Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (158) balatonföldvár (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (959) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (330) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (57) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (148) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (14) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (440) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (617) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (945) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (347) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Landwehrkanaltól a panelig: berlini vegyesfelvágott

2013.07.01. 18:00 :: Hamster

Blogot írni bonyolult dolog. Vagy csak én vagyok az? Néha, amikor látok valamit, eleve úgy nyomom le a fényképezőgép elsütőgombját, hogy "na, erről majd írok a blogba!". Ezen képek egy részét aztán ténylegesen is átméretezem, feliratozom és feltöltöm... majd szépen ott felejtem őket. Most egy marék olyan kép jön, amihez végül nem íródott blogbejegyzés, de ha már egyszer itt vannak, megmutatnám nektek őket.

Teltowerkanal_Potsdamer.jpg

Korábban már írtam arról, hogy Berlint nem csak szárazföldön, de hajóval is be lehet járni. A Landwehrkanal persze eredetileg nem sétahajózgatásra készült, csak ma már nehéz elképzelni, hogy a fentebbi képen látható helyen egykor a Potsdamer Bahnhofra tartó vonatok alatt teherszállító bárkák közlekedtek. De ugyanennek a csatornának egy másik szakaszán megy át a metró a vízi utas feje fölött, miközben az S-Bahn meg a meder alatt közlekedik. Imádom!

Ampelmaenner.jpg

Az NDK egykori lakosai kevés dologhoz ragaszkodtak az egyesítés után, de a hatvanas évek végétől bevezetett lámpafigurák pont ezek közé tartoztak: amikor le akarták őket cserélni a nyugati részen szokásosakra, akkora ribillió támadt, hogy a hivatalnokok inkább nem erőltették :) Sőt, a kalapos keleti emberkék azóta néhány nyugati városban is felbukkantak.

Baerenzwinger.jpg

Bernhez hasonlóan a német fővárosnak is medve a jelképe, és ezt - akárcsak a svájciak - néhány élő állat városban tartásával is kifejezésre juttatják. A berlini medvekifutó a Köllnischer Parkban található, én pedig esőben-szélben is elgyalogoltam oda, hogy lássam őket - de nem jártam szerencsével, mert a bundás címerállatok elbújtak. Úgyhogy maradt a plüssmacik nézegetése :I

DongXuanCenter.jpg

Aki esetleg úgy gondolta volna, hogy a Józsefvárosi pályaudvar és a Ganz-MÁVAG kínai piaccá átlényegülése egyedi jelenség, gondolja újra, mert Berlinben is van ázsiai (vietnami) piac - és akárcsak a budapestit, ezt is meg lehet Tatra gyártmányú villamossal közelíteni, ez a kép is egy ilyenből készült :)

Lichtenberg_Siegfriedstrasse.jpg

Régimódi lakótelep az iménti kép helyszínétől csak kicsit arrébb (Berlinben 1-2 kilométer kicsinek számít), még mindig Berlin-Lichtenbergben. A házak fölött látható felhők tartalmát kicsivel később a bőrőmön érezhettem :)

panelhazak.jpg

És végül az NDK építészetének egy olyan szokása, amiről már írtam Cottbus, Lipcse, vagy éppen a berlini óváros kapcsán: a régihez hasonló homlokzatok létrehozása panelből. Igazán megpróbáltak nem monoton felületű hasábot létrehozni, szerintetek sikerült nekik?

17 komment

Címkék: berlin város németország képek

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr465379107

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A keletnémet panelépítészet egyik érdekessége, hogy a szovjet mintájú 10 emeletes falansztereket is sokszor valamilyen díszburkolattal dobták fel, a tűzfalakra meg valamilyen mintát raktak, vagy modern domborművet. Ízlésesebb ugyan ettől nem lett a panel, csak nem volt az a nyomasztó egyenszürke, mint nálunk.
@nyelv-ész: A kavicsborítás szerintem nálunk is feldobta a tömböket, nézd csak meg, hogy a panelprogramosak mennyivel "kockábbak". Oké, festéssel ott is próbálkoznak, de a tagolt felület elvesztése szerintem nem tette szebbé őket. Jó, nem olyanok, mint anno a cse'szlovák lakótelepk, amiket gyerekként láttam, hogy sima beton, lefestve... brr.

Az viszont tény, hogy az NDK-ban előszeretettel csempézték őket. Mondjuk szépek úgy se voltak. Viszont láttam olyat, hogy a bejárat nem csak egy nyílás volt a földszinten, jobbe setben esőtetővel, hanem kis, üvegezett előépületecske, az nem volt rossz ötlet.
Szerintem menő a cifrázott panel.
@Hamster: Igen, arra gondoltam, amit csempének hívsz, bár nyilván nem az, hanem valamilyen kültéri burkolólap, néhol valóban csempére hajazó megjelenéssel...
@Hamster: Ja és festett beton panelt Pesten is láthatsz, meg vidéki városokban is. Az egyik kedvencem az Etele úti tízemeletesek erkélye, ahol bordóra van festve az erkély panel eleme, a többi meg ocsmány szürke. Lejjebb meg a Hengermalom felé vannak kékek is, ha jól emlékszem.
@nyelv-ész: Azért azok még így is szebbek, mint "Pozsony budai oldala" volt, vagy bármi más, amit arrafelé láttam.
@nyelv-ész: Engem is érdekelne, mi lehet az pontosan, mert többnyire "Fliesen"-nek mondják, ezen túl "Keramik"-nak (olyan leírást is találtam, ami szerint meisseni kerámialapokkal volt borítva valami panel).
@Paraphone: Sajnos nem fotóztam eleget, de legyen ezekről is bejegyzés? :)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: de elég logikus: egy várárokként is használt lecsapolócsatornát építettek ki vízi útvonalnak. Hívhatták volna Charlottenburger-Tiergartener-Neuköllner-Kreuzberger-Umleit-Wasserstrassénak is, de ez még nekik is túl hosszú lett volna :)
@Hamster: Legyen! De legyen benne villamos is... :p
Nekem jónak tűnik ez az ötlet is, hogy a környezetbe illő panelekkel, főleg ha változatos kialakítású, építenek be foghíjakat. A foghíj csúnya! Az adott kor stílusával, közkeletű anyagival harmonikusan beépíteni jó dolog. Ráadásul a panel olcsóbb. Gondolom kevés volt a pénz, és erre is hivatkozhattak. De a jó ízlés egyáltalán nem volt kevés, nem úgy mint hazánkban. Gondoljunk csak a VIII. kerületi Práter utcai lakótömbökre. Hogy oda mér kellet? Nem volt elég hely, ugye? Csak a külsőbb kerületek fele. Egyébként azt is értelmesnek találom ahogyan Varsóban újjáépítették a belváros magját. Valamit oda kellett építeni. Bár a szocreálnak is vannak szép, élhető, maradandó értékei, mint ahogy a múltkori berlini bejegyzésnél is bemutattad. De az is pénzbe kerül. Szerintem érték visszaadni egy régi, kellemes hangulatot, akkor is ha újak az anyagok és már megváltozott az általános stílus.
@Hamster: Az egyébként nem a pesti fele Pozsonynak? Gondolnám, mert olyan lapos. A budain meg csak kijjebb vannak lakótelepek. Az egyikben laktam egy hónapot 2009-ben. Általában a szlovák lakótelepek jóval csúnyábbak mint a magyarok, de az nem is volt olyan rossz. Egyrészt, szinte valamennyi ház átesett már a helyi panelprogramon, ami sokat javított a helyzeten. Ráadásul a belsőbb részeken, a házak elrendezése, a parkosítás és a szerencsésen dimbes-dombos terület sokat dobott a látványon. Ráadásul a főút közepén futott a villamosvágány, több modernebb megállóval. Igaz, én a külsőbb részen laktam, ahol az épületek közti túl nagy távolság, és a kihasználatlan, kertészeti értékek nélküli terület olyan b(B)razil (a főváros, a La Corbusier) hangulatot teremtett. Pedig itt, nálunk szokatlan módon, új lakóparkot is építettek a házak közé, mindenféle kerítés, azaz leválasztott saját kert nélkül. Még egy modern bevásárló központocska (pici) is volt, de annak is olyan Prior hangulata volt, hiába voltak benne olyan modern dolgok, mint a Billa is. A Fű is nyírva volt, csak fa az nem sok volt, és mindenféle irányokba futottak a kitaposott ösvények a járdák egyik pontjáról a másik oldal felé.
@stone pit(er): Hát a Dunának ezen az oldalán volt, nem a másikon, nekem ettől lesz valami ez vagy az az oldal :)
Az U1-en utszni elég zavarba ejtő. Elindul egy olyan helyről, ami szinte London is lehetne a vízzel, dokkkkkal, raktárakkal stb. (onnan van egy fotóm a gépben, miszerint a Lidl logó alá kanyarodnak a metróvágányok!). Aztán megy egy kicsi magasvasút, különböző antikságú lábakon először egész polgári környéken, aztán itt-ott bevillan egy-egy panel, az egyik kiköpött (echte) pesti is lehetne akár, burkolat, beosztás, minden ugyanaz, de csak azt az egyet látni. Aztán meg leszálltam csekkpojntozni.
@Sir Nyű: "ami szinte London is lehetne a vízzel, dokkkkkal"
Szerintem Berlinben több víz van, mint Londonban, nem csak a szélén vannak egykori dokkterületek, hanem konkrétan a belvárosokban :) Érdemes egy pár órás hajóutat csinálni, ahogy régebben írtam is.
süti beállítások módosítása