerrel azon, hogy legyen "központi nemzetközi" meg "IC" pályaudvar. Ha nincs pénz központit építeni, akkor minden menjen a legközelebbibe, mindegyik nézzen ki európai módon, és _legyen európai módon megközelíthető onnan a többi pályaudvar is_. Ehelyett az van, hogy megjön a berlini/prágai/brnói vonat Szob felől, körbemegy a körvasúton, becsattog a Keletibe, és megáll az 1-es vágányon este tízkor, amikor olyan életformák tántorognak ott, amiket Jabba palotájában látni normál esetben, de legalább másfél kilométerre van a metrómegállótól is... igaz, közben úgyis kikapják a turista kezéből a csomagokat a taxis hiénák. A turista meg valószínűleg végleg eldönti, hogy ide se jön többet.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Cellben, keletiben van talpmasszázs ha jól tudom.
Valamint Pusztaszabolcson a Stadler is telepített egyet.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
És a Bécs-St. Pölten közti új pályát alagutakkal még át sem adták.
@1116001: @károly szántana:

Anno a debreceniről tudtam, illetve a másikról, de azt már nem tudtam, hol volt.

Egyszer valamelyik német vasútbarát adásban láttam, hogy az ICE beáll, és egyszerre esztergálják a kerekeit. Sajna azt most nem találtam, de ez is beszédes, ami a karbantartást illeti.
www.youtube.com/watch?v=3FdBIKY8yN4 (első fele)

Még a padlóalatti esztergához:
Északiban bejött a gép, felemelték, forgóváz ki, forgóváz át a másik csarnokba (krétával írták rá a pályaszámot, el ne cseréljék), ott kiszedték a kerekeket, majd elvitték a kerékpárokat az esztergához, és ugyanez vissza.
@1116001: Egy hosszabb kihagyás után 2002 táján mentem ismét vonattal. Borzalmas volt! Minden egyes alagútbejáratnál a dobhártyám ki akart robbanni a helyéről. Csodálkoztam, honnan a francból került ide ennyi alagút.Viszont a menetidő drasztikusat rövidült már akkor a 1990-es évek közepéhez képest.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Jaja, az alagutas dolog miatt én se bírtam aludni egyszer-kétszer mindenféle éjjeli vonaton. Remélem lassan azért képesek lesznek hemetikus kocsikat csinálni, vagy valami ilyesmi :-/
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: nem tudod véletlenül mi volt a zene, amit Jabba hajóján hallgattak, amikor vitték Luke-ot és Han Solot viszik kivégzésre?
youtu.be/Iz0rPmKVdu8?t=1m56s
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: nézegettem már ezeket, de semmi.
akkor átnézem újra, hátha elkerülte a figyelmemet.
@Rocko-: Találtál valamit? Esetleg Fan-oldalakon?

Vagy próbáld meg azt a zenét megkeresni, amit Mos Eísley-ben a kantinban játszottak, és lehet ott lesz mellette emez is.
A Déli nem Fehérvár miatt kapta a nevét – hanem Triesztről, és Bécsből nézve, lásd még Sopron-Déli. Pécsről meg pláne nem, az másik társaságé volt: a MÁV vonala. Hihetetlen, miket összehordtok itt!

A Tiszai is társaságról kapta a nevét.

A Keletit szimplán Budapest meg központi pályaudvar néven indult, akkor a mai Nyugati még nem is volt a MÁV-é. Aztán jöttek a nevek: Bécs az eléggé nyugatra volt, Erdély meg keletre.

A pécsi gyorsok pl. egyes években a Keletiből, másokban a Déliből indulnak. Szerinted át kellene keresztelni a pályaudvarokat menetrendváltáskor, hogy kevésbé háborodj fel? :D
süti beállítások módosítása