Már évek óta majd' minden nap munkagödröket kerülgetek, és ez sajnos nem költői túlzás. Mivel úgy tűnik, ez nem múlik el holnapra, jelen "külföldi szemmel" tematikájú bejegyzésemhez építkezések környezetében készült villamosos képeket válogattam Ab van Donselaar képei közül, vigasztalásul, hogy nem új jelenségről van szó :)
A közép-belső Üllői úton eredetileg az út két szélén futottak a villamosvágányok, de '76 októberében már épült a metró, emiatt egymás mellé helyezték őket, hogy a másik oldalon kialakíthassák a munkaterületet. Ez a kép ezen túl azért is érdekes, mert a rajta látható motorkocsi egyike volt annak a hat 2700-asnak, amiből nem csináltak se tanuló-, se ikerkocsit, illetve hogy az 51A viszonylat nem erre közlekedett: a háttérben látható templomnál le kellett volna kanyarodnia (neki) jobbra, az Ecseri útra - csakhogy itt kocsiszíni menetről van szó; a szerelvény a manapság szupermarketként üzemelő kispesti remizbe tart.
Boráros tér, valószínűsíthetően '81 környéke: a folyó közeli házak helyén még jó ideig rendezőpályaudvar működik, de már épül a tér alatti aluljárórendszer. Szerintem teljesen úgy néz ki, mintha a HÉV vágányait eredetileg tovább akarták volna hosszabbítani a híd alá (pedig én csak a Kálvin térre hosszabbításról tudok, az viszont talán nem erre jött volna), egy-egy lépcsővel a sínek két oldalán (sőt, a távolabbin rámpával is), ehelyett a vágányok még ma is az egyik lépcsővel szemben végződnek, az meg utasoknak pedig teljesen értelmetlen módon plusz száz métert kell gyalogolniuk a 2-es villamoshoz (meg persze a nagykörútiakhoz). Közben a híd alatt üresen szomorkodik a bitang nagy üres placc, ahol a vágányzáró bakok lehetnének - és még jó, hogy a 2A járat már nem létezik, mert arra még messzebb lehetett felszállni. Mintha direkt úgy tervezték volna a teret, hogy minden látványosan távol essen minden mástól :-/ Vágánymániásoknak érdekes lehet a villamos-HÉV összekötő vágány is, ami a kép középén kunkorodik a Duna felé.
Ezt tulajdonképpen rejtvénynek is fel lehetne adni: a Maglódi út külső részén (Sibrik Miklós/Lavotta utca környéke) régen az úttesten futottak a vágányok; ezt a balesetveszélyes állapotot a nyolcvanas évek elején számolták fel, a képen látható új nyomvonallal. Tessék megnézni azt a dögös vágánymező-fektető, vagy ki tudja, milyen gépet: BKV-s cégjelzése van. Egy időben egy rakás vágányépítő gépe volt a cégnek, ezek városon belüli közlekedéséhez (nem tudtak akármilyen szűk ívben elmenni) néhány helyen (Határ út, Vörösvári út) ún. "dozátorvágányok" is épültek. A gép mellett egyébként - ha jól sejtem - Willem Ballmannt, a 2624-es kocsi amszterdami tulajdonosát láthatjuk :)
Alakul a modern szocialista nagyváros intermodális átszállóhelye: ráncajtós Ikarus, UV, nagypanel, és talán még meg se kötött a beton. Hogy hol járunk?
Hát a Határ úti metróállomásnál! Az oszlopokhoz, aszfalthoz, nagypanelekhez szerintem azóta se nagyon nyúltak, nagyon ráférne egy nagygenerál...
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!
Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm!
Ez megy most