Eredetileg a háború előtti Berlin (és a kontinentális Európa) leforgalmasabb teréről szerettem volna írni, de mivel lustafáradt vagyok, úgy döntöttem, hogy mégse.azt majd csak némi felkészülés után fogom megtenni - annyi klassz dolgot lehet róla írni (akár a történetéről, akár a most ott álló épületek egyikéről-másikáról), nem akarom összecsapni.
Péntek este úgyse olvasná el senki, ha túl hosszan írnék, úgyhogy most inkább csak egy videó következik, melynek nagy részében a Potsdamer Platz alatti, szellemesen Bahnhof Potsdamer Platz néven ismert, négyvágányos regionális pályaudvaron készült felvételeket lehet látni. A "regionális" azt jelenti, hogy a főpályaudvarról jövő, vagy oda tartó távolsági vonatok nem állnak meg, csak a különféle neveken (RE/IRE) ismeretes személyvonatok.
A téren egyébként nem ez az első pályaudvar: a déli oldalon a második világháborúig működött a három különböző pályaudvart (távolsági vonatok, elővárosi vonatok Potsdam/Wannsee felé, illetve a déli S-Bahn gyűrűről betérő vonatok) magába foglaló Potsdamer Bahnhof, melynek területe ma park (többé-kevésbé ezalatt jönnek be a mostani pályaudvar vágányai):
Az a furcsaság, hogy egy ennyire belvárosi telek üresen maradt, természetesen a Berlini Falnak "köszönhető": a Potsdamer Platz területe a közvetlen szektorhatárra esett, a pályaudvar területe pedig 1972-ig kelethez tartozott (a környékével még a nyolcvanas években is üzleteltek a keletiek: újabb és újabb területeket adtak el a nyugatiaknak).
Forrás: Zuzien1 / Wikimedia Commons
A földalatti pályaudvar szintén nem az első a környéken: ott van rögtön mellette az észak-déli S-Bahn (szintén négyvágányos) állomása, melyet 1939 októberében adtak át. Ezen felül egy metróállomás is van itt, bár az igazából a nyolcszög alaprajzú Leipziger Platz-hoz épült, "csak" kijárata van a Potsdamer Platz felé. A regionális pályaudvarhoz pedig előre elkészítették a jövőben építeni szándékozott U-akárhanyas (hol U10, hol U3, most éppen U3/10) vonal állomását/alagútját, ami egy "plafonról lelógó hupli" képében fel is ismerhető a vasúti peronok felett. A 400 méter hosszú létesítményben (már hogy a leendő metróalagútban) néha bulikat, néha kiállításokat rendeznek, mert hát miért hagynának üresen állni egy ennyire központi helyen álló helyet.
És a végén itt a videó, átrobogó nemzetközi vonattal és ICE-vel, elinduló RegioExpress-szel. Egy kis Friedrichstrasse és Lichterfelde is van benne, de a feliratozásból elég világosan kiderül, ha épp nem a Potsdamer Platz-on járunk :)
Ez megy most