Nürnberg metróhálózata rejtély önmagában is: a félmilliós frank fővárosnak komolyabb földalatti gyorsvasútja van, mint a hasonló méretű Düsseldorfnak, vagy éppen a millió fölötti lakosú Kölnnek - helyi ismerősöm szerint amikor kiderült, hogy München valódi nehézmetrót akar építeni, Bajorország második városának, Nürnbergnek is azonnal ilyenre "kellett" módosítania az addig földalatti villamosokról szóló terveit :) Az első vonal '72-ben nyílt meg, azóta további vonalak és hosszabbítások épültek; nekünk most az U2-es és U3-as vonal lehet érdekes, nézzünk csak rá erre a képre:
Bizony, ennek a szerelvénynek nincs vezetőfülkéje! Valami ilyesmi lesz a mi négyes metrónk is nemsokára, ha minden jól megy. Az U3-as 2008 óta közlekedik így, és hogy még érdekesebb legyen, a vonal másfél éven át a korábban épült U2-es "hagyományos" (ember által irányított) szerelvényeivel vegyesen járt a közös szakaszon: az egyik szerelvényei maguktól mentek, a másiknál ült elől valaki.
A világban már jó ideje léteznek vezető nélküli metrók (én is utaztam már ilyenen), de azért mindig érdekesnek találom az ilyen utazást. Hogy tetszett volna ez gyerekkoromban, amikor a budapesti metrókocsik vezetőfülke-ajtajának foltjain próbáltunk előre kukucskálni! Nálunk sajnos nem lesz olyan klassz panoráma, mint itt, az előre nyíló mentőlépcső miatt.
A projekt kivitelezése a Siemenshez köthető, az eleve vezetőfülke nélkül készülő szerelvényeket még láttam is a bécsi gyárban, amikor a nagykörúti Combinók gyártását néztük meg. Nem tudom, a négyes metró automatikája mennyire lesz hasonló, nálunk mintha nem láttam volna a hurokkábeleket, amiket itt, viszont a peron- és sínteret figyelő rendszer ugyanolyannak tűnt. Az üzem most már jól fut, számomra csak a viccesen rövid szerelvények voltak furcsák - igaz, a kisebb vonatokat gyakrabban közlekedtetik, tulajdonképpen ezért is kellett az automatika, mert emberi felügyelet mellett túl sűrű lett volna a csúcsidei követés.
Ez megy most