Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Közpark kifutópályákkal: Berlin-Tempelhof

2012.10.18. 19:40 :: Hamster

Berlin belvárosának szélén 2008-ig működött a tempelhofi repülőtér, mely elhelyezkedésileg körülbelül olyan volt, mintha Budapesten az Arénánál nem az 1-es villamosra lehetne szállni, hanem repülőre, úgyhogy semmi csoda nincs abban, hogy bezárták. A forgalom megszüntetésével ráadásul nyertek egy hatalmas, tömegközlekedéssel jól megközelíthető üres területet: körülbelül háromszáznyolcvan hektárról beszélünk - összehasonlításként a mi Városligetünk "csak" száz hektáros. És nem, nem építettek rögtön plázát és lakóparkot a helyére: még keresik, mit lehetne vele kezdeni - addig pedig megnyitották mindenki előtt:

Tempelhof_palyak_kicsi.jpg

Legalábbis a szabadtéri részt, mert a főépületet azért nem lehet csak úgy nyitva hagyni; egyrészt mert műemlék, másrészt pedig mert egy meglehetősen nagy komplexumról beszélünk:

FlughafenBerlinTempelhof1984
Forrás: TSGT Jose Lopez Jr., US Air Force (DoD photo, ID DF-ST-85-10904), via Wikimedia Commons

Annak idején még láttam repülőket a terület déli szélén közlekedő S-Bahnból, de be csak most jutottam a reptér területére. Távolról is nagynak tűnt az épület, és hát... közelebbről is az:

Tempelhof_epulet_kicsi.jpg

Manapság ugyan furcsának tűnhet, de 1936 és 41 közt úgy gondolták, hogy az a legjobb, ha minden funkciót egy tömbben helyeznek el, így a főépület egyben hangár is, illetve forgalmi előtér, tetővel. Az íves építmény hossza 1,2 kilométer, az említett tetőrendszer pedig negyven méternyit nyúlik a beton fölé - amit már önmagában figyelemre méltó műszaki teljesítmény:

Flughafen Tempelhof March 2007 011
Forrás: Gryffindor, via Wikimedia Commons

A tető kettős céllal készült: Göring egyfajta légiparádé-arénaként is tervezte használni a létesítményt, ilyen alkalmakkor a tetőn lett volna a lelátó. Gyakorlatilag majdnem mindent ebben az épületben helyeztek el, a kötelező bunkereken túl még egy iparvágány is áthalad a pincéjén...

Tempelhof_csarnok.jpg

Az utasforgalmi épület jelenleg rendezvényközpontként funkcionál, a fedett előteret pedig leginkább konténerterminálnak nézném, bár az egyik sarkában épp színpadot építettek. A gurulóutak, külső állóhelyek és a pályák a bicikliseké, görkorisoké, sárkányeregetőké és persze a gyalogosoké lettek:

Tempelhof_beton.jpg

Történelmileg érdekes, hogy bár 1975-ig Tempelhof volt Nyugat-Berlin fő utasforgalmi reptere, emellett pedig amerikai bázis is, milyen közel volt "a Kelet": a háttérben ott figyel az Alexanderplatz-i tévétorony.

Tempelhof_palya.jpg

Erről a képről talán sejthető, hogy nem kimondottan kis beépítettségű területen működött a reptér - ha Nyugat-Berlin nem lett volna falak közé kényszerítve, valószínűleg jóval hamarabb feladták volna...

Tempelhof_kintrol.jpg

Ha valaki Berlinben jár, és van egy kis ideje, sétálja körbe a helyet (vannak vezetett túrák is, ahol az üzemi részeket is megmutatják)! Most tessék menni, mert ha azt nem is gondolom, hogy valóban ezerméteres hegyet építenek a pályák helyére - ahogy azt egy elég vakmerő terv javasolja -, előbb-utóbb csak beépítik az üresen álló területet :)

36 komment · 1 trackback

Címkék: berlin város németország képek épület repülőtér

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr734856525

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.10.19. 14:21:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ide érkezett anno a berlini légihíd is. Pontosan már nem emlékszem, hány pilóta halt bele abba, hogy a Nyugat-Berliniek ne haljanak éhen, szomjan, ne fagyjanak meg, de elég sok. Ők voltak a híres csokibombázók, akik leszálláskor cukorkát, csokit dobáltak a leszálló irányra begyűlt gyerekenek. Ehhez képest anno 89-ben, mikor erre is kolbászoltam, igencsak megdöbbentett, hogy mindössze egy 2 nm.-es szakadozott tábla emlékeztetett erre a történetre.
Mivel akkor én is repülővel jöttem-mentem, igaz Schönefeldre/ről, bosszúból vettem egy csomó csokit és haza is hoztam:) A keleti-berlini Zoo-ban legendás marcipános csokit lehetett kapni,de az egész városban csak ott (!), fullra pakoltam a zsákom. Be is borult az NDK, két hétre rá omlott a Fal!
kell nekünk is egy ilyen!
Hinnye, Berlinbe egyszer el kéne jutni. Remélem magyarosch tempóban fogják beépíteni, akkor talán én is sétálhatok majd ott :) Amúgy tényleg nem semmi épület. Miért épült ennyire közel a belvároshoz? Nálunk tudtommal eléggé korán kirakták a repülőtereket a város szélére (hacsak a Mátyásföld-Budaörs-Ferihegy vonalon kívül nem volt más), vagy csak azért alakult így, mert itthon nem volt közelebb hely rá?
@Rocko-: LisztferihEGY?

@zassz: tudtommal akkor a négy reptérből három volt nyugati területen, s mindegyikre, plusz valami tóra hordták az árut, s nem Tempelhof volt a legrosszabb. Tévedés jogát fenntartom.
@Kopi3.14: igen, amikor beírtam, akkor úgy nagyjából körvonalazódott hogy ez van folyamatban.
malév kidőlt, egyes terminál kidőlt, lassan a kettes is...
@zassz:

"Ide érkezett anno a berlini légihíd is. Pontosan már nem emlékszem, hány pilóta halt bele abba, hogy a Nyugat-Berliniek ne haljanak éhen, szomjan, ne fagyjanak meg, de elég sok."
- 39 brit, 31 amerikai, és legalább 8 német.
www.alliiertenmuseum.de/themen/berliner-luftbruecke.html

"Ehhez képest anno 89-ben, mikor erre is kolbászoltam, igencsak megdöbbentett, hogy mindössze egy 2 nm.-es szakadozott tábla emlékeztetett erre a történetre. "
- de.wikipedia.org/wiki/Luftbr%C3%BCckendenkmal
1951 óta van meg az emlékmű, 85-ben a másolatait is felépítették a többi érdekelt reptéren. Nem egy 2 nm-es tábla.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/Berlin_Tempelhof_Luftbrueckendenkmal.jpg

Te ezt láthattad:
en.wikipedia.org/wiki/File:Gedenktafel_Platz_der_Luftbr%C3%BCcke_5_(Templ)_Lucius_Dubignon_Clay.JPG

A keleti-berlini Zoo-ban legendás marcipános csokit lehetett kapni,de az egész városban csak ott (!), meg az Alexen a Delikátban, A Leninallee-n, a Szabadidő központban, és a diplomata lakótelep (Ez egy lakótelep észak felé), ahol rengeteg dipi lakás volt.
Mar amikor olvastam a bejegyzes cimet, gondoltam majd jol belinkelem a vezetett turakat... hamster jobb volt!

A repter helyenek kijelöleseben szerepett jatszott az, hogy akkor ott katonai gyakorloter volt (= mezö) es az egykori szellem a belvaros un. "Germina"-nak valo atrendezesebe be akarta vonni a reprezentativ központi uj repülöteret is (Adlershof volt elötte a repter, ma ipari es felsöoktatasi park van ott), lasd a mai Platz der Luftbrücke kialakitasat. A tempelhofi repter epületenek teteje allitolag mint tribun is szolgalhatott volt több mint szazezer ember reszere, akik onnan figyelhettek volna meg a repter területen törtenö felvonulasokat, stb.

A Bundesberg-vel kapcsolatban megjegyeznem, hogy biztos vicces, WoWi is jot röhögött rajta, meg minden, de azert eleg sok cucc kell egy ilyen fel Matranyi hegyez. Törmelekböl felhalmazott hegy (domb) egyebkent van egy par Berlin-ben, a legmagasabb a Teufelsberg (www.berlinsightout.de, email-ben lehet igenyelni magyar nyelvü vezetest, akkor az en leszek elöben), 110m-rel. Es ez a haboruban elpusztult hazak egyharmadabol epült!

Es Berlin mostansag penzügyileg kb. ugy all mint Görögorszag, tehat szamottevö nepjoleti fejlesztes a Tempelhofer Felden a következö evekben max plusz WC-k formajaban lesz.

A tavlati tervek az eszaki es a keleti savban tenyleg lakoparkot lattak elö, de mivel a mostani helyzet, hogy van egy bazi nagy zöldterület a varos közepen, mindenkinek tetszik, nincs penz es nem perel ez ellen senki sem, marad a status quo. A varos aktualisan szereny parkositast tervez, lesz egy to (öntözeshez esövizgyüjtes, egyedül a szennvizdij most evi 5k€), 140 db. fa, ilyesmi.
@toto92:
Amikor épült, akkor ez nem volt annyira belváros. Továbbá 36-ban a légiforgalom gerincét még a Zeppelinek adták, azoknak meg mindegy volt.

Amikor állt a fal, akkor nem lehetett válogatni, mert kevés hely volt.

.

A légihíd tette szükségessé egy másik repülőtér építését is. Ez volt Tegel. 90 nap alatt építették fel.

de.wikipedia.org/wiki/Flughafen_Berlin-Tegel

Építésekor a leghosszabb pályával rendelkezett, 2428 méter.

.

Volt, mikor 3 percenként szállt le egy gép. Egy gépnek egy kísérlete volt, ha elcseszte, vissza kellett mennie az NSZK-ba, hogy a többi gépet ne tartsa fel.
2008-ban volt a népszavazás, hogy bezárják-e Tempelhofot, és hát nem meglepő módon politikai színezetet kapott a kérdés. A kereszténydemokraták inkább érzelmi húrokat pengettek, és a történelmi jelentőség miatt szerették volna továbbra is üzemben tartani (nomeg az üzleti utasok miatt, akiknek közel lett volna a belváros). Ezzel szemben a Berlinben egyébként is többségben levő szocdemek azzal érveltek, hogy közpénzből nem akarnak egy VIP repülőteret fenntartani. Akkoriban sokszor megfordultam a városban, és emlékszem az egyik plakátjukra, amin egy védősisakos jómunkásember jelentette ki berlini dialektusban, hogy "Ick zahl' doch net für'n VIP-Flughafen!" :)
És valóban, Tempelhof leginkább csak a business jet méretű gépeket tudta fogadni, a Boeing 737/Airbus A320 méretű gépeknek már kicsi volt.
@zassz: Igen, ide _is_ jöttek szállítmányok, de mentek Gatowba is, és tényleg voltak "repülőhajók" is, ők a Wannsee-n fordultak. Nyilván utóbbiak volumene nem volt túl nagy összességében, de bíztatás lehetett a nyugat-berlinieknek. Karl Freiherr von Kartoffelgemüse von und zu Sauerkraut már leírta, de elég feltűnő emlékmű van a reptér előtti körtéren (egyébként kicsit tényleg olyan, mintha a Kosztolányin a Feneketlen-tó helyett egy bazi nagy reptér kezdődnek), illetve több C-47-es és egyéb szállítógép is ki volt/van állítva a városban (nyilván a Műszaki Múzeumnál lógó még nem volt ott 89-ben:).
@Richard Lenoir: Igazából döbbenetes, hogy néha C-5-össel leszálltak ott az amerikaiak, de valóban, nagy gép csak mutatóba jótt. Rohadt közel vannak a lakóházak a keleti küszöbhöz, semmivel nem hasonlítható össze, csak a Falnak és a nyugati konjunktúrának köszönhető, hogy 85-ben nem bezárták, hanem ismét megnyitották. És sajnálom, hogy nekem kimaradt egy itteni leszállás, irtó klassz lehetett.
@ujjelszo: Szerintem senki se gondolja komolyan, hogy egy egy kilométeres hegyet fel tudnának építeni, mégis döbbenetesen dögös ötlet. És körülbelül itt vége is van. Persze ha fel is építenék, szerintem az komoly klímaváltozást hozhatna, arról meg ne is beszéljünk, hogy vajon a légiforgalom és a távközlés szeretné-e:)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: " meg az Alexen a Delikátban, A Leninallee-n, a Szabadidő központban, és a..."

Szakértő a stúdióban :) Amúgy jó a keleti oldali állatkert? Csak a nyugatiban voltam, de a múltkor a Köpenick felé tartó villamos ablakából kuksolva elgondolkoztam, hogy ezt is meg lehetne nézni egyszer...
@toto92: Nem tudom, mert egyrészt az van, amit itt is írt valaki, hogy Berlin döbbenetesen el van adósodva, másrészt viszont ott tényleg évről-évre változnak dolgok, és öt éves távlatban már durvák a változások. Ha Budapest csak fele ilyen gyorsan fejlődne, a hajunk lobogna a boldogságtól :( Nem szabad elfelejteni, hogy Berlinben a kilencvenes években még jártak 1920-as évekbeli S-Bahnok és ReKo kéttengelyesek, pár éve még megvolt a Ballast der Republik, de nem volt meg a Hauptbahnhof, most meg konkrétan nem jár az U6 az Unter den Linden alatt, mert épül keresztben az U5.
Húú, apám milyen régóta keresek egy tökéletes görkoripályát. Hát most megvan! Itt aztán lehet száguldozni. Köszönöm!
@Hamster: tudom, hogy nem gontolta komolyan, csak vhogy el elkellett jutnom az önreklamhoz;-)

Ja es a Tierpark szvsz jobb mint a Zoo... bar kicsit elfogult vagyok, a Zoo-ban anno az uj müszaki epület (a Zoo-i busz-pu. es az Unterschleuse között) megtekintese kapcsan voltam, a Tiergartenben pedig fel eve a vilag legjobb nöjevel!
@Hamster:

A távközlés biztosan szeretné. Gondold el, az az egy nyamvadék, ami Nyugat-Berlin közepén állt, lehetővé tette, hogy az SFB (Sender Freies Berlin) adását Rostocktól Drezdáig, Greifswaldtól Jenaig a teljes NDK területén szemcsementesen foghassák a keleti testvérek.

A katonai hírszerzés kifejezetten szeretné.

A szélirányt megváltoztatná egyébként. Beleolvastam Ujjelszó által linkelt anyagba, a tervek arról szólnak, hogy szemetet préselnének össze, és ezeket a préselt szemét-elemeket tennék össze egyfajta csillag-rács-szerkezetet alkotva, majd a végén földdel beterítve, illetve növényekkel betelepítve.
Visszaolvasvan, helyesbitek, a szennyvizdij a Tempelhofer Feld-en evi 500k€...
@Hamster: Keleti állatkert.

Ha jól emlékszem, akkor egyszer voltam ott. Treptowi parkban van azt hiszem.
A vidámpark jobban vonzott.

.

Köpenick. Ott van szobra is a köpenicki kapitánynak. A Városháza elött.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Köpenick. Ott van szobra is a köpenicki kapitánynak. A Városháza elött. "

Amikor én arrajártam, mindig ott volt személyesen is a Ráthauz előtt, a kollégáival. Énekeltek, díszlövést adtak le, pénzt szedtek be, fotózták őket :)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Azért az jelentősen más volt, mint amikor egy közelítően lapos placc közepére odateszel egy kilométeres árnyékolást. Persze a mobil átjátszónak jó helye lenen ott fenn :)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Ez az egész hegy-terv egy nagy baromság, de az igazi Übermensch arról ismerszik meg, hogy kedveli ezeket a szuperlativuszokat. - Gyengébbek, főleg idetévedők kedvéért: Nem nácizok. Az Übermensch a németek ugyanolyan bevett beceneve, mint a tokosok.

Mondjuk ha tényleg szemétből csinálnák, az rejtene kockázatot bőven. Bár a hulladéklebomlás utána prímán kutatható lenne.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Nem, nem a Treptower Parkban van a Tierpark, hanem jóóó keleten, az U5-ös vonalán, a hasonló nevű megállónál. :)
A treptower Parkban is volt régebben egy kis állatkert, de csak a szabadidőpark kiegészítőjeként, pl, mint a Margitszigeten. A Treptower Parkban most csak a "döglött" dinók vannak sajnos. Valaki belefeccölhetne a leállított vidámparkba egy pár miska ojrót!
a 70 es évek végén (1978-1981 ig) sokat " repültem Hamburgból ide Tempelhofra:)))
Tudom, hogy errefelé tabu a Fortepan-archívum, de dacolva a kitiltással berakok pár képet a repülőtérről 1936-ból:

A repülőtér az utcáról nézve, látszik, hogy mit értett Hams tömegközlekedéssel jól ellátott reptérnek:
www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_26123.jpg

A főépület bentről nézve:
www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_26087.jpg

Nézelődők egy olasz géppel:
www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_26085.jpg

A Lufthansa Junkers Ju-52/3mge gépe:
www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_26086.jpg
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Nem, nem ezt a táblát láttam. Úgy épzeld el, mint egy erdei sétányon lévő tájékoztatót. Fa láb, fa tábla, a tetején vékony sátortető. Csak nem az volt ráírva, hogy "erdők jó kezekben....Erdészeti Zrt." Ehelyett rövid leírás a légihídról, néhány fekete-fehér fotó, az egész átlátszó műanyag (szakadozott)lappal burkolva.
Persze nem sétáltam körbe a teljes repteret, de emlékeim szerint ez valahol a nyugati oldalán, egy főbejáratnak látszó hely mellett volt. Régen történt, én sem emlékszem már mindenre.
Az Alexon rendszeresen tanyáztam, így valszeg több boltban is jártam, de azt az elmített csokit ott nem láttam.
Na mindegy, tevékenységemmel csapást mértem az NDK gazdaságára.
Még ugyanazon a napon, akaratomon kívül csapás tmértem a cucilista hadi morálra is. Hazaúton Schönefelden a csomagom felkeltette a vám figyelmét. Nem is csoda, Us Navy áttelepülő zsák, tele kavicsokból készült kulcstartókkal- melyet sajna nem tudtam teljes mennyiségeben rásózni a "dekadens nyugat" ajándékboltosaira- hát finoman is szokatlan csávó lehettem, főleg, hogy ami gyakorló, kabát, magyar surranó volt az öltözetem. Elvittek egy külön szobába motozásra. Kezem a falon, ifjú katona átvizsgál, meglátja a kezemen az akkor világszám Casio WorldTimert. Hol vettem, mennyi volt, stb. Mondom falon túl, török negyed, 10 DEM, szóval nem egy nagy etwas. Hitetlenkedik,csodálkozik, de én állítom, hogy csak ennyi, de ennyiért 50 féle más Casio is van, stb. Elengedtek, következő héten omlott a fal. Gondolom, ez a srác is átkopácsolta magát egy óraüzletbe:)
Az igazi nagy durranás az lett volna, ha megvalósul az hogy egy 1 km magas hegyet építsenek a területen.
manzardcafe.blog.hu/2010/08/20/civil_kurazsibol_egy_kilometer_magas_hegy_berlin_kozepen
@Hamster: http://lmgtfy.com/?q=kedves+Hamster,+ezekben+nem+tal%C3%A1lom+a+csokidob%C3%A1l%C3%B3s+r%C3%A9szt! ;)
@Rocko-:

Berlin-Tempelhof: Hitler szellem-repülőtere - Fékszárny

fekszarny.blog.hu/.../berlin_tempelhof_hitler_szellem_... -
gugli sokat dob a berlini légihíd kifejezésre, de többször írt róla az Aeromagazin, ill az Aranysas is
Erről jut eszembe, London is tele van zöldből kikandikáló kifutópálya-darabkákkal...
A lübecki marcipán az igazi!!!
süti beállítások módosítása