Ahogy a minap írtam, Würzburg éveken át csak egy útközbeni név volt számomra a Budapest-Köln útvonalon. Sejtettem, hogy nem lehet csúnya hely, mert a vár látszódott a közeli, igencsak méretes autópályahídról, de ennél közelebb nem kerültem hozzá, mert mindig sietni kellett. Érdekes volt néhány hete végre alulról is látni ezt a hidat:
Persze nyilván nem eme költői látvány miatt jöttem ide - hanem mert a híd alatt villamos is áthalad, közben igencsak tekintélyes magasságkülönbséget letudva. A fenti kép az emelkedő alján készült...
... a következő megállóból viszont már felülről lehet rálátni ugyanerre a hídra: egy pici látszik belőle a fa lombja mellett, a kép közepétől jobbra (a vízszintes valami a felüljáróval egy másik út). A takarás ellenére ugye azért sejthető a magasságkülönbség? Másfél kilométer alatt száz méternél többet kapaszkodik a villamos, fogasléc és egyéb trükkök nélkül! A legmeredekebb szakasz 91 ezrelékes, ez perpillanat a legmeredekebb villamosvonal Németországban...
Forrás: Drehscheibe Online
... bár csak azért, mert a neunkircheni 111 ezrelékeset - lásd a fentebbi képet - 1978-ban bezárták. A helyi szakemberek sokat gondolkoztak azon, hogyan építsék meg - szó volt fogaskerekű vasútról is, de végül elvetették, és '89 őszén sima (adhéziós) villamosvasútként helyezték üzembe. Rendesen vágtat rajta felfelé az alacsonypadlós: hegymenetben eredetileg 70 km/h volt az engedélyezett sebesség, de később 50-re mérsékelték*, a pályát kimélendő (persze érdekelne, hogy addig tényleg mentek-e 70-nel, vagy csak elméleti érték volt, a "menj, amennyivel bírsz" szinonímája). Lefelé 40, a legmeredekebb szakaszon pedig 30 a legmagasabb sebesség. Persze a korlátozások kőbe vésése előtt kipróbálták a fizikai határokat is: 62 km/h-nál való vészfékezésnél, direkt csúszóssá tett pályán, lejtmenetben 228 méter után állt meg a jármű, és ebből csak 26-ot csúszott blokkolt kerekekkel, mert - ahogy előzetesen sejtették - az első kerekek szépen lekaparták a síkosító réteget a sínről, utána pedig ismét lehetséges volt az üzemszerű fékezés. (Forrás: Das Liniennetz der Würzburger Strassenbahn) A 91 ezrelék egyébként körülbelül másfélszerese az egykori budapesti 58-as villamos legmeredekebb részének (59 ezrelék), és kicsit több mint másfélszerese az 59-esének (53 ezrelék).
*halk megjegyzés: a budapesti villamos perpillanat vízszintesen se mehet ötvennél többel
Sajnos az emelkedő egy gyorsforgalmi út közepén halad, ahol nincs járda, emiatt nincs honnan fotózni - jobb híján levideóztam a szakasz elejét és a végét, illetve magát az utazást fel és le:
A város fura kinézetű alacsonypadlós villamosai egyébként ugyan kimondottan hangosak az átlag német tujához képest, de ennyire hangosnak nem tűntek élőben, mint a videón - semmiképp sem volt kellemetlenebb, mint a Fehérvári úton negyvennel visító Ganz csuklós :-/
Ez megy most