A cím kicsit csalóka, mert ezek már archívnak mondható képek - bőven elképzelhető, hogy a rajtuk látható gépsárkányok már nincsenek köztünk. Ugyanakkor ez a lehetőség még inkább arra sarkall, hogy feltegyem ide őket, úgyis rég volt már ilyen!
Kezdjük ezzel az örök kedvenc csőrös Tatrával. Ugyan nem a "kagyló-hűtőrácsos", hanem a későbbi, 148-as modell, de még így, vélhetően sokadik átfestése után is látványos darab.
Egy Ikarus távolsági busz (talán 256-os), ezen meg mi az érdekes? Egyrészt az, hogy manapság egyre kevesebb az igazi, sárga Volán busz (sőt: Volánbusz busz) a környéken (ez a kép Szentendrén készült), másrészt az 1+0+1 elrendezésű ráncajtó, ami gyerekkoromban se volt túlzottan gyakori, pedig akkor aztán tényleg Ikarusokból volt a kerítés. Legalábbis felénk "kisajtósból" az 1+2+0 elrendezés gyakoribb volt. De tán még 1+1+0-t is láttam. Vagy csak álmodtam őket? Tényleg, valaki összeszámolta már, hányféle kivitelben épültek anno az Ikarusok? Tudom, nem az ajtóelrendezés volt a fő rendezőelv, hanem hogy far- vagy középmotoros, városi, helyközi vagy távolsági, de én elsősorban az ajtókat figyeltem, meg hogy volt-e szellőzőrács a hátfalon, vagy sem.
Egy LIAZ. Fogalmam sincs, mi a pontos típusa, vagy hogy mi a különbség az RT és az MT változat közt kinézetre, úgyhogy írhatnám azt is, hogy ez egy Škoda 706-os teherautó, mert ha jól értem, a csehszlovák tervgazdálkodás keretében úgy működött a dolog, hogy volt egy gyár Liberecben, ami az Avia tervei alapján (az első típus, a 706 R ott is épült), a Škoda felügyelete alatt alvázakat gyártott - ha maga komplettírozta a járművet, akkor LIAZ teherautó lett belőle, (RT, később MT) ha meg a Vysoké Mýto-i Karosa gyár, akkor busz (RO, később RTO). Az R és az M pedig talán a motor típusára utalt.
Hopp, véletlenül beleakadtam ebbe az oldalba, gyakorlatilag ugyanezt írja. Mindenfelé keresgéltem nem-zmrzlinául írt gyártörténetet, közben csak itt, a blog.hu-n kellett volna körülnéznem :)
Ez a LIAZ az UV ötvenedik szülinapján a régimódi hangulatot fokozta jelenlétével. Azt nem tudom, hogy eleve az ünnepség miatt hívták oda, vagy csak véletlenül járt arra (villamosos különmeneteknél időnként előkerül egy-egy véletlenül arrajáró oldtimer, ami aztán odaáll a tuja mellé, hogy együtt lehessen fotózni az öreg gépeket), de jópofa volt!
A négyes metró építkezésének kezdete környékén (ezt se magyarul írtam) fotóztam ezt a ZiL-130-ast a Fővám tér közelében. Vélhetően FKFV-s lehetett eredetileg.
Csak összehasonlításképp: így néz ki egy normális festésű 130-as ZiL! Kár, hogy billencset már ezer éve nem látok belőle, mert gyerekkoromban az volt a kedvenc. Meg persze a motorhangja, az a prüszkölős-morgós. Ha jól emlékszem, egyszer egy ZiL tolatott rá a Trabantunk motorháztetejére, miközben mi benne ültünk (már hogy a Trabantban) - a sofőr észre se vette, és amikor elindult előre, elvontatott bennünket :)
Mutatóba itt egy KAMAZ is a Közgáz előtt, nem tipikus színben, nem tipikus felépítménnyel.
Szintén klasszikus keleti blokkos cucc: IFA W50. Megszeretni sose tudtam, bár jellegzetes fékcöcögtetése még most is a fülemben van. Persze nem azért, mert olyan jó a memóriám, hanem mert még ma is elég sok van belőlük :) Platós tűzoltóautóként nem sokszor találkoztam a típussal, ezért kellett lefotóznom a Blaha Lujza téri Sajtóház hűlt helye előtt.
És ha már IFA, akkor itt a kétütemű kis rokon, a Barkas B1000 (szerintem, akárcsak az IFA-t, ezt is kevesen emlegették típusszámmal). Ez a példány egész normális állapotban volt, a fülkét szerintem nem sokkal korábban újíthatták fel. Lehet, hogy nem volt nagy szám ez a járgány, de a kisbusz változat az alacsony padlószint miatt ezerszer jobban pakolható volt, mint a többi hasonló járgány. És szerintem nem csak a Żukhoz és a Nysához képest nézett ki aranyosan :)
Az utolsó kép nem a keleti oldalon készült, nem is keleti oldali járgányról, de olyan "ezt nem hiszem el"-kultúrsokk volt az adott helyzetben, hogy mégis ideteszem:
Ott állok a bázeli Barfüsserplatz-on, jómód, szépség és villamosok mindenfelé, egyszercsak bekanyarodik ez a dömper, és elpöfög a belváros felé (mindenfelé emelkedők, többszáz éves házak és turisták). Kicsit szürreális volt - biztos gátat építettek valamelyik belső udvaron, vagy metrót, azért kellett ez a cucc rendes teherautó helyett :)
Ez megy most