Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Fel s alá a Nagykörúton - 125 éves a budapesti villamos III.

2012.11.30. 19:45 :: Hamster

A fotósok főleg az ünnepi villamosparádét várták (a mazochisták a gyülekezőt is), de az is jól érezhette magát november 25-én, aki csak utazni akart az öreg tujákon, délután egykor ugyanis beindult a pendlizés a Széll Kálmán tér és a Blaha Lujza tér közt, öt nosztalgia járművel, a menetrend szerinti forgalomban közlekedő csatolt csuklósokkal, plusz a néha átvonuló hármas UV-val.

img_8991.jpg

A maiakhoz képest meglehetősen apró járgányok teltházasan jártak, úgyhogy a feljutáshoz kellett némi elszántság. A normál forgalmat azáltal is igyekeztek távol tartani, hogy a kocsik a nagykörúti próbavasút emlékére a két végállomás közt csak a Nyugatinál, az Oktogonon és a Király utcánál álltak meg.

img_8783.jpg

A nagykörúti Európa egyik legklasszikusabb villamosvonala, de normálisan fotózni csak néhány helyen lehet. A Margit híd nem tartozik ezek közé :) az viszont talán így is látható, hogy a százéves 1074-es áramszedője nem modern darab - annak ellenére, hogy a ma emberének csak a líra áramszedő tűnik autentikusnak, bizony régen is volt ilyen.

img_9065.jpg

A nap sztárja hivatalos és nem hivatalos szinten is az idén elkészült 2624-es nosztalgia kocsi volt; világos festése mellett a hangja is erős figyelemkeltő hatással bírt. Egyébként, hogy - szerencsére - még nem mindenki tompult el a jó dolgok iránt, az abból is látszott, ahogy az emberek a mellettük elhaladó tujákra reagáltak: az első megdöbbenés után gyakorlatilag mindenki azonnal mosolyogni kezdett :)

img_8957.jpg

A csatolt Ganz csuklósok még nem a múlt részei, hiszen felújítások és építkezések idején néha most is felbukkannak a Nagykörúton. Be kell valljam, nekem nem hiányoznak; a Combinóra átállás előtt, alatt és után is minden nap használtam a 4/6-ost, úgyhogy aki szerint nem lett jobb, azt empirikus alapokon nem tudom komolyan venni :) Ugyanakkor a régimódi, fekete alapon fehér viszonylatjelzéssel egész elegánsnak tűnt a szerelvény - nem tudom, annak idején miért kellett a fehér alapon fekete számos táblákat bevezetni...

img_8998.jpg

Ennek a szerelvénynek valószínűleg tényleg csak a hardcore villamosmániások tudtak örülni: a KCSV7 típusjelzésű, modernizált Ganz csuklósokat a kilencvenes évek második felében építették. Nem sikerültek túl jól: bár a kasztnit gyakorlatilag nulláról építették újra, megmaradt a magas padló és a keskeny lépcső, viszont pár új doboz is került az utastérbe, ülések helyett. A forgóváz és kardánhajtás is maradt - az összes hiányosságával együtt -, a szaggatós vezérlés és a fékek viszont új hibákat hoztak a rendszerbe. Jelen felbukkanásának érdekessége, hogy csatoltan járt - bár a kocsik képesek párban közlekedni, ezt a tulajdonságokat sosem használták ki utasforgalomban (gyakorlatilag azért, mert nem merték a megbízhatatlan kocsikat bedobni a nagykörúti mélyvízbe).

img_9051.jpg

Az UV-k a hatvanas-hetvenes években uralták a Nagykörutat, de azóta is szívesen látott vendégek: a 125-ös viszonylat nem pendlizett, hanem egy komolyabb túrát tett a belváros körül, közben érintve a 4/6-ost vonalát is.

Ezt a bejegyzést is videóval zárnám. Az időjárás egyébként tipikus őszi szürkeség volt, de még mindig sokkal kellemesebb, mint annak idején a 120 éves ünnepségen. Itt jegyzem meg, az illetékesek odafigyelhetnének, hogy minden fontos dolgot nyáron, szünidőben adjanak át, ezáltal jelentősen javítva a távoli jövőben ünnepelni szándékozók komfortérzetét ;)

(Folytatás itt)

16 komment

Címkék: budapest videó város képek nosztalgia villamos utcakép nosztalgiavillamos 125év

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr184939025

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szép! Örülök, hogy láttam! Gratulálok!!!
m.cdn.blog.hu/ha/hamster/image/125ev/img_8783.jpg
a híd tartóoszlopaival kötjó összképet ad az áramszedő vasszerkezete. ;)

"fekete alapon fehér viszonylatjelzéssel egész elegánsnak tűnt a szerelvény"
szerintem gyászos. nem is értem az okát.

"gyakorlatilag azért, mert nem merték a megbízhatatlan kocsikat bedobni a nagykörúti mélyvízbe"
inkább menjenek a Duna partján, az leit, turistafrekventált részen. :D

milyen vicces hogy amig a 4-esre és 6-osra olyan hosszú villamos kell, addig a 4-6-ra elég ilyen rövid. :D
@Rocko-: "inkább menjenek a Duna partján, az leit, turistafrekventált részen."
Ott azért nincs másfél-két perces követés. Amúgy most ugrik be, idén akárhányszor voltam a 2-es mentén hosszabb időt, mindig láttam villogóval hazafele cammogó/tolt KCSV-t és tartalékból (vagy 24-esből:) átugrott ICS-t a szélvédő mögé bedobott 2-es táblával, szóval azóta se lett megbízhatóbb a cucc.
@Hamster: haha, én ma este láttam villogóval Közvágóra menő KCSV-t. ;)
@Rocko-: "addig a 4-6-ra elég ilyen rövid"
Mert a mínusz kettő a 4-nél és a 6-nál is kisebb :)
@Hamster: úgy gondoltam hogy ezt elsütni nagyon rangon aluli volna. :P
Azért a belinkelt Margit hidas képpel kicsit elszomorítod azt a posztot, jól ismertem, mégis rossz volt látni. Csak van valami vidámabb a lírára a tarsolyodban, nemdebár? :-)
@retekblog: Hát, pedig szerintem érdekes, hisz az a kép is egy ezrest mutat a Margit-hídon. Egy ezrest (1019), amit aztán kiszedtek, megjavítottak, később acélvázasítottak, ikresítettek (1907), és csak 1980-ban novemberében selejteztek.
Remélem a 130-ik évfordulón már nem fog hiányozni az a három, ma még meglévő villamostípus, amely Budapestre annyira jellemző volt: a 2800-as, a Stuka és az 1500-as
@Gabesz9: A 2800-as mennyivel volt jellemzőbb, mint a 2500, 2600, 2700, 2900 vagy 3000-es sorozat? Konkrétan ha nem figyelsz oda, a 436-ossal (a.k.a. Beszkárt 2900) összekeverheted :) Persze nem azt mondom, hogy ne legyen egy időben erőlködtünk is azon, hogy megújuljon a két kis póttal együtt, Angyal Tibi barátom csinált is egy olyan montázst róla, hogy ihajj...
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Szerintem ötlet helyett inkább pénzt adjatok, már csak azért is, mert az ötlet nem túl újszerű, sokan akarják ugyanezt ;)
@Hamster:

Költségvetése van már a dolognak?

Mondjuk szerelgetni egyszer-kétszer elmennék szívesen.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nincs, a megvizsgálása is vélhetően pénzbe kerülne, hisz jócskán át kell nézni, aztán az alapján megtervezni, hogy mit kell csinálni. És úgy sejtem, hogy nem szerelGETNI kellene, hanem folyamatosan ráérő, aktív emberekre lenne szükség, ami a legnehezebb. Az persze megint egy újabb kérdés, hogy ki nyúlhat hozzá ahhoz, ami (asszem) a Közlekedési Múzeumé, mert hát akárki akárhogy tutira nem - de ennek legalább már van kialakult rendje (lásd a Füstit vagy akár a Li-2-est, Po-2-est, Il-14-est), szóval valaki tudhatja.
@Hamster:

Végzettségemnél fogva én elvileg hozzányúlhatok, de én egy percet sem dolgoztam a szakmámban.

Sok mindent meg tudnék rajta csinálni, de mivel 22 éve nem csináltam ilyesmit, ezért fosok is attól ha pl elkötök egy motort.

A másik tényező az idő.
süti beállítások módosítása