Geoffrey Tribe 1969 nyarán járt (először) Budapesten, így Ab van Donselaarral ellentétben még a metró előtti idők budapesti tömegközlekedését is fotózhatta. És ez lényegi különbség: akkoriban ugyanis néhány éven belül nem csak a Rákóczi úti villamosvonalak szűntek meg, hanem az ezekre ráhordó járatrendszert is átalakították - plusz a hatvanas évek végén még néhány olyan járat is közlekedett, ami később a metrótól függetlenül tűnt el.
A Városligetben, az Állatkert mellékbejáratával szembeni térségen a mai napig áll egy kis sárga épület, ami kirí a környék bódéjai közül. 1972-ig e körül fordult a 25-ös villamos, melynek másik végállomása többször változott az idők folyamán: '69-ben már csak a Hermina út/Thököly út sarkáról indult (a 72-es troli mai végállomásától), míg korábban a Keletitől, sőt: volt hogy a Nagyvárad térről! A városi kirándulójáratot a kisföldalatti építése miatt előbb busszal pótolták, majd '73-ban végképp megszüntették. A fentebbi képen egy 1500-as várakozik a "Lizsé" fái alatt, indulásra készen a Thököly út felé. Rettentő hangulatosnak tűnik; azt hiszem, nem csak kiskoromban imádtam volna villamossal érkezni az állatkertbe vagy a cirkuszba!
Az 5-ös villamos a Flórián tér és a Hévizi úti lakótelep közt ingázott 1974-ig, nem éppen a legrövidebb úton, mivel a viszonylat HÉV tehervágányok felhasználásával jött létre. A képen látható jármű különleges: a két UZ típusú motorkocsi egyike. Édesapám a "szegecselt Stuka" jelzős szerkezettel emlékezett ezekre, ami jogos: a Stuka és az UV típusok keresztezéseként is értelmezhető kocsikat alumínium szekrénnyel építették, a borítólemezeket pedig hegesztés helyett szegecsekkel rögzítették.
És ilyen volt a rendes Stuka. A Flórián tér és a Váci út közt ma is lehet villamossal utazni, de néhány évnyi óbudai ingázás után azt kell mondjam, a metróra ráhordás miatt ma is jól jönne egy ilyen viszonylat, hiszen az 1-es csúcsidőben már eleve tömve érkezik ezekbe a megállókba, így az utazni kívánó tömegeknek a majdnem tele levő járműre kell felpréselődnie. A 33A egyébként értelemszerűen a Nyugatiig - pontosabban a Kádár utcáig - bejáró 33-asnak volt a betétjárata.
És még egy stukás betétjárat: a 9A a Margit híd budai hídfője és a Móricz Zsigmond körtér közt közlekedett, amíg 1970-ben a HÉV alagút építése miatt fel nem szedték a síneket a Batthyány tértől északra. Ekkor még két évig a Körtér és Albertfalva kitérő közt ingázott. Mögötte ott áll egy 9-es is, ez a járat ekkor Albertfalva kitérőig ment. A Margit hídig feljáró dél-budai villamosok megszüntetése elég rossz döntés volt, persze igazából már ez az útvonal is rövidítésnek számított, hiszen a 9-es 1937-ig az óbudai Fő/Flórián térig járt...
A 68-as a mai belvárosi villamosvonalakhoz képest interkontinentálisnak tűnik: a Körtérről indult, gyakorlatilag a 7-es busz konkurenciájaként (nem túlzás ez a szó: ne felejtsük el, hogy a villamosjegy olcsóbb volt, mint a busz!) haladt a Bosnyák térig, ahol dobott egy jobbost, és az Örs vezér teréig ment (legalábbis '69-ben, mert korábban a Vezér utca/Mogyoródi út saroknál végződött). A járat végzete logikus módon a kettes (akkor még inkább kelet-nyugatinak hívott) metró volt: '72-től már csak a Keleti és az Örs vezér tere közt járt, majd '76-ban megszüntették. A konkrét villamoskocsi viszont megvan: 1983-ig Budapesten közlekedett ('74-től 1200-as pályaszámon), '85 és 2006 közt pedig Szegeden, 820-asként. Mivel ez volt a kétirányú "Bengálik" prototípusa, a MaViTE 2008-ban megszerezte, és Budapestre szállította, hogy felújítása után majd közlekedjenek vele.
Baloldalt a valószínűleg legismertebb, legtöbbször elsiratott megszűnt járat, az 58-as látható: a közepesen régi kivelű acélvázas "ezres" Zugliget felé tart a Körszálló előtt. Tőle jobbra viszont egy másik elűnt viszonylatot is észrevehetünk: a 63-as 1972 december végéig járt a Szent János kórház és a Nagyvárad tér közt. Utána még majdnem egy évig a Madách térre terelve közlekedett, majd eltűnt. A képről egyébként csak sejthető, de a nekünk a farát mutató pótkocsit a szögletes 1500-as vontatja.
Pacsisrtatelepre ma is jár villamos (az 52-es), de nem ezen az útvonalon. Sőt, amikor a 31-es villamost '95-ben megszüntették, már az sem ezen az útvonalon járt. A pesterzsébeti hurokvágányok története önmagában is érdekes, úgyhogy magyarázkodás helyett inkább csak az érdeklődők figyelmébe ajánlom az itteni sínekkel foglalkozó weboldalamat. Az érdekesség kedvéért még megemlíteném, hogy a képen látható kémény a mai napig megvan (de legalábbis tavaly még megvolt), illetve hogy a felsővezetéktartók kitartókarjai is régiek.
Csak kicsit vagyunk arrébb, a Határ út/Gubacsi sarkon - a háttérben látható földszintes házak helyén zöldterület és parkolók vannak, mögöttük pedig a lakótelep. 1969-ben innen indult az eredeti csepeli HÉV - az ugyanis, amit ma annak nevezünk, gyorsvasútnak épült, és úgy is hívták. Kár, hogy ezt 1978-ben megszüntették, és nem integrálták be a villamoshálózatba...
Ez a járat viszont konkrétan a metró miatt tűnt el: Rákosszentmihályon vagyunk, ahol 1970-ig tért be a gödöllői HÉV szárnyvonala, egy hurkot bejárva a kertváros utcáin. Akkoriban a HÉV a Keleti mellől indult (sőt, a rákosszentmihályi járat egy időben bejött a tulajdonképpeni Baross tér szélére), ez tehát közvetlen belvárosi kapcsolatot jelentett. Elég hihetetlennek tűnik a járat, el se tudom képzelni, milyen volt vele utazni, mellette lakni, hiszen ránézésre az is csoda, hogy egyik-másik utcában elfért a kis zöld vonat. Az acélvázasított M.III-as - nem csak a villamosokat modernizálták egy időben; ez a jármű is valahogy így nézett ki eredetileg - motorkocsi mellett amúgy igazán szép ráadás a Skoda, nem? :)
Végezetül egy panoráma, a Gellért-hegy tetejéről a Madách tér fele nézve - aki rákattint, HD méretben is megnézheti. Hogy milyen villamosokat látunk az Erzsébet hídon, azt csak találgatni lehet: az UV lehet 44-es vagy 67-es, a Bengáli pedig 60-as, 60A, vagy éppen a korábban látott 68-as. Mai szemmel nézve a közúti forgalom irigylésre méltóan gyenge...
A fényképekért ezúton is köszönetet szeretnék mondani Geoff-nek!
Ha tetszenek a képek, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm!
Ez megy most