Jó másfél éve írtam a környék legnagyobb városfejlesztési projektjéről, amit Bécs Főpályaudvar néven futtattak, illetve az előtte többé-kevésbé ugyanott fekvő, lebontott Südbahnhofról. Nos, 2014. október 10-én végre megnyílt a nagy mű. Illetve...
... a "megnyitás" szó viszonylag nyakatekert értelmezéséről van szó. Lokális és regionális vonatok ugyanis már 2012 decembere óta megálltak a bőven építés alatt álló építmény néhány peronján - ahogy erről írtam is akkoriban -, igazán viszont csak 2015 decemberében fog beindulni a nagyüzem. Addig - de csak idén decembertől - meg fog állni néhány távolsági vonat, de a Westbahnhof távolsági funkciójának átvitele még várat magára. Igaz, addig legalább nyugodtan lehet ilyen képeket csinálni a naaagy pályaudvar melletti naaaagy házakról és picike vonatokról, nincs kapkodás, nincs tömeg ;) Kicsit vicces mindeközben, hogy a távolsági vonatok nagy része most is áthalad az építményen, csak nem áll meg.
Azt már a múltkor leírtam, hogy nem értem a koncepciót: a plafon átlátszatlan, hogy ne jöjjön be fény, és oldalfal sincs, hogy a szél befújhasson..? Ez persze nem tragédia, csak az ember azt gondolná, egy ekkora beruházásba belefér a fényes, de huzat nélküli tér.
Október 11-én még több peronon dolgoztak még, és a kevés vonat miatt utasból se volt sok, úgyhogy kellett némi képzelőerő, ha magunk előtt akartuk látni, milyen lesz ez a hely, ha teljes gőzzel fog menni. Felemás érzéseim vannak: szeretném, ha Kelenföldön így néznének ki a peronok, ugyanakkor nem lennék boldog, ha egy Budapest Központi Pályaudvar nevű, vadonatúj építésű létesítmény így nézne ki!
A tető rombusz alakú kivágásain át...
... az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) központjára láthatunk rá. Eredetileg egy 100 és egy 60 méter magas tornyot terveztek a főpályaudvar két oldalára, de az veszélyeztette volna a közeli Belvedere-palota UNESCO-státuszát, ezért 88 méterben maximálták az építési magasságot, és cserébe ezt a tornyot is addig húzták fel (pontosabban nem is figyeltem, hogy a másik megépült-e egyátalán).
Szóval ha október 11-én csak regionális vonatok álltak meg a peronok mentén, akkor mit is adtak át előző nap? Hát a peronok alatti és körülötti teret - amit leginkább plázának lehetne hívni.
Persze az utastájékoztató kijelző inkább egy jókora reptérre emlékeztet...
... de ha nem vonattal érkezem, lehet, hogy észre se veszem, hogy pályaudvaron vagyok :) Mondjuk ennél sokkal elkeserítőbb, hogy a vasúti perontól az U1 Südtiroler Platz nevű megállóhelyéig 4-500 métert kellett gyalogolni - legalább egy mozgójárdát beépíthettek volna az oda vezető passzázsba! Minden vicc nélkül mondom, hogy ehhez képest a Kelenföldi pályaudvar "lemozgólépcsőzök az aluljáróba, onnan meg a metró peronjára" átszállása ugyanazt az élményt adja, mint ami a régen Pestről Bécsbe látogatót fogadta - csak fordítva. Régebben tervezték, hogy az U2-est is erre kanyarítják, de ez elmaradt - a várt forgalmat tekintve igazán be lehetett volna ásni egy új megállót az U1-esre - drága lett volna, de mégiscsak Európa egyik legjobban menő városáról van szó! Építészetileg pedig az egész létesítmény a közelében sincs a berlini főpályaudvar tágas technokrata varázsának, úgyhogy kicsit zavartan várom, hogy mit tudnak fejleszteni még ahhoz, hogy elérje a Bécstől elvárható presztizst, vagy legalább a teljes potenciált :(
Ez megy most