Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Közúti-vasúti híd a Tisza fölött

2015.05.01. 18:00 :: Hamster

Régebben nem számított ritkaságnak, ha egy hidat közösen használtak autók és vonatok: a közelmúltig volt ilyen Tiszaugnál, Bajánál, de jól emlékszem a dunaföldvári hídon is a sínekre. És persze ott volt a Hajógyári-sziget K-hídja, melyen ugyan csak tehervonatok jártak, de technikailag mégis ugyanilyennek számított.

img_9016.JPG

Ma már a kiskörei átkelő az egyetlen így üzemelő híd itthon - legalábbis hirtelen nem jutott eszembe másik; tessék szólni, ha mégis van! Nem egy új darab, ráadásul elég szerencsétlen történetű: nem csak a második világháborúban, hanem már az elsőt követően is felrobbantották! Ennek ellenére a mederhíd két szélső nyílása nagyrészt még mindig az 1906-ban elkészült inkarnáció maradványaiból áll, és naponta így is átcsattog rajta párszor egy-egy Bzmot.

img_8986.JPG

Az egyetlen nyomon járható hídon a közúti forgalmat is sorompó-fénysorompó szabályozza, de a vonat áthaladása előtt a "bakter" (nem tudom, mi a pontos megnevezése, biztos nem csak simán sorompóőr) is átbiciklizett oda-vissza az ártéri nyílásokkal együtt kimondottan hosszú hídon. Kisgyerekként biztos imádtam volna ezt a procedúrát, de persze most is izgalmasnak találtam!

A Kál-Kápolna - Kisújszállás vicinális egy nem túl nagy forgalmú mellékvonal, de azért a 20 km/h-s áthaladásnál  jobbat érdemelne. Gondolom, előbb-utóbb szükség lesz az átkelő újjáépítésére - kíváncsi vagyok, ez hogy fog történni: a mérete miatt nem két fillér lenne dupla szélésségűre cserélésére! Igazából ez a bejegyzés tele van kérdőjelekkel, és főleg azért írtam meg, hogy hátha valaki olvassa, és felvilágosít, mit lehet tudni a témáról. Addig is: aki arra jár, ne hagyja ki ezt a "2 in 1" jellegű hidat, hiszen ki tudja, meddig lesz még meg ebben a formában!

23 komment

Címkék: közlekedés videó híd képek vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr67401726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Valamikor az algyői vasúti hid is közuti hid is volt, amig meg nem épült a 47-es út külön hidja.
Baja, Dunaújváros, Tiszaug, mindre emlékszem...:) .
A délszláv háború után néhány évvel Újvidéken ilyen volt az egyetlen híd. Valami két órát állt ott a vonatunk, mire átjutott.
Ezt a kombinált hidat is szegénység hozta létre az országban...
-A kérdés jogos. Az autós forgalmsűrűségről a közútkezelő biztosan tudna érdekes dolgokat mesélni. Az fog dönteni a jövőben.
"Ezt a kombinált hidat is szegénység hozta létre az országban..."

Ahogy vesszük. A tényleg szegény helyeken nincs híd, vagy nincs vasút. Kombinált híd meg rengeteg gazdagabb helyen is épült, mivel ez egy megfelelő kompromisszum akkor, amikor a közúti vagy a vasúti forgalom volumene nem indokol többet, de azért egy híd jól jön. Hogy ezek egy része rég elavult formában, relatíve forgalmas helyeken a közelmúltig/máig megmaradt, annak lehet köze a gazdasági helyzethez. De tulajdonképp a fenti esetben a kérdés az, hogy miért jár még személyvonat a Kisújszállás-Kál-Kápolna vonalon, ezt nálunk inkább kulturális sajátságok indokolják, nem az utasigény...
Legutóbb 2012 őszén jártam arra, elég kis forgalom volt a hídon épp. A rá vezető utak minősége igen gyatra, szóval valószínűleg azokkal is kellene kezdeni valamit, mielőtt bármiféle fejlesztésbe belefog bárki a hidat illetően, mert számomra nagyon úgy tűnik, hogy ezt a forgalommennyiséget ilyen kombinált állapotban is elbírja a konstrukció.
@Comandante en Jefe: Na igen, Linz belvárosában (!) is van egy kombinált híd, persze állandó vasúti forgalom nincs rajta, az a titka. Reméljük, ez így még elműködik egy darabig, mert valóban, a környékbeli utak rosszabb állapotban vannak, az ide vezető is, inkább arra kellene költeni.
Taksony és Szigetszentmiklós között is volt ilyen. Aztán a vasút megszűnt létezni. :( Pedig régen - bár nem is annyira régen - még személyvonatok is jártak. A BHÉV üzemeltette.
Amikor ezek az öszvér használatú hidak épültek, még alig volt gépjárműforgalom.
Érdekes jelenség. Az amúgy másnak is feltűnt, hogy a hídon még rajta vannak a távíróoszlopok?
Amúgy meg (a vasutas szlengben) a bakter a váltóőr, nem a sorompóőr :-)
A balatonfenyvesi kisvasúton is van egy közös híd, igaz ott kisvasút van rajta, meg egy földút, amin nem nagy a forgalom, de az is egy közös híd, mindenféle bizt. ber nélkül.

A tiszaugi híd se volt semmi régen, sokszor szorultak be kamionok, ott se volt váltakozó irányú forgalom, két autó elfért egymás mellett, de nagyobb kamionok már nem, vagy csak éppen ,padkára teljesen fel és behajtott tükrökkel. Volt is belőle sok rakománysérülés meg ponyvaszakadás.

Vegyes híd volt még Csongrádnál a 147-es vonalon is a 80-as évekig. Na meg Békésen is a régi vashíd is sokáig közös közúti-vasúti volt ,aztán ugye megszűnt az AEGV Békéscsaba-Vésztő között és felszedték a síneket 1985-ben meg a régi vashidat vasbeton gerendahídra cserélték.

Ezzel a kiskörei híddal amúgy már Moldova is foglalkozott, az Akit a mozdony füstje megcsapott című művében ír róla:
"Néhány száz méterrel feljebb kecses új híd látszik.

– A Tisza II. vízlépcső kiszolgálóhídja, de nem szolgál ki semmit. Rá lehetett volna terelni a közúti forgalmat, meggyorsult volna a közlekedés, és a vasúti híd is húsz évvel tovább tartana, mert az autók nem tennék tönkre a felépítményt.

– És nem lehetne most utólag átvinni a közúti forgalmat a Tisza II. hídjára?

– Nem, mert úgy építették meg, hogy a szélességéből húsz-harminc centi hiányzik a két nyomsávhoz, és a hidat nem lehet úgy bővítgetni, mint a tyúkketrecet."
Magam is ácsingóztam párszor ezen híd előtt, mert épp akkor jött a BzMOT és mert nem a gyorsaságáról volt híres, ezért volt hogy !20 percig! kellett várakozni. Még szerencse, hogy minden esetben szép napos tavaszi, nyári időben kellett várakozni, s mert akkoriban még cigiztem, ezért kiszálltam a kocsiból, sétálgattam, miközben elszívtam egy jóféle cigit és persze gyönyörködtem a tájban, nézegettem a vadmadarakat, vagy épp a kihajtott állatokat, majd megállapítottam, hogy milyen jólét is lehetett volna ebben az országban, ha a háború után nem az a rendszer jön, ami jött, s melynek köszönhető -egyebek mellett- ez az elmaradottság, ami ezt a régiót is jellemzi! Azt a régiót, ahol már régesrég lenni kéne pl egy M34-es sztrádának, mely az M3-t köti, kötné össze az M43-al, É-D irányban haladva, ezáltal quasi életet lehelve Jász-Nagykun keleti, Békés Nyugati és Csongrád északi részébe, miáltal ez a vasútvonal is megújulhatna, korszerűsödhetne, majd quasi "élettel" töltődhetne meg, olyan utasokkal, akik iskolába, dolgozni járnak egyik településről a másikba, mert esetleg mindegyik nagyobb településre cégek tucatjai települtek, köszönhetően a megépült sztrádának, a felújított, villamosított vasútnak, a közeli Tisza-tónak, stb. Sajnos, az elmúlt 25 piacgazdasági év sem hozott ennek a környéknek valódi felemelkedést, életminőséget és csak remélhetjük, hogy a jövőben errefelé is elindul valami...
@Adani:
A Balatonfenyvesi kisvasút nem tudom, hogy van-e még, csak a 2014-es menetrendje érhető el.
@Trónkövetelő:

Van, azt a MÁV-Start üzemelteti, egyedüliként az országban, Somogyszentpál-Fenyves között hivatásforgalom is van, napi bejárásra használják. A Csisztafürdői ágat is tervezik újra megnyitni, a fürdő is harcol érte tudtommal.
@KissGecihuszár:

Egyik ismerős, aki sofőrként dolgozik már régóta mondta, hogy mikor egyszer összeadta mennyit is állt a tiszaugi hídnál (még a régi), napok jöttek ki. Vonatközlekedéskor fél óráig is lezárták a hidat, na meg ha kamionok szorultak be akkor a műszaki mentés tovább is tarthatott.
A dunaföldvári hídról vannak gyerekkori emlékeim, meg arra is emlékszem, amikor egyszer csak felszedték a síneket, átépítették a hidat, de vasúti híd már nem készült. Azt nem tudom, hogy az a vonal merrefelé ment és azt sem, miért szüntették meg. Van erről valami információ?
@Tommi:

A dunaföldvári híd mellé viszont az ártérben külön vasúti híd épült, és az még meg is van.

A dunaföldvári híd meg végnapjaiban a felújítás előtt ki is lyukadt és már életveszélyes volt, nem lehetett tovább halogatni.
Jó újra látni ezt a hidat. Megkoptak az emlékeim, nem rémlett, hogy ilyen hosszú (google mapson "végigsétáltam" most rajta), pedig sárga Trabinkkal átvonultunk rajta párszor gyerekkoromban nagyanyámékhoz Szalókra menet :)
@Adani: Az nem mellette volt, hanem inkább utána, ahogy Földvár felől átment az ember a hídon. Emlékszem rá, bár elég régen jártam arra. De ma beugrott, hogy bizony akkor is utaztam arrafelé, amikor elkezdődött már az újjáépítés előtti bontás.

Ez meg egy ismeretlen szerző fotója 1995-ből:
www.panoramio.com/photo/16571440
@Tommi: Hajajj, de jó kis kép. Több szempontból is megismételhetetlen.
@Hamster: El is mentettem magamnak emlékbe. ;-)
A híd teljes átépítése (mederszerkezet cseréje) tervben van.
Pontosabban a tervek már 3 éve készen vannak, csak a pénzt nem sikerült még előkeríteni:

www.sinekvilaga.hu/123-43654.php?index=1
@VT22: idén nyáron kezdik az atepitest. Marad egy nyomvonalu a sebesség viszont duplájára nő a vasúton 20 helyett 40 km/h
süti beállítások módosítása