Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Metró vezető nélkül

2014.06.22. 17:00 :: Hamster

Nürnberg metróhálózata rejtély önmagában is: a félmilliós frank fővárosnak komolyabb földalatti gyorsvasútja van, mint a hasonló méretű Düsseldorfnak, vagy éppen a millió fölötti lakosú Kölnnek - helyi ismerősöm szerint amikor kiderült, hogy München valódi nehézmetrót akar építeni, Bajorország második városának, Nürnbergnek is azonnal ilyenre "kellett" módosítania az addig földalatti villamosokról szóló terveit :) Az első vonal '72-ben nyílt meg, azóta további vonalak és hosszabbítások épültek; nekünk most az U2-es és U3-as vonal lehet érdekes, nézzünk csak rá erre a képre:

IMG_5070.JPG

Bizony, ennek a szerelvénynek nincs vezetőfülkéje! Valami ilyesmi lesz a mi négyes metrónk is nemsokára, ha minden jól megy. Az U3-as 2008 óta közlekedik így, és hogy még érdekesebb legyen, a vonal másfél éven át a korábban épült U2-es "hagyományos" (ember által irányított) szerelvényeivel vegyesen járt a közös szakaszon: az egyik szerelvényei maguktól mentek, a másiknál ült elől valaki.

IMG_5079.JPG

A világban már jó ideje léteznek vezető nélküli metrók (én is utaztam már ilyenen), de azért mindig érdekesnek találom az ilyen utazást. Hogy tetszett volna ez gyerekkoromban, amikor a budapesti metrókocsik vezetőfülke-ajtajának foltjain próbáltunk előre kukucskálni! Nálunk sajnos nem lesz olyan klassz panoráma, mint itt, az előre nyíló mentőlépcső miatt.

A projekt kivitelezése a Siemenshez köthető, az eleve vezetőfülke nélkül készülő szerelvényeket még láttam is a bécsi gyárban, amikor a nagykörúti Combinók gyártását néztük meg. Nem tudom, a négyes metró automatikája mennyire lesz hasonló, nálunk mintha nem láttam volna a hurokkábeleket, amiket itt, viszont a peron- és sínteret figyelő rendszer ugyanolyannak tűnt. Az üzem most már jól fut, számomra csak a viccesen rövid szerelvények voltak furcsák - igaz, a kisebb vonatokat gyakrabban közlekedtetik, tulajdonképpen ezért is kellett az automatika, mert emberi felügyelet mellett túl sűrű lett volna a csúcsidei követés.

22 komment · 2 trackback

Címkék: videó metró németország képek tömegközlekedés nürnberg

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr766387419

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Megérkezett az Ötös Metró! 2014.06.23. 17:08:28

Újabb földalatti vasúttal bővült Milánó tömegközlekedési hálózata 2012 február 10-én, amikor átadták Lillát, az 5-ös metrót. Lám-lám, ezek már az ötödiknél tartanak, bezzeg Budapesten még csak most végzik az utolsó simításokat a 4-es metrón. Nem kell a...

Trackback: Metró a várárokban 2014.06.21. 15:53:09

A Nürnberg óvárosát körbevevő középkori erődítések nagyrészt ma is megvannak, bár a XIX. századtól kezdve itt-ott lebontottak szakaszokat belőle. A rendszernek nem az Operaháznál fekvő része a legszebb, sőt, magát az óvárost se innen érdemes megköze...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kérdés mikor fogják engedélyezni nálunk a vezető nélküli üzemet az M4-en.
rámpával akadálymentesített metró.
Úgy látszik itt jól üzemel az automata metró peronkapuk nélkül. Az M4-en telepítve lesznek, kár hogy elrontják vele az állomások összképét.
@VT22: Szerintem nem lesznek peronfala, nem kevered őket a beléptetőkapukkal, amik a humán jegyellenőrzést fogják majd kiváltani?
Érdekes, hogy az NSZK-időkben Nürnberg demográfiai adatai mindig Fürth és Erlangen adataival együtt voltak publikálva, mintha a három város közigazgatásilag egybe tartozna. Így büszkén hirdették a 700 ezer feletti lakost, amivel akkoriban nemcsak Bajorország, hanem az egész NSZK második legnagyobb városának számítottak.
@nyelv-ész: Egyébként tényleg eléggé együtt élnek, Fürth és Nürnberg fizikailag is, Erlangen meg mintha elsősorban arra szolgálna, hogy a diákok és a mérnökök ne keveredjenek a melósokkal és turistákkal :) Egyébként tervben van villamos építése Nürnbergből Thonon át Erlangenbe - Fürthbe ugye a metró jár át.
Nürnbergről még egy érdekesség: A Ceausescu-éra alatt az NSZK "megvásárolta" az erdélyi szászokat, egy jelentős részük Nürnbergben élt. Azidő tájt a német mellett román, magyar szó is hallható volt arrafelé, no meg az idősebbektől a szász "dialektus" is, ami szerintük önálló nyelv volt. Ami azt illeti, nem is értette senki :-)
ez a nehézmetró egy kicsit olyan mint az ulf bécsben, kicsit rongyrázás is, de hát tehetik.
@Hamster: Nem a beléptetőkapukra gondoltam, hanem a peronon lévő kapukra/falra, ami az utasok alagútba beesését akadályozná meg.
@VT22: No, hát olyan tudtommal nem lesz.
Szokás panaszkodni az új metrónk alacsony utasforgalma miatt. A "komoly földalatti gyorsvasúttal rendelkező félmilliós város"-ról pedig mit lehet tudni? Hasonlóképp kihasználatlanok a szerelvények? Indokolt ott metrót járatni?
Hamster! Híres lettél! A HVG is írt a videódról: hvg.hu/cegauto.kozlekedes/20140624_Video_Ilyen_a_kilatas_a_vezetofulke_nelku#rss

Épp csak a nevedet tévesztette el, és véletlenül Indexet írt... :P
@Hamster: Pedig nem egy rossz találmány, bár a te tapasztalataiddal biztos ültél már olyanon :-).

Én DK Ázsiában élek, Singapore-i metrot tudom felhozni példának, ami szerintem a (tervezett) tömegközlekedés netovábbja.

Igaz hogy minden megálló közel hasonlóan néz ki, de funkcionalitásában szinte tökéletes. A peron szélén lévő kapuknak csak egyik funkciója hogy ne tévedjen senki az alagútba. Sokkal hasznosabb, a "forgalom terelő sávok" azaz a FEGYELMEZETT UTASOK a kapu két oldalán várnak, míg a kiáramló tömeg elmegy közöttük. Baromi gyors igy az utascsere, igaz ehhez kell az ottani közlekedési kultura is (ők baromi fegyelmezetten megállna kegy sorban a mozgólépcsőn még nagy tömegben is ...)
@szb9: Hát, láthatóan 2-4 kocsis szerelvények mentek ezeken a vonalakon. Az U1 kicsit komolyabbnak tűnt. Viszont a javukra legyen mondva, hogy ők ezt nem alamizsnából építették, és emellett azért van S-Bahn, új szerelvények, új villamosok, tervezett vonalak, nem széteső buszok, stb.
@Hamster: alamizsna? azért vettünk fel rá hitelt is, nem? :)
@nyelv-ész: " ami szerintük önálló nyelv volt. Ami azt illeti, nem is értette senki :-)"

No, akkor az egyik szomszédban a bácsi sem magyarul beszél, hanem valami önálló nyelven - őt sem érti senki :D :D :D
Nézzétek el a totál laikusnak a kérdést: mire jók ezek a hurokkábelek?
@bioLarzen: Igencsak leegyszerűsítve: antenna, ott mondja meg a pálya a járműnek, hogy mi merre hány (kilo)méter(per óra) :)
@Hamster: Aha!

Ennyire egyszerűen nekem pont elég is :)

Kösz!
@szb9: Amikor ott eltem meg vagy 10 evvel ezelott, akkor egesz jo kihasznaltsagnak orvendett megitelesem szerint (pontos szamokat nem tudok mondani). Ennek egyik fo oka, hogy a jaratok eleg ritkak voltak, napkozben 10 percnel tobb volt a kovetesi ido akkoriban. Valamint a varosnak egy igen jo nemzetkozi hiru vasarvarosa van, ahova erkeznek is dogivel az uzletemberek. Repteruk is van, a metro megy oda is ki. Valamint a kornyezo telepulesekrol (kb. 50 km-es korzetbol) is ugye a vasutallomasra erkeznek az ingazok, akiket gyorsan el kell vinni a varos kulonbozo reszeibe.
@StanLee: Minél nagyobb kapacitású egy jármű, annál ritkábban érdemes járatni, csak sajnos ez könnyen a visszájára fordulhat. A négyes metrónál is ki lehetne számolni, hogy a jelenlegi forgalom mellett akkor lenne tele, ha csúcsidőben is mittudomén csak 10 percenként járna, csakhogy akkor pont a ritka követés miatt kevesebb embernek lenne kedve utazni vele.
süti beállítások módosítása