Már láttunk ludwigshafeni villamosokat itt a blogban: a meglepően szűk friesenheimi kanyarban. Most a környék egy másik érdekességét mutatnám meg:
A képen elsőre talán csak egy tipikus DÜWAG villamost látunk, az NSZK - és a német nyelvterület - egyik legjellegzetesebb kötöttpályás eszközét. Budapesti szemmel nézve talán fel se tűnik, de nem akármilyen csuklósról van szó, hanem egy piszok hosszúról, ez ugyanis nem több kocsiból álló szerelvény, hanem egyetlen kocsi: 1967 és '94 közt a Ludwigshafen és Bad Dürkheim közt közlekedő Rhein-Haardtbahn tizenkét tengelyes, 38 és fél méter hosszú járművei voltak a világ leghosszabb villamosai.
Mint írtam, a budapesti Combinók után talán már nem annyira látványos, de tiszteletre méltó ez a hossz egy klasszikus építésű villamostól! Valamit nagyon eltaláltak az NSZK-ban, amikor az eredeti négytengelyes kivitelből hat-, majd nyolctengelyest csináltak. Modul rendszer volt a javából: a kocsik utólagos hosszabbítása teljesen természetes volt (akár más városok használt járműveinek darabjait felhasználva), sőt, egyes licenszgyártók még tíztengelyest is építettek így.
Az RHB helyközi járat, ennek megfelelően az utasteret szakaszokra osztották, az ülésekhez pedig kis asztalka járt. A vonal a mi HÉV-einktől eltérően nem ér véget Ludwigshafenben, hanem a városi villamoshálózaton átjár Mannheimba is, pedig az nem csak hogy a Rajna túloldalán van, hanem rögtön egy másik szövetségi államban is. Igaz, az ilyesmi nem lehet akadálya egy közlekedési szövetségnek, mint ahogy Sopron is benne van a Bécs központú osztrák Keleti-régió Közlekedési Szövetségben (VOR). Csak Budapest környéke tart még mindig ott, hogy a vastag piros vonalnál vége a világnak :-/
Tizenkéttengelyes a mannheimi főpályaudvar előtt. Forrás: Dr Neil Clifton [CC-BY-SA-2.0], via Wikimedia Commons
Eredetileg három ilyen csuklós volt, de sajnos már egyik sem közlekedik közülük, bár az egyiket legalább megőrizték - ha meggondoljuk, ez nem kis dolog, hisz egyetlen példány körülbelül négy megszokott méretű régi tuja helyét elfoglalja a remizben! Az alábbi videón annak lelkes készítője videókamerával rohant végig az azóta elbontott 1019-es kocsi utastérén, ezzel zárnám ezt a rövid bejegyzést:
Ez megy most