Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Würzburg hegymászó villamosai

2014.07.15. 18:00 :: Hamster

Ahogy a minap írtam, Würzburg éveken át csak egy útközbeni név volt számomra a Budapest-Köln útvonalon. Sejtettem, hogy nem lehet csúnya hely, mert a vár látszódott a közeli, igencsak méretes autópályahídról, de ennél közelebb nem kerültem hozzá, mert mindig sietni kellett. Érdekes volt néhány hete végre alulról is látni ezt a hidat:

IMG_6420.JPG

Persze nyilván nem eme költői látvány miatt jöttem ide - hanem mert a híd alatt villamos is áthalad, közben igencsak tekintélyes magasságkülönbséget letudva. A fenti kép az emelkedő alján készült...

IMG_6392.JPG

... a következő megállóból viszont már felülről lehet rálátni ugyanerre a hídra: egy pici látszik belőle a fa lombja mellett, a kép közepétől jobbra (a vízszintes valami a felüljáróval egy másik út). A takarás ellenére ugye azért sejthető a magasságkülönbség? Másfél kilométer alatt száz méternél többet kapaszkodik a villamos, fogasléc és egyéb trükkök nélkül! A legmeredekebb szakasz 91 ezrelékes, ez perpillanat a legmeredekebb villamosvonal Németországban...

Forrás: Drehscheibe Online

... bár csak azért, mert a neunkircheni 111 ezrelékeset - lásd a fentebbi képet - 1978-ban bezárták. A helyi szakemberek sokat gondolkoztak azon, hogyan építsék meg - szó volt fogaskerekű vasútról is, de végül elvetették, és '89 őszén sima (adhéziós) villamosvasútként helyezték üzembe. Rendesen vágtat rajta felfelé az alacsonypadlós: hegymenetben eredetileg 70 km/h volt az engedélyezett sebesség, de később 50-re mérsékelték*, a pályát kimélendő (persze érdekelne, hogy addig tényleg mentek-e 70-nel, vagy csak elméleti érték volt, a "menj, amennyivel bírsz" szinonímája). Lefelé 40, a legmeredekebb szakaszon pedig 30 a legmagasabb sebesség. Persze a korlátozások kőbe vésése előtt kipróbálták a fizikai határokat is: 62 km/h-nál való vészfékezésnél, direkt csúszóssá tett pályán, lejtmenetben 228 méter után állt meg a jármű, és ebből csak 26-ot csúszott blokkolt kerekekkel, mert - ahogy előzetesen sejtették - az első kerekek szépen lekaparták a síkosító réteget a sínről, utána pedig ismét lehetséges volt az üzemszerű fékezés. (Forrás: Das Liniennetz der Würzburger Strassenbahn) A 91 ezrelék egyébként körülbelül másfélszerese az egykori budapesti 58-as villamos legmeredekebb részének (59 ezrelék), és kicsit több mint másfélszerese az 59-esének (53 ezrelék).

*halk megjegyzés: a budapesti villamos perpillanat vízszintesen se mehet ötvennél többel

IMG_6417.JPG

Sajnos az emelkedő egy gyorsforgalmi út közepén halad, ahol nincs járda, emiatt nincs honnan fotózni - jobb híján levideóztam a szakasz elejét és a végét, illetve magát az utazást fel és le:

A város fura kinézetű alacsonypadlós villamosai egyébként ugyan kimondottan hangosak az átlag német tujához képest, de ennyire hangosnak nem tűntek élőben, mint a videón - semmiképp sem volt kellemetlenebb, mint a Fehérvári úton negyvennel visító Ganz csuklós :-/

15 komment · 1 trackback

Címkék: videó németország képek tömegközlekedés érdekesség würzburg villamos

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr536483687

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: 104 ezrelék: Combino a lejtőn 2015.10.08. 09:11:35

Egy ideje már rombolgatom azt a közkeletű tévhitet, miszerint a budapesti villamoshálózaton extrém pályaviszonyok vannak (a pályahibák más lapra tartoznak - bár abból is számos helyen látni rosszabbat). Bemutattam Stuttgartot, ahol úgy vágtattak a vill...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kicsit hülye kérdés, de minek a mágnes (mi van a jó öreg x méter/perc után sípol megoldással)? Ahhoz hogy csak a lejtőn sípoljon, elég lenne két mágnes, mik azt jelentik, hogy "itt kezdődik a lejtő" illetve "itt ér véget a lejtő".
(Nem kötözködés, tényleg érdekel, mert a németek nem szoktak ok nélkül csinálni dolgokat)
Hát ha csak a két végén lenne ilyen mágnes, gondold, a tetején bele van programozva, hogy max. megengedett sebesség 30 km /h, a domb alján meg 40 km/h óra, viszont becsúszik valami gikszer és nem lesz fékezhető a villamos. Másfél kilométeres, majdnem 10%-os lejtőn csúnyán többel vágódna be a második mágnes fölé, mint 40 km/h, szvsz. előbb siklana ki. Így lehetőség van arra, hogy ha egy mágnes után történik valami a villamossal, akkor nem 70-80 km/h-ról kell lefékezni a villamost, hanem mindössze kb 45-50-ről, amire a azon a 200-300 méteren keresztül fel tud gyorsulni.
Wazz...'
Ez királyság! Mármint a feeling, ahogy felment azon az emelkedő a jármű, pedig én csak a videót láttam.
Lefelé menet vajon visszatermel áramot a hálózatba?
Miért van az, hogy lefelé lassabban szabad menni, mint felfelé? Nem bíznak a fékekben? (Ez komoly kérdés volt, még ha hülyén is hangzik)
Milyen más megoldás lehetne a zúzottkő ágyas pálya helyett, és miért? (Azt láttam a budapesti 1-es villamosnál is, hogy a Rákóczi híd felé a Kőbányai út előtt a vasúti aluljáró alatti szakaszon nem zúzottkő, hanem beton ágyas a pálya. Ez miért van?
(Laikus vagyok...) :)
Ja, és még egy kérdés: a villamos felső vezetéke miért olyan "dupla vezetékes", mint amit nálunk csak a vonatoknál és a budapesti hév-eknél lehet látni??
@P1sty: "Másfél kilométeres, majdnem 10%-os lejtőn csúnyán többel vágódna be a második mágnes fölé, mint 40 km/h, szvsz. előbb siklana ki." Nem így értettem. Az első mágnes után bekapcsolna a nagyvasútihoz hasonló éberségi, ami mondjuk harminc másodpercenként sípol magától, és ha vezér nem reagál, akkor fék (értelemszerűen a másik meg kikapcsolná ugyanezt).
Egyébként sem vágódhatna 70-nel a lejtő aljába, mert még akkor befékez a gép, amikor a harminchoz számolt tűrést is túllépi.
Különben meg ha nem működik a fék, akkor mindez elméleti kérdés, mert fék híján úgyis valami akadály fogja meg a villamost :-)
@Atro: Szerintem ez ilyen szokás dolga, több helyen is van ilyen.
@Atro: Ez egy magas hosszlánc-rendszerű felsővezeték, kettős munkavezetékkel.

A hosszlánc lényege, hogy függőleges irányban kimerevítik a munkavezetéket, hogy az áramszedő függőleges dinamikus terhelését, valamint a rögzítéseknél az áramszedő tehetetlenségéből adódó lepattanás lehetőségét csökkentsék. Tulajdonképpen ez hiányzik Budapesten is, mert a feszítetlen egyszerű függesztett munkavezeték az (egyik) ok, ami miatt a villamosok sebességének növelését nem engedélyezik.

A másik duplaság a kettős munkavezeték, az meg gondolom a meredek pálya miatti nagy menet- és fékáramok miatt lett alkalmazva.
@Atro: Lefelé menet vajon visszatermel áramot a hálózatba?

A videó legelején (0:05-0:19 között) látszik, ahogy szikrázik a szedő, miközben fékez a villamos a lejtőn. Úgyhogy a válasz: igen.
@¿Qué tapas hay?: Tulajdonképpen ez hiányzik Budapesten is, mert a feszítetlen egyszerű függesztett munkavezeték az (egyik) ok, ami miatt a villamosok sebességének növelését nem engedélyezik.

Ez szerintem is így van, de a félreértések elkerülése kedvéért: létezik súlyfeszítéses rendszer szimpla munkavezeték esetén is. Pont az 1-esen ha jól tudom, ilyen rendszer van. (Az Alkotás utcában is.)
@¿Qué tapas hay?: "feszítetlen egyszerű függesztett munkavezeték az (egyik) ok, ami miatt a villamosok sebességének növelését nem engedélyezik."

Meglepődnék, ha a szabályakotói szint ilyeneken agyalna, ti. az a valószínűbb, hogy azért nem építenek ilyet, mert minek, úgyse mehetnének gyorsabban. Ráadásul az 1-esen és a 61-esen vannak talán félkompenzáltnak hívott? súlyfeszített felsővezetékes szakaszok. Szóval szerintem a villamosok sebességének első számú korlátja a törvény bötűje.
@SomiTomi: " Az első mágnes után bekapcsolna a nagyvasútihoz hasonló éberségi, ami mondjuk harminc másodpercenként sípol magától,"
És az totál mindegy, hogy harminc másodperc alatt tíz métert tesz meg, vagy többet? Ráadásul egyetlen ponton múlna a biztonság, ami kicsit kevésnek tűnik. Biztos nem véletlenül csinálták, hisz nem csak spórolni akartak, de biztonságot is.
@Hamster: Akkor 50(-100-150) méterenként sípol, azt sem atomfizika megoldani :-)(youtu.be/aPxY6oTmM5o)
A biztonságtechnikai kérdést meg esetleg a mágnes többszörözésével lehetne kiküszöbölni, elég valószínűtlen, hogy két-három egymást követő mágnest ne vegyen észre a gép (ha meg igen, akkor ettől a hibától a mostani megoldás sem mentes).
@P1sty:
Csak 50-nel lehet menni, mindenre ez vonatkozik, kivéve ha a tábla engedi, de a villamos akkor se mehet 50 fölé, pl: Árpád-híd; autók 70, villamos 50.
@SomiTomi: Motoszkál bennem a kérdés, hogy miért akarsz megjavítani egy rendszert, ami tök jól működik huszonöt éve? :)
@Hamster: Én nem akarok semmit megjavítani, csak érdekel, hogy vajon miért így csinálták. Mert nyilván volt rá jó okuk (amire én még nem jöttem rá), a németek nem nagyon szoktak ilyen dolgokat hűbelebalázs módra csinálni :-)
süti beállítások módosítása