Berlin belvárosának szélén 2008-ig működött a tempelhofi repülőtér, mely elhelyezkedésileg körülbelül olyan volt, mintha Budapesten az Arénánál nem az 1-es villamosra lehetne szállni, hanem repülőre, úgyhogy semmi csoda nincs abban, hogy bezárták. A forgalom megszüntetésével ráadásul nyertek egy hatalmas, tömegközlekedéssel jól megközelíthető üres területet: körülbelül háromszáznyolcvan hektárról beszélünk - összehasonlításként a mi Városligetünk "csak" száz hektáros. És nem, nem építettek rögtön plázát és lakóparkot a helyére: még keresik, mit lehetne vele kezdeni - addig pedig megnyitották mindenki előtt:
Legalábbis a szabadtéri részt, mert a főépületet azért nem lehet csak úgy nyitva hagyni; egyrészt mert műemlék, másrészt pedig mert egy meglehetősen nagy komplexumról beszélünk:
Forrás: TSGT Jose Lopez Jr., US Air Force (DoD photo, ID DF-ST-85-10904), via Wikimedia Commons
Annak idején még láttam repülőket a terület déli szélén közlekedő S-Bahnból, de be csak most jutottam a reptér területére. Távolról is nagynak tűnt az épület, és hát... közelebbről is az:
Manapság ugyan furcsának tűnhet, de 1936 és 41 közt úgy gondolták, hogy az a legjobb, ha minden funkciót egy tömbben helyeznek el, így a főépület egyben hangár is, illetve forgalmi előtér, tetővel. Az íves építmény hossza 1,2 kilométer, az említett tetőrendszer pedig negyven méternyit nyúlik a beton fölé - amit már önmagában figyelemre méltó műszaki teljesítmény:
Forrás: Gryffindor, via Wikimedia Commons
A tető kettős céllal készült: Göring egyfajta légiparádé-arénaként is tervezte használni a létesítményt, ilyen alkalmakkor a tetőn lett volna a lelátó. Gyakorlatilag majdnem mindent ebben az épületben helyeztek el, a kötelező bunkereken túl még egy iparvágány is áthalad a pincéjén...
Az utasforgalmi épület jelenleg rendezvényközpontként funkcionál, a fedett előteret pedig leginkább konténerterminálnak nézném, bár az egyik sarkában épp színpadot építettek. A gurulóutak, külső állóhelyek és a pályák a bicikliseké, görkorisoké, sárkányeregetőké és persze a gyalogosoké lettek:
Történelmileg érdekes, hogy bár 1975-ig Tempelhof volt Nyugat-Berlin fő utasforgalmi reptere, emellett pedig amerikai bázis is, milyen közel volt "a Kelet": a háttérben ott figyel az Alexanderplatz-i tévétorony.
Erről a képről talán sejthető, hogy nem kimondottan kis beépítettségű területen működött a reptér - ha Nyugat-Berlin nem lett volna falak közé kényszerítve, valószínűleg jóval hamarabb feladták volna...
Ha valaki Berlinben jár, és van egy kis ideje, sétálja körbe a helyet (vannak vezetett túrák is, ahol az üzemi részeket is megmutatják)! Most tessék menni, mert ha azt nem is gondolom, hogy valóban ezerméteres hegyet építenek a pályák helyére - ahogy azt egy elég vakmerő terv javasolja -, előbb-utóbb csak beépítik az üresen álló területet :)
Ez megy most