A fotósok főleg az ünnepi villamosparádét várták (a mazochisták a gyülekezőt is), de az is jól érezhette magát november 25-én, aki csak utazni akart az öreg tujákon, délután egykor ugyanis beindult a pendlizés a Széll Kálmán tér és a Blaha Lujza tér közt, öt nosztalgia járművel, a menetrend szerinti forgalomban közlekedő csatolt csuklósokkal, plusz a néha átvonuló hármas UV-val.
A maiakhoz képest meglehetősen apró járgányok teltházasan jártak, úgyhogy a feljutáshoz kellett némi elszántság. A normál forgalmat azáltal is igyekeztek távol tartani, hogy a kocsik a nagykörúti próbavasút emlékére a két végállomás közt csak a Nyugatinál, az Oktogonon és a Király utcánál álltak meg.
A nagykörúti Európa egyik legklasszikusabb villamosvonala, de normálisan fotózni csak néhány helyen lehet. A Margit híd nem tartozik ezek közé :) az viszont talán így is látható, hogy a százéves 1074-es áramszedője nem modern darab - annak ellenére, hogy a ma emberének csak a líra áramszedő tűnik autentikusnak, bizony régen is volt ilyen.
A nap sztárja hivatalos és nem hivatalos szinten is az idén elkészült 2624-es nosztalgia kocsi volt; világos festése mellett a hangja is erős figyelemkeltő hatással bírt. Egyébként, hogy - szerencsére - még nem mindenki tompult el a jó dolgok iránt, az abból is látszott, ahogy az emberek a mellettük elhaladó tujákra reagáltak: az első megdöbbenés után gyakorlatilag mindenki azonnal mosolyogni kezdett :)
A csatolt Ganz csuklósok még nem a múlt részei, hiszen felújítások és építkezések idején néha most is felbukkannak a Nagykörúton. Be kell valljam, nekem nem hiányoznak; a Combinóra átállás előtt, alatt és után is minden nap használtam a 4/6-ost, úgyhogy aki szerint nem lett jobb, azt empirikus alapokon nem tudom komolyan venni :) Ugyanakkor a régimódi, fekete alapon fehér viszonylatjelzéssel egész elegánsnak tűnt a szerelvény - nem tudom, annak idején miért kellett a fehér alapon fekete számos táblákat bevezetni...
Ennek a szerelvénynek valószínűleg tényleg csak a hardcore villamosmániások tudtak örülni: a KCSV7 típusjelzésű, modernizált Ganz csuklósokat a kilencvenes évek második felében építették. Nem sikerültek túl jól: bár a kasztnit gyakorlatilag nulláról építették újra, megmaradt a magas padló és a keskeny lépcső, viszont pár új doboz is került az utastérbe, ülések helyett. A forgóváz és kardánhajtás is maradt - az összes hiányosságával együtt -, a szaggatós vezérlés és a fékek viszont új hibákat hoztak a rendszerbe. Jelen felbukkanásának érdekessége, hogy csatoltan járt - bár a kocsik képesek párban közlekedni, ezt a tulajdonságokat sosem használták ki utasforgalomban (gyakorlatilag azért, mert nem merték a megbízhatatlan kocsikat bedobni a nagykörúti mélyvízbe).
Az UV-k a hatvanas-hetvenes években uralták a Nagykörutat, de azóta is szívesen látott vendégek: a 125-ös viszonylat nem pendlizett, hanem egy komolyabb túrát tett a belváros körül, közben érintve a 4/6-ost vonalát is.
Ezt a bejegyzést is videóval zárnám. Az időjárás egyébként tipikus őszi szürkeség volt, de még mindig sokkal kellemesebb, mint annak idején a 120 éves ünnepségen. Itt jegyzem meg, az illetékesek odafigyelhetnének, hogy minden fontos dolgot nyáron, szünidőben adjanak át, ezáltal jelentősen javítva a távoli jövőben ünnepelni szándékozók komfortérzetét ;)
Ez megy most